10 tips om je energie op peil te houden

De donkere, grijze en korte dagen van het najaar komen er weer aan. Dit betekent vaak dat we voor en na werktijd minder buiten zijn en het met minder zonlicht moeten doen. Maar ook tijdens de zomermaanden zitten we veel stil achter ons bureau. Soms is het een uitdaging om gefocust te blijven en je energiepeil hoog te houden gedurende een werkdag. Daarom geven wij jullie in dit artikel wat tips over hoe je zo energiek mogelijk je werkdag door komt!

Hoe merk je dat je energiepeil laag is?

Je bent snel afgeleid, je gedachten zijn “all over the place”, je verliest grip op je werkzaamheden, je maakt sneller fouten of je bent snel geïrriteerd. Dit zijn allemaal voorbeelden van dingen die erop kunnen wijzen dat je energiepeil (te) laag is.

Laten we voorop stellen dat het te allen tijde belangrijk is om ervoor te zorgen dat je arbeidsomstandigheden goed zijn. Een te hoge werkdruk, het ontbreken van kennis of tools om het werk goed uit te voeren of bijvoorbeeld een slechte sfeer binnen het team waarin je werkt zijn zaken waar jij geen of minder invloed op hebt, maar die wel veel energie kunnen kosten. Is dit het geval, dan adviseren we je om dit aan te geven bij bijvoorbeeld je manager.

Tips om je energiepeil op te krikken

Maar ook wanneer je arbeidsomstandigheden goed zijn, komt het wel eens voor dat je energiepeil laag is. Dan is het belangrijk dat je er zelf alles aan doet om dit te voorkomen of weer op te krikken. Wanneer je goed in je energie zit, zal je minder snel fouten maken en makkelijker door je werkzaamheden gaan. Ook zal je je fijner voelen tijdens je werkdag en dit is natuurlijk heel belangrijk!

De tips die we in deze blog geven zijn niet ingewikkeld zoals het leren begrijpen van het algoritme van Google voor bijvoorbeeld SEA en SEO of het opstellen van een volledige campagne voor e-mailmarketing of social media marketing. Het zijn veel open deuren waarvan we wel weten dat ze goed voor ons zijn. Maar dat wil niet zeggen dat je deze dingen daadwerkelijk ook goed doet! Dus waar zou jij je energiepeil nog wel mee kunnen verbeteren?

Een goede start

Een goede start van je dag, geeft een energieboost voor de rest van je (werk)dag! Hoe een “goede” morgen er voor iemand uit ziet, verschilt natuurlijk per persoon. Bekijk vooral wat voor jou goed werkt. We geven wat tips die voor een aantal van onze collega’s heel goed werken:

  • Ga voor beweging in de ochtend. Dit kan zijn een rondje hardlopen, lekker stretchen of naar de sportschool voor werktijd, maar ook het lopen of fietsen naar kantoor is een vorm van beweging. En pak bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift.
  • Nuttig een goed ontbijt voor je naar kantoor gaat! Neem de tijd om even te ontbijten en kies voor voedingsstoffen waar je daadwerkelijk veel energie uit kunt halen. Denk hierbij aan een ontbijt met koolhydraten, eiwitten en fruit.
  • Zet je wekker iets eerder.⏰ Wanneer je je wekker maar 10 minuten eerder zet (en dan ook daadwerkelijk eerder uit je bed gaat) kan dit je heel veel gehaast schelen. Zo heb je tijd voor dat goede ontbijt en kom je niet zo gestresst aan op kantoor. Wanneer je gestresst je dag begint, zul je dit de rest van de dag met je meedragen.
  • Maak je bed op en laat het thuis netjes achter. Door vanaf het eerste moment van je dag al kleine “prestaties” te leveren en dingen niet te verslonzen, zal dit zorgen voor meer gelukshormonen in je lichaam. Dit geeft een energieboost!

Deze goede start van je dag gaat jou de hele dag door extra energie opleveren! Hoe ziet een echt goede energieke ochtend er voor jou uit?

Beweging

Je hebt het vast al wel eens eerder gehoord “zitten is het nieuwe roken”. Maar door weinig te bewegen voel je je uiteindelijk suffer en minder energiek. Je kunt de dag beginnen met bewegen of zelfs sporten, maar door de dag heen wil je ook blijven bewegen.

Activeer je lichaam door je benen regelmatig te strekken, de trap te pakken en loop in de pauze een rondje met collega’s. Het activeren van je lichaam zal zorgen voor extra energie en is echt super belangrijk!

Voeding

Je voelt een energiedipje aankomen en denkt: “Oeh, ik neem even iets met suiker! Dan kan ik er weer helemaal tegenaan.” Deze snacks en drankjes met suiker geven in het beste geval alleen maar een korte energieboost. Na deze ‘energyspike’ zal je je vaak juist futlozer voelen. Ga voor een stuk fruit of een vezelrijk product en geniet van een langdurende afgifte van energie. Op deze manier houd je juist je energielevel stabiel! 🍎🍌

Hydratatie

Dit wist je vast al: een volwassen persoon dient 2 tot 3 liter water per dag te drinken. Maar wist je ook dat wanneer je te weinig drinkt, dit snel leidt tot concentratieproblemen en een gebrek aan energie.

Een goede hydratatie is namelijk belangrijk voor onze organen om goed te werken. Wanneer ze niet voldoende gehydrateerd worden, kost dit jou weer extra energie om alles in stand te houden. En een goede hydratatie is niet hetzelfde als 10 koppen koffie per dag drinken. ☕😉

Hydratatie
Marlies laat zien wat goede hydratatie écht betekent!

Positiviteit en lachen

Een natuurlijke handeling die jouw lichaam een echte energieboost kan geven is, jawel: lachen! Lachen geeft je extra energie, werkt stressverlagend en zorgt dat je extra gelukshormonen aanmaakt. Gebruik deze momentjes niet om afgeleid te worden van je werkzaamheden, maar zet ze bewust in om je energie weer even te boosten!

Stop met klagen! De focus op negatieve dingen en het klagen over bijvoorbeeld werkzaamheden, collega’s of bazen kost echt meer energie dan je misschien denkt. Concentreer je op de positieve kanten van je werk en de taken die je moet uitvoeren. Je zal merken dat je meer energie hebt voor de dingen die er écht toe doen!

Sociaal

Tijdens de Coronacrisis is wel gebleken hoe belangrijk sociaal contact op de werkvloer is voor mensen. Denk hierbij aan korte gesprekjes bij het koffiezetapparaat, gezellige gesprekken tijdens de lunchpauze of korte gesprekjes tussen de werkzaamheden door. Dit hoeven echt geen diepzinnige, lange gesprekken te zijn. Lekker even een praatje over het weer, je weekend of vakantieplannen werkt ook prima!

Dus ga nou niet zitten scrollen op je telefoon in je pauze (ook al denk je dat je dat dit zorgt voor een beetje “ontspanning”). Zoek de interactie met collega’s op! Sociaal contact zorgt wederom voor die gelukshormoontjes en een natuurlijke boost voor onze energielevels. Je zult merken dat je veel energieker door je dag komt wanneer je zo nu en dan een praatje maakt in plaats van in jezelf gekeerd de dag door komt.

sociale momenten met collega's
Sociale momentjes met collega's hoeven niet perse gesprekken te zijn! Je kunt je ook laten inmaken tijdens een potje tafelvoetbal.

Zonlicht en frisse lucht

Net als water, zijn zonlicht en frisse lucht ook biologische substanties die ons lichaam gewoonweg nodig heeft. Het is dan ook geen rocket science dat wanneer je de hele dag in een donkere ruimte zit te werken en niet buiten komt, dit niet bevorderlijk is voor je energiepeil.

Dus ga in de lunchpauze even naar buiten en neem tussendoor eventueel ook een paar minuten om buiten even “op te laden”. Zorg er daarbij ook voor dat je voldoende frisse lucht hebt in de ruimte waar je werkt. Dit kun je al oplossen door gewoonweg een raam open te zetten. En probeer ook zoveel mogelijk van het daglicht te genieten zonder dat dit het werken op een beeldscherm belemmert.

Slaap

We raden niet aan om op kantoor te werken aan “voldoende slaap”. Dit is iets waar je zelf buiten werktijd aandacht aan moeten besteden. En het is natuurlijk logisch dat wanneer jij niet genoeg slaapt en dus onvoldoende energie hebt om normaal de dag door te komen, je energiepeil op kantoor te wensen overlaat.

Wanneer je onvoldoende slaapt en dus niet volledig bent opgeladen, zal je lichaam de energie inzetten om de basisfuncties van de lichaam draaiende te houden. Wanneer jij dan bijvoorbeeld vette, creatieve content probeert te bedenken, dan laat jouw energie en concentratie je in de steek. Het is daarom belangrijk dat je ondanks je drukke planning voldoende slaapt, om zo met veel energie en plezier je dagen door te komen!

Pauze momentjes

Het is niet mogelijk om 8 uur achter elkaar volledig gefocust bezig te zijn zonder dat je energie soms wat inzakt. Het is daarom belangrijk om voldoende korte pauze momentjes in te plannen. Tijdens deze korte pauze momentjes kun je weer even opladen om daarna weer terug te gaan in je focus modus.

Tijdens deze pauze momenten kun je bovenstaande tips gebruiken om op te laden. Het is belangrijk dat je even je gedachten op iets anders richt dan op je werkzaamheden. Door even een gezonde snack te eten, je benen te strekken of een kort gesprekje te voeren met een collega kun je daarna weer vol energie aan de slag!

Pauze moment ON
Marloes gebruikt dit pauze momentje om een stoelmassage te krijgen, maar ook om een beetje bij te slapen! Zzzzzz...

Help eens vaker een collega

Het is natuurlijk belangrijk dat je je eigen werk af krijgt en je focust op de kwaliteit van je eigen werk. Maar het helpen van een collega kan je een behoorlijke energieboost geven! Het helpen van een ander zorgt er namelijk voor dat je de eerder genoemde gelukshormonen aanmaakt en werkt aanstekelijk! Dus wanneer jij een collega helpt zal er een kettingreactie van positiviteit ontstaan. En van zo’n positieve werksfeer krijgt natuurlijk iedereen energie.

Hoe houd jij je energie op peil?

Wij zijn benieuwd welke tips jij al toepast en welke tips jij gaat uitvoeren om jouw energieniveau op kantoor op te krikken. En heb jij ook zo’n leuk team vol gezelligheid en positiviteit? Of heb jij op dit moment een baan waar je geen energie meer van krijgt? Bij ON. Digital Marketing zijn wij doorlopend op zoek naar nieuwe collega’s!

Super gezellig team!
Zo'n grote groep leuke collega's om je heen, daar krijgt toch iedereen energie van?!

Vragen?

Inhoud

Solliciteren

Vul het formulier hieronder volledig in en wij nemen spoedig contact met je op.