Nieuws

5 dingen die ik leerde in 2,5 jaar ondernemen

Tweeëneenhalf jaar geleden begon het grote avontuur, dat toen nog Ontraction heette. Ik had 5 jaar lang bij Fonky Sales gewerkt, eerst als salesmanager en de laatste jaren als vestigingsmanager.

Onder leiding van de ondernemers, Ruben, Erol en Jordy, heb ik enorm veel geleerd, over sales, communicatie en indirect over ondernemen.

Ik had van jongs af aan al de ambitie, net als zovelen, om een eigen bedrijf te runnen, zonder enig idee of ik er überhaupt de competenties wel voor had.

Naarmate ik ouder (lees volwassener) werd, groeide mijn drang om te ondernemen. Ik ken mijn eigen krachten, maar wist ook dat ik een super goede dienst nodig had om een bedrijf omheen te bouwen.

Hoe het begon

Vincent Schiphuis en ik zijn al heel lang vrienden. Jeroen was toen altijd nog het rare broertje (sorry Jeroen) dat schreeuwend de woonkamer in kwam rennen als hij weer iets over online marketing had geleerd.

Tot ik in het 2e jaar van HBO bij Jeroen in de klas kwam en besefte dat hij een passie en een doel had. Inmiddels had hij deze ook overgebracht op zijn broer, die zich na een online marketing stage ook volledig heeft verdiept in online marketing.

Twee vakidioten, met allebei een eigen specialisme. Maar de commerciële man ontbrak nog voor mijn gevoel.

‘’Ondernemen brengt alleen maar risico’s met zich mee, dat moet je niet doen.’’

Maar ik deed het toch! Ik nodigde Jeroen en Vincent uit voor een diner en vertelde mijn visie en mijn eventuele toegevoegde waarde.

Die nacht hebben we alle drie geen oog dicht gedaan. De energie, potentie en motivatie spatte er vanaf en na vele meetings was de kogel door de kerk; het wordt een driekoppige draak.

De 5 belangrijkste lessen

Nu 2,5 jaar later wissel ik graag met andere ondernemers van gedachten, maar krijg ook vaak de vraag van starters of ik tips heb. Dat heeft me aan het denken gezet. Wat zijn nou eigenlijk de echte lessen die je leert tussen alle dagelijkse werkzaamheden door?

1. Durf risico te nemen

Wanneer je een goed idee hebt zal het merendeel van je omgeving de negatieve kanten (de gevaren) belichten.

Dit kan je deels omarmen, omdat je zelf misschien blind raakt door enthousiasme, maar laat je er niet door demotiveren.

Daarnaast moet je jezelf op de laatste plek kunnen zetten, want het bedrijf en de groei hiervan staan ten alle tijden op één.

Er is maar één manier om succesvol te kunnen zijn met wat je doet en dat is toewijding.

2. Creëer duidelijke doelen / mijlpalen voor jezelf

Je dagelijkse werk is een middel om je doelen te behalen. Ik verlies efficiëntie en focus als ik zonder lange termijn doelen werk. Daarnaast heeft ieder mens waardering / erkenning nodig in zijn werk. Dat haal ik persoonlijk uit het behalen van zo’n mijlpaal binnen het tijdspad dat er voor uit is getrokken.

3. Omgeef jezelf met de juiste mensen

Dit is voor mij misschien nog wel de belangrijkste van alle vijf de punten, daarom staat hij ook in het midden ?.

Het is essentieel dat je mensen om je heen te hebt die een positieve invloed op je hebben.

Mensen die in intentie het allerbeste met je voor hebben. Dit geldt zowel privé als zakelijk. Wanneer je als bedrijf partners hebt, moet je elkaar versterken.

Hetzelfde geldt voor klantenrelaties, ontstaat er voornamelijk negativiteit uit de samenwerking? Dan kan je stellen dat je niet de juiste match bent.

Onthoud wel dat de beste vriendschappen met ruzie beginnen!

In ons sollicitatieproces kijken we uiteraard naar het kennisniveau, maar dit is ondergeschikt aan het type persoon. We willen een team creëren dat voor elkaar door het vuur gaat, een broeder-/zusterschap.

Een omgeving zonder hiërarchie, waarin je elkaars kwaliteiten kent en benut. Voor ons werkt dat heel goed en ik kan het iedere onderneming adviseren net zo te doen.

4. Doe alleen waar je écht goed in bent

Als startende onderneming ben je vaak heel gretig op het binnenhalen van klanten. Ik weet zeker dat elke organisatie wel eens een klant heeft aangenomen waarvan je vervolgens denkt; hoe gaan we dit in godsnaam bolwerken?

Weet wat je kan, maar weet ook vooral wat je niet kan.
Neem geen opdrachten aan als deze niet binnen je expertise liggen, maar bouw partners om je heen die je hierin versterken.

Daarnaast is het in klantenrelaties belangrijk om verwachtingsmanagement toe te passen. Beloof geen gouden bergen, wat soms heel overtuigend werkt, maar ventileer je eigen verwachtingen.

Wees eerlijk, dit zorgt voor solide, lange termijn relaties en een positieve samenwerking.

5. Niet straks.. NU!

Uitstel = afstel. Laat dingen niet opstapelen, want dan zie je binnen de kortste keren door de bomen het bos niet meer. Als je iets wilt doen of wilt aanpassen, waarom dan niet nu? Dit betekent dat je soms wat uurtjes in het weekend of in de avond maakt, maar dit krijg je terug in voldoening. Zou je de taak laten liggen kost het energie, doordat je er doorlopend in je hoofd mee bezig bent; shit ik moet dat nog doen. Verstand op 0, gas er op en klaar is kees!

Hopelijk heb ik je wat kunnen inspireren met mijn ervaringen tot nu toe. We staan aan het begin van onze carrière en er gaan nog heel veel toffe dingen komen. Ik ben nieuwsgierig naar de mening van anderen over deze blog en sta altijd open voor sparringsessies of een kop koffie. Wil je meer weten over ons bedrijf of het werk dat wij doen, let me know!

One thought on “5 dingen die ik leerde in 2,5 jaar ondernemen

  1. Johan Oosterhuis schreef:

    Heey Johan,

    Ondernemen zit in de naam 😉 Nee grapje! Ik herken de 5 punten die je noemt erg goed! Doelen stellen, jezelf op de 2de plek zetten, aanpakken en geen dingen uitstellen, risico’s durven nemen, informatie van andere aanhoren en filteren, jouw idee werkt alleen als je er zelf voor de volle 200% achter staat en niet alleen in pieken maar ook in dalen doorzet en leert van de ‘fouten’/leermomenten en uiteraard de mensen om je heen hebben die het beste in je naar boven brengen en de mensen proberen te weren die bloed onder je nagels vandaan halen! 😉

    Oh P.S. : Bureaucratie en hiërarchie, hoe lastig dit ook is en zeker als de onderneming groeit. Probeer dit lekker laagdrempelig te houden. Dat waarderen niet allen je collega’s maar ook je klanten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *