5 redenen waarom e-mailmarketing onmisbaar is
Soms lijkt e-mailmarketing een beetje een ondergeschoven kindje. Mensen denken al snel aan vervelende of agressieve e-mailcampagnes die je liever direct in je SPAM box wilt laten verdwijnen. Maar e-mailmarketing is juist een heel effectief marketingkanaal die onmisbaar is voor jouw marketingmix!
1. Ken jij iemand zonder e-mailadres?
Ken jij iemand zonder e-mailadres? Oké, die 80-plussers die niet meer mee kunnen komen en die paar hipsters die niet mee willen doen aan de hype die “internet” heet, daargelaten. Precies vrijwel iedereen heeft een e-mailadres! En uit onderzoek* is gebleken dat 70% van deze Nederlandse e-mailgebruikers het juist prettig vindt om e-mail te gebruiken!
En om even op die oudjes terug te komen.. Die doen toch behoorlijk mee hoor! 74% van de 65-plussers vindt e-mail een prettig kanaal! Sterker nog, 29% van de 65-plussers leest hun e-mails gewoon op hun smartphone. Dus het excuus “mijn doelgroep is niet zo digitaal” kan anno 2022 echt niet meer wanneer het gaat om de 65-plussers.
Van jong tot oud, je kan de gemiddelde Nederlander dus heel goed bereiken via e-mail en daar worden ze blij van! Waarom zou je hier als ondernemer door middel van e-mailmarketing niet op inspelen?

2. Klanten willen graag dat je ze mailt
En waar gebruiken al deze Nederlanders hun e-mail dan voor? Nou dat is voor veel ondernemers van Nederland zeer interessant. Uit onderzoek is gebleken dat er 4 belangrijke redenen zijn voor e-mailgebruik. Hieronder zie je de uitkomsten:

‘Om bevestigingen van aankopen in (web)winkels te ontvangen’ (92%) en ‘Ontvangen van aanbiedingen of exclusieve deals’ (67%) zijn twee hele interessante redenen voor de Nederlandse ondernemer.
Hieruit kunnen we opmaken dat Nederlandse e-mailgebruikers wel degelijk interesse hebben in het ontvangen van passende aanbiedingen of exclusieve deals. En met het verzenden van een aankoopbevestiging liggen dus ook veel kansen voor de Nederlandse ondernemer. Door een e-mailmarketing campagne op te stellen waarbij je inspeelt op deze kansen, zullen je online verkopen ongetwijfeld toenemen.
3. E-mailmarketing is een veelzijdig kanaal
Een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing is het opzetten van succesvolle nieuwsbrief campagnes. En de Nederlanders beperken zich niet tot de nieuwsbrieven waar ze zich al voor hebben aangemeld. Wel 21% van de Nederlandse e-mailgebruikers schrijft zich jaarlijks in voor 6 tot 10 nieuwe nieuwsbrieven. En 7% schrijft zich jaarlijks in voor meer dan 20 nieuwe nieuwsbrieven. En deze percentages blijven jaarlijks toenemen. Nieuwsbrieven zijn dus “hot and happening”! Erg zonde als je dit als bedrijf aan je voorbij laat gaan.
E-mailmarketing is een veelzijdig kanaal en stopt niet bij het versturen van nieuwsbrieven. Zo kun je met e-mailmarketing ook aanbiedingen onder de aandacht brengen die anders wellicht aan de aandacht van je klanten zouden ontsnappen. En verder is het een zeer effectief middel voor cross-sells en up-sells. Het kanaal e-mailmarketing is dus een veel uitgebreider dan de meeste mensen denken!
Verder is e-mailmarketing ook goed te combineren met diensten als Social Media marketing, SEO en SEA.
4. De resultaten uit e-mailmarketing zijn zeer goed meetbaar
Dat de resultaten uit e-mailmarketing niet achter blijven, blijkt wel uit de resultaten van de klanten van ON. Digital Marketing. Bij 95% van de klanten die gestart zijn met e-mailmarketing, was dit namelijk binnen 3 maanden rendabel.
De resultaten van e-mailmarketing zijn door middel van verschillende marketing tools gemakkelijk inzichtelijk te maken. Zo valt gemakkelijk te achterhalen hoeveel e-mails er zijn geopend, op hoeveel links er is geklikt, hoeveel mensen zich hebben aan- of afgemeld voor de nieuwsbrief, wat de click through rate is en nog veel meer. Doordat deze gegevens zo goed inzichtelijk zijn is dit ook een kanaal waarin je gemakkelijk je campagnes kan bijsturen en snel kan schakelen.

5. E-mailmarketing biedt veel automatiseringsmogelijkheden
Wanneer e-mailmarketing ingezet wordt, kunnen veelal alle contactmomenten met je bestaande en potentiële klanten geautomatiseerd worden. Door middel van email marketing automation wordt dit verder geoptimaliseerd. Op basis van beschikbare informatie wordt de juiste mail op het juiste moment verstuurd. Je hebt dit soort mailtjes waarschijnlijk zelf ook wel eens ontvangen.
Voorbeelden van deze automatisch verzonden mailtjes zijn:
- Het verstrekken van korting als “verjaardagscadeau” aan een klant op zijn of haar verjaardag;
- Een klant heeft producten in het winkelwagentje gezet maar niet afgerekend. De klant krijgt hier een herinnering van of krijgt zelfs een persoonlijke korting of aanbeveling;
- Een klant heeft vorige week een product gekocht, vandaag krijgt de klant automatisch een mail over het onderhoud van dit product;
- Een klant heeft een product of dienst bij jouw bedrijf afgenomen en krijgt per mail aanvullende informatie over dit topic;
- Bedank nieuwe klanten na hun eerste aankoop met een kortingsbon of biedt trouwe klanten een speciale aanbieding.
De marketeer stelt dit soort zaken op de juiste manier voor jou in en vervolgens heb je er nog weinig werk van! Net zoals met de andere marketingkanalen, kun je e-mailmarketing niet eenmalig instellen en er vervolgens niet meer naar omkijken. Maar het opstellen en instellen van de juiste e-mailmarketing campagnes scheelt wel ontzettend veel werk en hiermee benut je veel verkoopkansen.
* Het onderzoek waarnaar wordt verwezen in bovenstaande tekst is het Nationaal e-mail onderzoek 2021. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 is de uitwerking van een onderzoek dat door CG Research in opdracht van Spotler is uitgevoerd onder 2.153 Nederlanders.
Is e-mailmarketing iets voor jou?
Gezien bovenstaande feiten is e-mailmarketing voor heel veel ondernemers een efficiënte, relatief goedkope en eenvoudige toevoeging aan de marketingmix. Voor ondernemers die een webshop hebben en ondernemingen waar sprake is van herhaalaankopen door klanten is e-mailmarketing een goed idee.
Heb je een database met e-mailadressen en klantgegevens? Dan is het starten met e-mailmarketing een “no-brainer”. Ben jij benieuwd of e-mailmarketing voor jou een mooie aanvulling zou zijn? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor advies!