596% omzetgroei in vier jaar: het online succes van Technim

Nederland zat er weer warmpjes bij afgelopen winter. Dat is voor een groeiend deel te danken aan Technim, want deze installatie groothandel uit Veenwouden levert alles voor de klimaatbeheersing in huis en op kantoor. Het bedrijf van ondernemer Jilt Bruning zag de omzet in de afgelopen jaren keer op keer door het (goed geïsoleerde) dak gegaan. Sterker nog, de online omzet lag in 2021 maar liefst 596% hoger dan in 2018. Hoe kan dat? Dat vertellen we je in dit artikel!

De kracht van omnichannel

Natuurlijk, het succesverhaal van Technim moet voor een groot deel toegeschreven worden aan het werk van Jilt Bruning. Als eigenaar van Technim heeft hij het bedrijf opgebouwd tot wat het nu is. Maar ook online marketing heeft de groei van het bedrijf een forse impuls gegeven. De kracht binnen dit marketing traject zit met name in het omnichannel werken. In eerste instantie is er met SEO en SEA vooral ingespeeld op de bestaande zoekvraag naar producten die Technim verkoopt.

Om niet alleen afhankelijk te zijn van zoekverkeer, is ook een start gemaakt met interruptie marketing in de vorm van social media marketing. Na verloop van tijd is het klantenbestand van Technim fors gegroeid, wat het mogelijk heeft gemaakt om rendabele e-mail campagnes te draaien. De online marketingkanalen zijn op verschillende momenten van start gegaan. Dit hebben we in chronologische volgorde voor je op een rij gezet. Zo ontdek je hoe we Technim online hebben laten groeien, waardoor het bedrijf met een bijzonder stabiele basis klaar is voor de toekomst.

Jilt Technim Online Marketing
Eigenaar van Technim, Jilt Bruning, heeft sinds hij ON. Digital Marketing heeft ingeschakeld meer tijd voor andere belangrijke zaken!

Februari 2018: Starten met SEA

Toen de samenwerking van ON. Digital Marketing en Technim van start ging, was ON. nog Ontraction en ging Technim door het leven als Gewo-shop. Het begon allemaal met SEA, ofwel zoekmachine adverteren. Al snel vlogen de cv-ketels, isolatiematerialen en pvc-buizen als warme broodjes over de toonbank.

Gedurende het traject is optimaal geprofiteerd van het smartbidding algoritme dat Google aanbiedt. Mede hierdoor is het gelukt om de ROAS (Return On Advertising Spend) stabiel boven de 8 te houden.

Door de jaren heen heeft ON. talloze tests gedraaid om de resultaten te optimaliseren. Dit is zonder meer gelukt, want elk jaar zijn de omzetten uit betaald zoekverkeer gestegen.

Maart 2019: doorgroeien met organische vindbaarheid

Dankzij de goede start met SEA gaf Technim in 2019 groen licht om ook met SEO te beginnen. Om de organische ranking te verbeteren zijn de eerste maanden van het SEO traject gebruikt voor een herstructurering van de webshop, waardoor de webshop beter leesbaar is voor zoekmachines.

Vervolgens is gestart met het optimaliseren van categoriepagina’s met hoogwaardige content. De focus lag daarbij in eerste instantie op cv-ketels. Voor de regionale zichtbaarheid is tegelijk de Google Mijn Bedrijf vermelding geoptimaliseerd, wat zorgde voor een flinke stijging van de inkomsten. Om hogere posities in Google te verkrijgen, is verder gewerkt aan het verbeteren van de domeinautoriteit. Hiervoor is doorlopend geïnvesteerd in hoge kwaliteit backlinks.

Doordat steeds meer categorieën werden geoptimaliseerd, profiteerde ook SEA. Het rendement van SEA neemt doorgaans toe als de kwaliteit van landingspagina’s beter wordt.

Team Technim
Inmiddels is team Technim uitgegroeid tot deze club hardwerkende mensen!

September 2020: meer halen uit bestaande klanten met email marketing

Als gevolg van de goede resultaten uit SEO en SEA trajecten begon de klantenkring van Technim te groeien. Het toenemende aanbod van e-mailadressen was vanzelfsprekend koren op de molen van de marketeers. Eind 2020 werd er rond Black Friday getest met email marketing.

De eerste resultaten waren onvoldoende, maar gaven tegelijk aan dat er wel degelijk kansen lagen. Met deze tak van online marketing wordt vooral aangestuurd op herhaalaankopen en cross-selling. Al snel zijn de resultaten beter geworden. Het hielp daarbij dat steeds meer bedrijven niet langer telefonisch bestellen bij Technim, maar gewoon kopen via de webshop. Vanzelfsprekend kopen deze bedrijven vaak dezelfde producten in en konden zij optimaal profiteren van aanbiedingen uit mails.

Oktober 2020: een sterker merk met social media

In 2020 werd naast email marketing ook gestart met social media. Dit om het rendement van de webshop verder te verhogen en om het bedrijf beter op de kaart te zetten. Sinds de start zijn er maandelijks talloze organische posts gepubliceerd op zowel Facebook als Instagram. Hiervoor zijn verschillende thema’s aangehouden om de variatie te waarborgen.

Tegelijk werken de specialisten ON. aan betaalde advertenties op social media. Bij het maken van de campagnes wordt een feed van Channable gebruikt. Wat betreft doelgroepen is vol ingezet op zogenaamde look-a-like doelgroepen. Hierbij selecteert Facebook personen die in onder meer interesses en werk overeenkomsten vertonen met de klanten van Technim. Het gaat dan met name om mensen die werkzaam zijn in de installatietechniek.

Om de social kanalen van Technim verder te professionaliseren, zijn in 2021 stijlvolle templates gemaakt voor social media posts. Hiervoor zijn de grafische specialisten van ON. ingezet. Daarmee is een herkenbare stijl doorgevoerd die het merk Technim verder moet versterken.

December 2020: van Gewoshop naar Technim

Gewoshop was sinds 1999 al actief als webshop. In 2020 is besloten om de activiteiten voort te zetten onder de naam Technim. De focus is daarbij hetzelfde gebleven: het leveren van technische installatiematerialen tegen concurrerende prijzen.

Technim staat voor TECHNisch Installatie Materiaal. Vanzelfsprekend betekende de naamsverandering ook een verhuizing naar een andere domeinnaam, waardoor alle URL’s van de website doorgelinkt moesten worden.

Natuurlijk heeft het doorlinken – ook wel redirecten genoemd – het organische groeiproces vertraagd. Desondanks wist Technim met organisch verkeer gewoon te groeien in 2021.

De feiten en cijfers op een rij

Omzetgroei

  • Omzetgroei in 2019 ten opzichte van 2018: 95%
  • Omzetgroei in 2020 ten opzichte van 2019: 72%
  • Omzetgroei in 2021 ten opzichte van 2020: 107%
  • Omzetgroei in 2021 ten opzichte van 2018: 596%

Bron: Google Analytics

 

Organisch verkeer

  • Groei organisch verkeer in 2019 ten opzichte van 2018: 38%
  • Groei organisch verkeer in 2020 ten opzichte van 2019: 13%
  • Groei organisch verkeer in 2021 ten opzichte van 2020: 32%
  • Groei organisch verkeer in 2021 ten opzichte van 2018: 107%

Bron: Google Analytics

Vragen?

Inhoud

Solliciteren

Vul het formulier hieronder volledig in en wij nemen spoedig contact met je op.