De 7 redenen om als ondernemer te gaan bloggen
We kunnen je wel vertellen dát je moet gaan bloggen, maar zonder heldere argumenten begrijpen we dat je misschien niet direct talloze uren in long-form content wilt investeren. Daarom volgen hier: de 7 redenen om als ondernemer te gaan bloggen.
1. Je bereikt een grotere doelgroep
Met bloggen bereik je automatisch een grotere doelgroep, doordat je je sporen op meerdere plekken achterlaat. Mensen struikelen over jouw blogs terwijl ze op zoek zijn naar antwoorden, inspiratie of gewoon iets interessants om te lezen, en ontdekken zo het bestaan van jouw onderneming.
2. Je kunt ook gaan ranken op informatieve zoekwoorden
Hoe hard je het ook probeert, pagina’s met een aankoopintentie (zoals categorie- of productpagina’s) zullen niet zo snel ranken op informatieve zoekwoorden. In onze ogen is de best practice dan ook om hier aparte pagina’s voor aan te maken met hun eigen insteek. Blogs focussen zich normaal gesproken op informatieve onderwerpen: door ze ook in te steken op informatieve zoekwoorden, wordt de kans een stuk groter dat jouw website gevonden wordt als iemand een vraag heeft. Dit maakt bloggen een essentieel onderdeel van je zoekmachineoptimalisatie (SEO).
3. Je zet jezelf neer als expert
Ja, ook jij bent een expert! Door de waardevolle kennis te delen die je hebt opgedaan in de alle jaren die jij in jouw sector hebt gewerkt, laat je zien dat je weet waar je het over hebt. Zo bouw je vertrouwen op bij je publiek en zullen ze ook eerder geneigd zijn contact met je op te nemen bij vragen over jouw producten of diensten.
4. Je bouwt autoriteit op in de ogen van Google
Autoriteit speelt een grote rol in het waardeoordeel dat Google aan jouw site in het algemeen toekent. Hoe meer waardevolle content je deelt waaruit blijkt dat jij daadwerkelijk een expert bent, hoe meer autoriteit je opbouwt in de zoekmachines en hoe gemakkelijker je een hoge positie zult kunnen bemachtigen.
5. Je haalt meer traffic naar de rest van je site
Hoewel de insteek van blogs meestal informatief is, betekent dat niet dat je er geen conversies mee kunt bewerkstelligen. Sowieso komen mensen via jouw blog al op jouw site terecht, wat betekent dat ze eenvoudig kunnen doorklikken naar jouw producten of diensten.
Daarnaast is het ook mogelijk om blogs te schrijven met een commerciële zoekintentie. In dit soort blogs prijs je bijvoorbeeld “de beste 10” producten aan (met natuurlijk linkjes naar ieder product), waardoor sitebezoekers toch al snel bij die producten zullen gaan kijken.
6. Je kunt je maillijst ermee uitbreiden
Bloggen is niet enkel een SEO-tactiek; het is ook een stukje e-mail marketing. Ja, uiteindelijk is de bedoeling dat je blogs op organische wijze hoog in de zoekmachines komen te staan, maar je kunt er ook op meer manier klanten mee werven. Vraag je lezers zich bijvoorbeeld in te schrijven voor jouw maillijst om automatisch méér van jouw interessante blogs te ontvangen; zo breid je je maillijst uit, blijf je top-of-mind en kun je ook meteen producten aanprijzen via je nieuwsbrieven.
7. Het effect blijft nog jaren merkbaar!
Bloggen is vooral een langetermijninvestering. Eenmaal gepubliceerd blijven je blogs voor je werken. Hoe meer blogs je daarbij publiceert, hoe meer autoriteit je opbouwt en hoe groter je bereik qua zoekwoorden wordt. Dat betekent dat de effecten met de jaren ook steeds merkbaarder zullen worden, maar alleen als je gestaag doorzet. Vallen de eerste resultaten enigszins tegen? Geef dan niet op, maar werp nog eens een blik op je strategie.