Myrthe Nauta | januari 31, 2024

Alles veranderende update Google: Consent Mode V2

Als online marketeer in de Europese Unie ben je wellicht al op de hoogte van de strengere regels die van kracht zijn geworden voor adverteren en het opbouwen van doelgroepen vanaf maart 2024. Als ondernemer ben je hier misschien minder mee bezig. Deze veranderingen hebben directe gevolgen voor het gebruik van Google Ads. In deze blog zullen we dieper ingaan op Consent Mode V2, een oplossing van Google die essentieel is geworden om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Lees verder om te ontdekken wat Consent Mode V2 inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe je je Google Ads-campagnes kunt optimaliseren met deze nieuwe functie.

Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode (in het Nederlands ‘toestemmingsmodus’) is een tool ontwikkeld door Google om te voldoen aan privacyregelgeving, met name de Digital Markets Act (DMA)* en GDPR (in Nederland bekend als AVG) in de Europese Unie. Deze regelgeving vereist dat grote platforms, waaronder Google, de toestemming van gebruikers moeten verkrijgen voordat ze gegevens mogen verzamelen.

*Wat is de Digital Markets Act (DMA)? Verordening 2022/1925, gewoonlijk de Digital Markets Act genoemd, is een EU-verordening die tot doel heeft de markten in de digitale sector eerlijker en opener te maken voor concurrentie.

Google Consent Mode - ON. Digital Marketing

 

Waarom is dit belangrijk voor jouw bedrijf?

Door de DMA en continue ontwikkelingen op het gebied van privacywetgeving wordt Google nagenoeg verplicht om de tool Consent Mode V2 te implementeren. Als jouw website niet voldoet aan de nieuwe privacyvereisten, zullen tools als Google Ads en Floodlight geen gegevens meer kunnen verzamelen. Dit zal resulteren in het verlies in het rendement van je campagnes en website prestaties. Het is daarom cruciaal om ervoor te zorgen dat je website in lijn is met de nieuwe regelgeving om de functionaliteit van deze belangrijke tools te behouden.

Impact van Consent Mode V2

Consent Mode verandert de manier waarop Google-diensten gegevens van gebruikers verzamelen, afhankelijk van de toestemming die ze hebben gegeven. Wanneer een bezoeker toestemming verleent of weigert, past Google Consent Mode de gegevensverzameling van Google Analytics en advertentiediensten aan. Dit resulteert in ofwel volledige gegevens (opt-in) of alleen geanonimiseerde gegevens (opt-out), waarbij de laatste geen persoonlijk identificeerbare informatie bevatten.

Met Consent Mode kunnen we nog steeds nauwkeurig de omzet meten in Google Ads, zelfs wanneer bezoekers ervoor kiezen om cookies op de website te weigeren. De onderstaande afbeelding illustreert dit proces, zowel met als zonder Consent Mode.

Consent Mode V2 Google - ON. Digital Marketing

Wat moet je doen?

Natuurlijk wil jij voorkomen dat deze ontwikkeling ervoor zorgt dat belangrijke data en inzichten verloren gaan. Hier zijn enkele stappen om ervoor te zorgen dat je er klaar voor bent:

  1. Gebruik een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP): Google adviseert actief het gebruik van een gecertificeerd CMP zoals CookieBot of OneTrust, die compatibel zijn met Consent Mode V2.
  2. Update naar de nieuwe parameters: Consent Mode V2 introduceert twee nieuwe parameters, ‘ad_user_data’ en ‘ad_personalization’, die moeten worden ingediend voor een nauwkeurigere toestemming.
  3. Pas je Google Tags aan: Binnen Google Tag Manager kan worden aangegeven welke tags welke gegevens mogen verzamelen op basis van cookievoorkeuren. Gebruik de nieuwe parameters om specifieke toestemmingen in te stellen.
  4. Regiowaarden voor verfijnde instellingen: Als je het standaardgedrag van je tags voor gebruikers uit bepaalde regio’s wilt wijzigen, geef dan regiowaarden op in je toestemmingsopdrachten.

Wanneer je de online marketing dienst SEA afneemt bij ON. Digital Marketing, zal jouw marketeer ervoor zorgen dat deze zaken voor jouw website vóór 01 maart 2024 goed staan ingesteld. Neem je (nog) geen marketingdiensten af bij ON. Digital Marketing en heb je hulp nodig met bovenstaande zaken? Neem dan nu contact met ons op! Wij helpen jou graag verder.

Waarom is deze update cruciaal?

Hoewel je mogelijk al een cookiebanner op je website hebt in overeenstemming met AVG/GDPR, betekent dit niet noodzakelijk dat de juiste technische instellingen zijn getroffen. Google zal vanaf 1 maart 2024 strikter optreden, en als jouw website niet voldoet aan de eisen van Consent Mode, zal Google de conversietracking van  jouw Google advertentietools stopzetten.

Hoe werkt Consent Mode V2

 

Hoe werkt Consent Mode V2?

Voor degenen die zich willen verdiepen in hoe deze Consent Mode nou precies werkt, zetten we het graag de inhoudelijke informatie van Google even op een rijtje:

Na implementatie past de Consent Mode V2 de functionaliteit van pings aan om toestemmingsstatussen effectief te communiceren. Deze pings worden verstuurd vanaf elke bezochte pagina met ingeschakelde Consent Mode. Deze geven de standaard toestemmingsstatus en bijgewerkte statussen weer (bijv. opt-in of opt-out) voor elk toestemmingstype.

Conversiepings geven aan dat er een conversie heeft plaatsgevonden, terwijl Google Analytics-pings worden geactiveerd bij gebeurtenissen op pagina’s met Google Analytics. Als toestemming is verleend, werken de tags normaal, maar bij weigering past de functionaliteit van gerelateerde Google-tags zich aan.

Een belangrijke update is dat Google Ads nu de TC-tekenreeks (Transparantie en Toestemming) van TCF v2.0 kan lezen. TCF v2.0 biedt een gestandaardiseerde manier om toestemming aan te geven. Adverteerders kunnen de standaard toewijzing van TCF v2.0 uitschakelen en de Consent Mode gebruiken. De pings bevatten functionele informatie en verzamelde gegevens, zoals tijdstempels, user-agents, toestemmingsstatus, advertentieklikgegevens en site-eigenaarinformatie.

Implementeer vóór 1 maart 2024 Consent Mode V2

Consent Mode V2 is een onmisbare tool geworden voor online marketeers die actief zijn in de EU. Door de verschuiving in wetgeving en privacynormen is het cruciaal om je Google Ads-campagnes aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Door Consent Mode V2 correct te implementeren, kun je niet alleen voldoen aan de wetgeving, maar ook waardevolle inzichten blijven verkrijgen en je campagnes optimaliseren.

Zorg ervoor dat je deze stappen volgt om klaar te zijn voor de veranderingen die maart 2024 met zich meebrengt. Heb je hulp nodig bij de implementatie van Consent Mode V2 of andere vragen over het meten van je marketingdata? Neem gerust contact met ons op; we staan klaar om te helpen!