De Black Friday gekte lijkt elk jaar groter te worden. Of je het nu leuk vindt of niet, voor veel webwinkels is het nou eenmaal verstandig om er in mee te gaan. Want je wil toch niet dat jouw concurrenten er met alle omzet vandoor gaan?
Op het gebied van online marketing draait alles om een sterke voorbereiding. Wij geven per marketingkanaal handige Black Friday tips, zodat je direct aan de slag kan gaan. De eerste tip is om direct aan de slag te gaan, want Black Friday is al op 26 november 2021!
SEO
Doorgaans is SEO niet het belangrijkste kanaal binnen je Black Friday strategie. SEO is namelijk met name gericht op een langetermijnstrategie die moet zorgen voor meer verkeer naar je website, terwijl het bij Black Friday gaat om enkele dagen per jaar vlammen.
Desondanks is het de moeite waard om een zoekwoordenonderzoek te doen. Zoeken mensen bijvoorbeeld massaal naar Black Friday eierballen aanbiedingen? Dan is het slim om een aparte landingspagina te maken: Black Friday eierballen aanbiedingen. Doe dit het liefst al maanden vooraf zodat de kans groter wordt om hoog in zoekresultaten te verschijnen.
Denk bijvoorbeeld ook aan de laadsnelheid van je website. Een snelle website wordt gezien als een belangrijke factor binnen elke SEO strategie. Je moet er niet aan denken dat potentiële kopers je website verlaten omdat de website trager dan een slak is.


SEA
Op het gebied van SEA kun je jouw adset al enkele weken voor Black Friday klaarzetten. Stel de juiste regels in bij Google Ads, zodat de advertenties precies op het juiste moment ingeschakeld worden. Bijvoorbeeld om 00:01 op Black Friday zelf.
Wat betreft je budget is het slim om je dagbudget vooraf flink op te schroeven, zodat het geld niet op is terwijl je omzet in de ochtend al door het dak gaat. Het is ook een aanrader om in de week voorafgaand aan Black Friday alvast je doelgroep op te warmen, bijvoorbeeld met een remarketing display campagne.
Tot slot is het de moeite waard om “pre-black-friday” kortingscodes in te zetten. Je geeft dan al hoge kortingen voor Black Friday zelf. Wij hebben hier uitstekende ervaringen mee en soms presteren deze acties beter dan de Black Friday acties zelf.
E-mail marketing
Als je al een groot bestand met e-mailadressen hebt, vergroot je direct je kansen op succes met e-mail marketing. Per e-mail kan je jouw klanten namelijk perfect op de hoogte brengen van alle acties. Door je klanten alvast op de hoogte te brengen met een mail voorafgaand aan Black Friday, voorkom je dat je op de dag zelf verzuipt tussen alle uitingen van andere bedrijven.
Na afloop van Black Friday heb je de kans om je verkoop nog een forse impuls te geven. Verkoop je bijvoorbeeld eierballen, dan kan je jouw Black Friday klanten nog mailen met handige bijverkoop tips. Denk aan de perfecte saus voor bij eierballen, een speciale eierballen frituurpan en een exclusieve bestekset voor het eten van eierballen.


Social media
We vallen misschien in de herhaling, maar ook voor je social media is op tijd beginnen een belangrijke Black Friday tip. Adverteren via de diensten van onder meer Facebook biedt als voordeel dat je perfect jouw doelgroepen kan bereiken. Een verkoper van eierballen kan zo uitsluitend de echte liefhebbers aanspreken, zodat er geen budget gaat naar mensen die überhaupt geen ei lusten.
Dankzij de mogelijkheden voor retargeting kom je weer in beeld bij (potentiële) kopers die eerder jouw website bezocht hebben. Black Friday is hét moment om te scoren voor social media marketeers, want je moet echt je best doen om eruit te springen!
Grafische uitingen
Iedereen schreeuwt om aandacht voorafgaand en tijdens Black Friday. Het mag dan ook duidelijk zijn dat je met jouw grafische uitingen het verschil moet maken. Begin ruim voor Black Friday met het maken van visuals, zodat je nog de tijd hebt om te perfectioneren.
Uiteraard is het belangrijk dat je goed in beeld hebt welke uitingen je allemaal nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen voor display ads, social media advertenties, e-mails en je landingspagina’s.


Wat ga je aanbieden?
Het doel van je Black Friday acties is vast niet om alles weg te geven met een groot verlies als gevolg. Inderdaad, je kan beter een selectie maken van producten die je ook daadwerkelijk met hoge kortingen kan verkopen. Zeker als je restpartijen hebt, is het slim om hiervan te profiteren op Black Friday. Zet een paar geweldige deals in de markt, dan haal je in ieder geval verkeer naar je website. En zo komen ook je minder scherpe deals in het zicht.
Denk goed aan je voorraden. Ga geen grote aantallen van producten verkopen als je geen voorraad hebt, tenzij je zeker weet dat je alsnog snel kan leveren. Ga je hier niet verstandig mee om, dan is de kans groot dat Black Friday voor jouw organisatie nog een vervelend (en lang) staartje krijgt. Geen klant gaat het pikken als de levertijd van eierballen opeens oploopt naar 12 weken…
Direct aan de slag met onze Black Friday tips 2021
Als je nog niet bent begonnen met de voorbereidingen voor Black Friday, dan is het tijd om direct aan de slag te gaan. Het jaarlijkse koopfestival is – uiteraard afhankelijk van je branche – een perfect moment om je resultaten een boost te geven.
Is het voorbereiden en uitvoeren van zo’n actie niet aan jou of jouw organisatie besteed? Dan is het beter om advies van ON. Digital Marketing te vragen. Misschien kunnen we jou volgend jaar wél op weg helpen naar een succesvolle Black Friday. Neem gerust vrijblijvend contact op of ga direct aan de slag met je voorbereiding. Vergeet niet te profiteren van onze Black Friday tips!