Conversie verhogen: 5 tips voor jouw webshop
Als webshopeigenaar is de conversie verhogen waarschijnlijk jouw belangrijkste doel. Je kunt wel een hoop bezoekers op je site hebben, maar wanneer zij zonder aankoop afdruipen maakt dit je nog niet rijk. Het zogenaamde conversiepercentage ligt in dit geval erg laag. Wil je het percentage dat overgaat tot een conversie op jouw webshop verhogen? Wij geven vijf belangrijke conversie optimalisatie tips, waarmee je bezoekers kunt omzetten naar klanten. Met deze vijf tips om de conversie te verhogen maak je van jouw webshop een succes!
1. Toon reviews om jouw conversie te verhogen
Wat doe je zelf als je niet 100% zeker bent over de aankoop die je gaat doen? Juist! Je gaat reviews over het product lezen. En samen met jou vele anderen, want vrijwel alle consumenten lezen reviews alvorens zij tot een conversie overgaan. Een twijfelende klant haal je dan ook het eenvoudigst over door positieve reviews van anderen te tonen.
Zorg er daarom voor dat je, zowel over je producten als over de service van jouw bedrijf, reviews gaat verzamelen.

2. Verzendkosten en onduidelijke voorwaarden zijn killing voor de conversie
De conversie verhogen gaat eenvoudiger wanneer je geen verzendkosten hanteert. Torenhoge verzendkosten en onduidelijkheid rondom de verzendkosten zorgen er over het algemeen voor dat potentiële klanten afhaken.
Tip: zorg voor duidelijke communicatie over de verzendkosten. Maak deze niet onredelijk hoog en wees transparant over de tarieven en de voorwaarden.

3. Een hogere conversie dankzij contrasterende kleuren
Wanneer je je gehele webshop in de huisstijl uitvoert, ziet deze er natuurlijk erg gelikt uit. Wanneer je deze kleuren ook in de bestelknoppen doortrekt, zorgt dit er tegelijkertijd helaas ook voor dat het conversiepercentage verlaagt. In principe zouden bestelknoppen er júíst voor moeten zorgen dat een bestelling wordt geplaatst, maar als deze niet opvallen hebben ze juist de tegenovergestelde functie.
Kies daarom voor een contrasterende kleur bestelknop en voer ook de checkout button in deze kleur uit. Dit zorgt er ongetwijfeld voor dat de bestelknop meer opvalt en men eerder geneigd is om tot de conversie over te gaan.

4. Vergelijk twee verschillende pagina’s aan de hand van A/B-testen
Door middel van een A/B-test worden twee verschillende pagina’s met elkaar vergeleken. Hierbij wordt de ene helft van de bezoekers naar de originele pagina geleid en de andere helft naar de alternatieve pagina. De twee pagina’s die hierbij getest worden, kunnen bijvoorbeeld van elkaar verschillen op de volgende manieren:
- Een andere kleur button;
- Verschillende afbeeldingen;
- Andere vormen;
- Verschillende positie van de reviews op een pagina;
- Bullet points in plaats van tekst.
Wanneer de ene pagina beter converteert dan de ander, wordt 100% van het verkeer naar deze pagina gestuurd en kun je gaan nadenken over verder optimalisaties.
5. Houd de checkout van je webshop eenvoudig
Wanneer je de klant zo ver hebt om over te gaan tot een conversie, is het zonde om de klant te verliezen aan een onduidelijke checkout pagina. Zorg daarom voor eenvoud, zonder onnodige afleiding. Zorg dat de klant zijn/haar naam, het bezorgadres en een telefoonnummer invult. Wil je nog meer weten over de klant? Maak dit dan optioneel!
Geef de consument niet onnodig veel keuzes. Elke extra mogelijkheid in het bestelproces is namelijk een extra moment waarbij de klant kan afhaken. Wanneer de klant zich begeeft in de checkout van jouw website, is het dus niet verstandig om de webwinkel in de navigatie van de site weer te geven. Zo verhoog je de conversie!
Hulp nodig bij het verhogen van de conversie van jouw webshop?
De hierboven genoemde conversie optimalisatie tips kun je eenvoudig zelf uitvoeren. Zorg er wel voor dat je de tips gefaseerd oppakt. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. Wat ook goed werkt is om nog iemand in dit proces te betrekken. Op deze manier worden verschillende aspecten belicht.
Wil jij jouw webshop conversie verhogen en kom je er zelf niet uit? Laat het over aan de specialisten van ON. Digital Marketing!