De 5 meest voorkomende e-mails binnen e-mailmarketing

E-mailmarketing biedt voor veel ondernemers een aanzienlijke stroom (extra) inkomen. Sterker nog, e-mailmarketing is het vaak het meest rendabele kanaal in de marketingmix.

Er zijn verschillende soorten e-mailcampagnes die onze marketeers kunnen inzetten voor de online groei van jouw onderneming. Per klant is het verschillend welke mailcampagnes het beste bij de doelgroep passen. In dit blog vind je informatie over de 5 meest voorkomende e-mailcampagnes!

Het kiezen van de juiste e-mailmarketing strategie

Zodra je start met e-mailmarketing gaan de e-mailmarketeers voor jou aan de slag! Er wordt onderzoek gedaan naar de doelgroep, de bedrijfsdoelen, het assortiment, het koopgedrag van de doelgroep, de concurrentie, de wensen van jou als ondernemer en de mogelijke kansen worden in kaart gebracht.

E-mailmarketing wordt natuurlijk alleen een succes zodra de strategie inspeelt op alle bovenstaande aspecten. Het is dan ook per klant verschillend welke e-mailcampagnes het beste werken. Er zijn ontzettend veel e-mailcampagnes mogelijk, hieronder worden slechts de vijf meest voorkomende mails beschreven.

Het instellen van automations voor succesvolle e-mailcampagnes

Er worden per e-mailcampagne criteria opgesteld. Wanneer een klant voldoet aan deze criteria, komt deze klant in aanmerking voor het ontvangen van een e-mail. Zo’n criterium of verzameling van criteria noemen we een ‘trigger’.

In veel gevallen wordt er automatisch een mail verzonden zodra een klant aan deze criteria voldoet, dit noemen we een ‘automation’.

Door middel van deze triggers is het dus mogelijk om een geautomatiseerd systeem op te zetten, met triggers die allemaal autonoom omzet genereren. Dit zorgt er dus voor dat je na het instellen van deze triggers en het finetunen van de campagnes op basis van nieuwe data, een geautomatiseerd systeem ontwikkeld waar je maandelijks veel omzet uit kan halen.

Er zijn een aantal soorten e-mails die aan het begin van vrijwel ieder traject worden ingesteld. Bij ON. Digital Marketing noemen we dit ‘fundamentals’. Dit zijn het soort e-mails die in veel gevallen snel extra omzet genereren en niet mogen ontbreken in de strategie. De 5 soorten mails die hieronder worden beschreven (excl. algemene nieuwsbrief) vallen ook onder onze fundamentals.

1. Algemene nieuwsbrief

De algemene nieuwsbrief, wie kent hem niet? Op vrijwel iedere website kun je je tegenwoordig inschrijven op de nieuwsbrief. Ook zie je vaak dat je je automatisch inschrijft op de nieuwsbrief na het doen van een aankoop in een webshop.

Als ondernemer kun je de algemene nieuwsbrief op verschillende manieren inzetten. Eén van de mogelijkheden is het aanbieden van de producten die het beste verkopen of waar de grootste marges op zitten. Maar het is ook mogelijk om een thema nieuwsbrief te versturen op basis van bijvoorbeeld aankoopgeschiedenis.

Nieuwsbrief email marketing
Zo'n algemene nieuwsbrief is natuurlijk een inkoppertje. Maar toch maken nog veel ondernemers hier geen gebruik van. Gemiste kans!

2. Verlaten winkelwagens

Een ‘verlaten winkelwagen mail’ is een voorbeeld van een zogenaamde ‘trigger’. Deze e-mailcampagne kun je instellen om ervoor te zorgen dat klanten die zich hadden voorgenomen iets af te rekenen en dit niet gedaan hebben, toch nog overgaan tot betaling.

Welke criteria je gebruikt voor deze trigger is per ondernemer verschillend. Sommige ondernemers kiezen ervoor hun klanten na één uur al te herinneren, dit kan ook na één dag maar dit zou ook nog kunnen na één week.

In sommige gevallen kiezen ondernemers ervoor om na bijvoorbeeld één week een kortingscode mee te sturen om klanten toch nog te overtuigen. Overleg met jouw e-mailmarketeer wat de mogelijkheden zijn.

3. Welkomstcampagne

Je kent het wel, je hebt voor het eerst een bestelling geplaatst in een webshop en naast je bevestigingsmail krijg je ook een welkomstmail in je inbox. Hierin word je bijvoorbeeld gevraagd om je te abonneren op de nieuwsbrief, het bedrijf te volgen op social media of nog eens terug te komen.

In sommige gevallen wordt er direct een kortingscode gegeven voor je volgende aankoop of ontvang je een kortingsbon nadat je je hebt ingeschreven voor die nieuwsbrief. Deze e-mailcampagne biedt de mogelijkheid om een langdurige klantrelatie aan te gaan met nieuwe klanten.

4. Herhaalaankopen en complementaire aankopen

Eén van de meest effectieve mail soorten zijn toch wel de mails voor herhaalaankopen en complementaire aankopen. Wel is dit een trigger die steeds specifieker gemaakt wordt naarmate er meer data beschikbaar is. We leggen je graag uit hoe dit werkt!

Een herhaalaankoop gaat om het opnieuw kopen van hetzelfde product en complementaire aankopen zijn aanvullend producten (cross-selling) of bijvoorbeeld een duurdere variant van het eerder gekochte of bekeken product (upselling) .

Verschillende soorten herhaal- en complementaire aankopen

We nemen als voorbeeld een situatie waarin de klant hondenvoer koopt in de webshop van een dierenwinkel. Zodra de klant het hondenvoer heeft gekocht kun je ervoor kiezen om hem een herhaalaankoop-mail te sturen. Hierin kun je hem verschillende dingen aanbieden namelijk:

  1. Het kopen van verwante dierenverzorgingsproducten (hondenspeelgoed, hondenmanden, hondenriemen, etc.);
  2. Het uitproberen van een ander (eventueel duurder) merk hondenvoer of een ander soort hondenvoer;
  3. Je stuurt de klant na 3 weken (gemiddelde tijd voordat klanten weer opnieuw hondenvoer moeten kopen) een mail met een herinnering om nogmaals hetzelfde product te kopen.

Afhankelijk van het assortiment en de doelgroep kunnen bovengenoemde triggers ingesteld worden voor jouw webshop!

5. Win-terug acties

Het kan voorkomen dat er klanten zijn die lang wegblijven. Het liefst zie je klanten met grote regelmaat terugkeren in jouw webshop. Om te zorgen dat klanten niet verloren gaan kun je hiervoor triggers instellen. Denk bijvoorbeeld aan een mail met het onderwerp ‘we missen je…’ die verstuurd wordt naar klanten die 45 dagen geleden voor het laatst iets hebben gekocht. Ook kun je een kortingscode toevoegen aan de mail waardoor klanten mogelijk sneller geneigd zijn om toch weer een aankoop te doen.

Email marketing campagnes
Al een tijd niks van een klant gehoord? Laat jij de klant lopen of speel jij in op deze kans? Pak je kans als Aron tijdens een potje ping-pong!

Waar moet je op letten bij het starten met e-mailmarketing campagnes?

Het starten met één of meerdere e-mailmarketing campagnes betstaat uit meer dan het instellen van triggers. Per e-mailcampagne moet er aandacht worden besteed aan verschillende zaken, zoals:

  • Vormgeving;
  • De inhoudelijke boodschap;
  • Tone-of-voice.

Door middel van de juiste vormgeving zorg je ervoor dat de mail in het oog springt en de lezer verder leest en uiteindelijk klikt op die aantrekkelijk uitziende knop. Ook geeft je met vormgeving de mail een jasje wat helemaal aansluit op jouw bedrijfsimago.

Bij bepaalde e-mailcampagnes is de inhoud van de boodschap erg simpel, bij andere geef je relatief veel informatie. Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk is. De tone of voice is hierbij erg belangrijk! Hoe persoonlijker de mail of hoe relevanter de mail, hoe meer de mails vaak opleveren qua interactie.

E-mailmarketing bestaat uit maatwerk

Zoals gezegd bestaan er naast bovengenoemde e-mailmarketing campagnes nog heel veel andere mogelijkheden om e-mail in te zetten voor jouw onderneming. Het automatiseren van de verschillende campagnes kan zorgen voor een autonome stroom extra inkomen.

We hopen dat dit artikel meer duidelijkheid heeft gegeven over wat veelvoorkomende e-mailcampagnes. Meer weten over e-mailmarketing of de verschillende e-mailmarketing campagnes? Lees ook eens ons blog ‘5 redenen waarom e-mailmarketing onmisbaar is‘.  Wil je gesprek gaan of een vraag stellen over e-mailmarketing? Neem gerust contact op!

Vragen?

Inhoud

Solliciteren

Vul het formulier hieronder volledig in en wij nemen spoedig contact met je op.