Nieuws

De kracht van een welkomstcampagne

Welkomstcampagne Emailmarketing

Ben je van plan om een start te maken met e-mailmarketing? Wees je er dan van bewust dat je maar één keer een goede eerste indruk kan maken. 

Mensen stoppen veel moeite in het achterlaten van een goede eerste indruk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een eerste date, het ontmoeten van je schoonfamilie of een sollicitatiegesprek. Toch zien we bij veel bedrijven om ons heen dat zij niet dezelfde mindset hebben als het gaat om een goede eerste indruk maken met betrekking tot e-mail, dit terwijl het daar minstens net zo belangrijk is!

Kortom: een goede eerste indruk via e-mail kan je maken met een effectieve welkomstcampagne. E-mailmarketing is bij uitstek geschikt om in te zetten bij het werken aan een goede klantrelatie.

WAT IS EEN WELKOMSTCAMPAGNE?

Een welkomstmail is de ijsbreker van je bedrijf. Het voornaamste doel is hier om je merk te introduceren. Of je nou een webshop bent, of een dienst aanbiedt via een website, een welkomstcampagne is écht in elke situatie relevant! 

Even de voordelen van een welkomstcampagne op een rijtje:

  • Je laat een goede eerste indruk achter;
  • Je werkt aan de klantrelatie;
  • Je zorgt voor hogere open- en klik ratio’s bij toekomstige mailings;
  • Je schept de juiste verwachtingen voor toekomstige mailings;
  • Je houdt je e-maillijst schoon door gebruik te maken van een uitschrijflink.

7 TIPS VOOR DE BESTE WELKOMSTMAIL VOOR IEDER BEDRIJF

De welkomstcampagnes is één van de meeste effectieve campagnes die je kunt hebben, met de onderstaande zeven tips kun je direct aan de slag met het bouwen aan de perfecte welkomstmail.

1. Zorg voor een warm welkom

Geef aan dat iemand de goede keuze heeft gemaakt om zich aan te melden. Geef daarnaast aan wat de abonnee kan verwachten in de toekomst. Leg hier de nadruk met name op de toegevoegde waarde. Kies bijvoorbeeld voor de laatste nieuwtjes en nuttige tips over online marketing. 

Gratis extra tip van ons: zorg ervoor dat deze welkomstmail via de nieuwsbrief ook in een automatische flow terechtkomt, zodat elke nieuwe abonnee/klant dezelfde mailing geautomatiseerd ontvangt.

2. Wacht niet te lang

Verstuur je welkomstmail zo snel mogelijk na inschrijving. Welkomstmails hebben namelijk een zeer hoge openratio. Des te langer je wachten met mailen, des te minder mensen de welkomstmail zullen openen. 

7 tips voor de beste welkomstmail voor ieder bedrijf

 3. Zorg ervoor dat mensen zich kunnen uitschrijven

Dit is een gouden tip om voornamelijk een hoop frustraties te voorkomen. Op deze manier houd je je e-maillijst schoon. Daarnaast houd je uiteindelijk alleen abonnees over die het ook echt leuk vinden om je e-mails te lezen. 

4. Introduceer jezelf of je bedrijf

Dit is in de meeste gevallen een belangrijk onderdeel van je e-mailstrategie. De ontvanger is namelijk nieuwsgierig met wie hij of zij te maken heeft. Wie zijn de personen achter het bedrijf? Wat hebben zij te bieden?

5. Biedt de lezers een toegevoegde waarde

Als bedrijf wil je altijd interessant blijven voor je klanten. Daar kun je op inspelen door iets weg te geven; kortingscodes, nuttige en/of exclusieve informatie of tips doen het altijd goed. Probeer echter niet te overdrijven en doe het met beleid. Start daarom met zachte call-to-actions. Enkele voorbeelden van zachte call-to-actions heb ik hieronder uitgewerkt:

  • Een kortingscode van 5 á 10%;
  • Geef een welkomstcadeau weg;
  • Schrijf je in en maak kans op een gratis websitescan;
  • 5 eenvoudige tips voor het verbeteren van je websitesnelheid;
  • 10 feitjes en fabels over SEO.
kracht van een welkomstcampagne

6. Niet lullen maar poetsen!

Het werkt heel erg in je voordeel om zoveel mogelijk waarde met je klanten te delen. Je moet je beloften echter te allen tijde waarmaken. Geef je een kortingscode weg? Zorg dan dat deze werkt.

7. Geef aandacht aan lezers die de welkomstmail niet lezen

Het grote doel van een welkomstmail is, dat zoveel mogelijk abonnees de mail openen en lezen. Uit onderzoek van ReturnPath blijkt dat mensen die de welkomstmail openen 40% van alle overige e-mailuitingen ook openden. Ter vergelijking; ontvangers die de welkomstmail niet openden lazen slechts 10% van alle overige mailings. Zorg er daarom ook voor dat ontvangers die de mail binnen 3 á 4 dagen nog niet hebben geopend de mailing nog een keer ontvangen, idealiter via een automatische flow.

Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste software of het inrichten van een welkomstcampagne? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag verder!

geef aandacht aan de lezers die de welkomstmail niet lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *