Jeff | augustus 22, 2023

Waarom is het belangrijk in Google gevonden te worden met lokale SEO?

Lokale zoekmachine optimalisatie (lokale SEO) is er voor de lokale ondernemer! Is jouw onderneming in een bepaalde regio actief en draait jouw business model erom gevonden te worden door potentiële klanten in die regio? Dan kun je niet zonder een website en Google Bedrijfsprofiel die geoptimaliseerd zijn volgens de richtlijnen voor lokale SEO. In deze blog vertellen we je alles over waarom lokale zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is voor die felbegeerde vertoningen in Google. We duiken dieper in op wat deze vorm van SEO inhoudt, hoe je kunt bepalen of dit relevant is voor jouw onderneming en waarom jij een stukje achterloopt als jij je níet bezighoudt met lokale SEO.

Wat is lokale SEO?

Met lokale SEO bedoelen we vormen van zoekmachine optimalisatie die erop gericht zijn om jouw website en onderneming vindbaar te maken voor twee groepen zoekmachinegebruikers:

  1. Diegenen die zoeken op [product/dienst + plaatsnaam]
  2. Diegenen die zich in een bepaalde regio vinden en van daaruit op die dienst of dat product zoeken

Waar dit op neerkomt, is dat als jij een dierenwinkel in Groningen runt, jij ook getoond wilt worden aan mensen die bijvoorbeeld zoeken op ‘dierenwinkel Groningen’ of ‘dierenwinkel bij mij in de buurt’. Dit doe je door gebruik te maken van de juiste technieken voor lokale SEO, zowel op je Google Bedrijfsprofiel als binnen je eigen website.

Lokale SEO op je Google Bedrijfsprofiel

Voor lokale SEO is een geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel essentieel. Dit is het blok dat boven, onder of aan de zijkant van de resultaten verschijnt wanneer een gebruiker een zoekwoord met een lokale intentie intypt. Dat wil zeggen: wanneer de gebruiker via zijn zoekopdracht duidelijk maakt dat hij waarschijnlijk op zoek is naar een onderneming bij hem in de buurt. Iemand die ‘snackbar’ intypt, wil bijvoorbeeld waarschijnlijk weten waar de dichtstbijzijnde snackbar is, en is niet geïnteresseerd in een snackbar aan de andere kant van het land. Google houdt daar rekening mee door de locatie van gebruikers te bepalen aan de hand van GPS.

Het Google Bedrijfsprofiel is zo in te stellen dat alleen gebruikers in de regio waar jij actief bent jouw onderneming te zien krijgen. Hiervoor vul je je naam, adres en servicegebied in en beschrijf je welke diensten jij precies levert. Alleen dan weet Google namelijk voor welke zoekmachinegebruikers jij relevant bent en zul je van deze toppositie in de zoekresultaten kunnen genieten!

Het Google Bedrijfsprofiel van ON. Digital Marketing

Lokale SEO op eigen website

Het is ook mogelijk (en wenselijk) om je eigen website lokale SEO-proof te maken. In de praktijk houdt dit in dat je pagina’s inricht op de verschillende regio’s waar jij je diensten levert. Hoewel dit geen effect heeft op de positie van je Google Bedrijfsprofiel, kom je hiermee wél hoger in de organische zoekresultaten te staan wanneer iemand zoekt op [jouw dienst/product + plaatsnaam]. 

Wat heel interessant kan zijn: dit werkt niet alleen voor de plaats waar jouw onderneming letterlijk gevestigd is, maar ook voor plaatsen in de buurt waar jij simpelweg actief bent. Dat betekent dat je losse landingspagina’s kunt aanmaken voor al deze verschillende plaatsen, waar jij je bezoekers er vervolgens van probeert te overtuigen om naar jouw winkel in [andere plaats] te komen. 

Stel bijvoorbeeld dat je een meubelwinkel in Groningen hebt en je maakt een pagina getiteld ‘Meubelwinkel Drachten’ aan, dan krijgen gebruikers in Drachten jouw Groningse meubelwinkel ook in hun zoekresultaten te zien. Dat is maar een halfuur rijden, en voor veel mensen is die afstand het wel waard als het om de ideale meubels gaat. Daardoor is dit dé manier om je slag te slaan in een grotere regio dan je zelf misschien voor ogen had. Heb je een lokale onderneming, dan is dit dus een kans die je niet wilt mislopen!

Hoe weet je of lokale SEO relevant is voor jouw onderneming?

In de basis is lokale SEO relevant voor alle ondernemingen met een lokaal karakter. Hierbij gaat het om twee soorten ondernemingen: ondernemingen die hun vakmensen op pad sturen, en ondernemingen met een fysieke locatie die mensen kunnen bezoeken.

Als jij bijvoorbeeld loodgieter, stratenmaker of tuinier bent, dan houdt dat in dat je bij cliënten langskomt. Over het algemeen worden hier voorrijkosten voor gerekend en wil je ook zelf niet te ver moeten rijden, dus hebben beide partijen er baat bij als jouw onderneming alleen aan zoekmachinegebruikers wordt gesuggereerd die zich ook daadwerkelijk binnen jouw servicegebied bevinden.

Aan de andere kant: ook als jij een fysieke locatie hebt die mensen kunnen bezoeken, is lokale zoekmachine optimalisatie wat voor jou. Voor klanten geldt namelijk hetzelfde: zij willen ook niet te ver moeten rijden om op locatie te komen en zijn toch meestal op zoek naar bedrijven die figuurlijk gezien bij hen om de hoek liggen. Dus heb je een winkel, een horecaonderneming, een makelaarskantoor of zelfs een online marketing bureau en krijg je vaak klanten over de vloer, dan wil je zeker in lokale SEO investeren!

Waarom je zonder lokale SEO een stukje achterloopt

We hebben het nu gehad over wat lokale SEO is en hoe je kunt bepalen of het relevant is voor jouw onderneming. De vraag die daartegenover staat is echter: wat nou als je je lokale SEO níet hebt geoptimaliseerd, wat dan? In onze ogen loop je dan zeker een stuk achter, en wel om de volgende potentiële redenen.

1. Wat als je helemaal niet te vinden bent via Google Maps?

Als je helemaal geen Google Bedrijfsprofiel hebt en dit ook niet hebt geoptimaliseerd, ben je simpelweg niet vindbaar in Google Maps. Dan loop je het risico dat veel zoekmachinegebruikers helemaal niet op de hoogte zijn van het bestaan van jouw onderneming, wat ook betekent dat ze nooit met jou in contact zullen komen.

Dit lijkt ons een inkoppertje, maar wel een zeer belangrijke: zonder geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel besta je helemaal niet in de ogen van veel potentiële klanten. Oftewel: doe je niet aan lokale SEO, dan gaan die klanten gegarandeerd naar de concurrent!

2. Wat als de concurrent méér aan lokale SEO heeft gedaan?

Net als gewone SEO draait lokale SEO om het behalen van topposities. De kans is groot dat je nooit de enige onderneming bent in jouw regio; er zijn ook andere ondernemingen in dezelfde categorie die meedingen naar de prijs. Dat betekent dat je je Bedrijfsprofiel en website altijd méér geoptimaliseerd wilt hebben dan de concurrent, beter afgestemd op de behoeften van jouw potentiële klanten, om ook daadwerkelijk als eerste getoond te worden. Blijven optimaliseren is dus essentieel!

3. Wat als je je Google Bedrijfsprofiel niet up-to-date hebt gehouden?

Na verloop van tijd kan het zijn dat je lokale SEO niet meer up-to-date is. Stel, je bent verhuisd of je openingstijden zijn veranderd, dan is het belangrijk dat je website en Google Bedrijfsprofiel deze wijzigingen reflecteren. Anders kunnen klanten opeens buiten openingstijden gaan bellen, of in het ergste geval zelfs voor een dichte deur staan (en niet meer terugkomen). Dit is waarom de informatie die je doorvoert wanneer je aan lokale SEO doet ook moet kloppen: anders kunnen er ook juist negatieve consequenties aan gaan kleven.

Wat is de beste manier om lokale SEO te implementeren?

De beste manier om lokale SEO te implementeren is sterk afhankelijk van jouw onderneming en jouw branche. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de best practices en richtlijnen voordat je aan de slag gaat.

Zorg er in ieder geval voor dat alle informatie klopt én dat je Google Bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk is ingevuld. Hoe je dat doet, lees je in onze andere blog: “Meer omzet halen uit je Google Bedrijfsprofiel? 7 tips!” Daar vertellen we je alle ins en outs als het aankomt op lokale zoekmachine optimalisatie en geven we je direct tips om je omzet langs deze weg te verhogen.

Zoek je toch liever de ervaring van een expert? Onze SEO-specialisten weten alles van dit onderwerp af en staan graag voor je klaar om zowel je website als je Google Bedrijfsprofiel helemaal SEO-proof te maken. Ontdekken wat zij voor je kunnen betekenen op het gebied van lokale SEO? Neem dan contact met ons op!

Wetgeving e-mailmarketing 1