Waarom je zonder lokale SEO een stukje achterloopt
We hebben het nu gehad over wat lokale SEO is en hoe je kunt bepalen of het relevant is voor jouw onderneming. De vraag die daartegenover staat is echter: wat nou als je je lokale SEO níet hebt geoptimaliseerd, wat dan? In onze ogen loop je dan zeker een stuk achter, en wel om de volgende potentiële redenen.
1. Wat als je helemaal niet te vinden bent via Google Maps?
Als je helemaal geen Google Bedrijfsprofiel hebt en dit ook niet hebt geoptimaliseerd, ben je simpelweg niet vindbaar in Google Maps. Dan loop je het risico dat veel zoekmachinegebruikers helemaal niet op de hoogte zijn van het bestaan van jouw onderneming, wat ook betekent dat ze nooit met jou in contact zullen komen.
Dit lijkt ons een inkoppertje, maar wel een zeer belangrijke: zonder geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel besta je helemaal niet in de ogen van veel potentiële klanten. Oftewel: doe je niet aan lokale SEO, dan gaan die klanten gegarandeerd naar de concurrent!
2. Wat als de concurrent méér aan lokale SEO heeft gedaan?
Net als gewone SEO draait lokale SEO om het behalen van topposities. De kans is groot dat je nooit de enige onderneming bent in jouw regio; er zijn ook andere ondernemingen in dezelfde categorie die meedingen naar de prijs. Dat betekent dat je je Bedrijfsprofiel en website altijd méér geoptimaliseerd wilt hebben dan de concurrent, beter afgestemd op de behoeften van jouw potentiële klanten, om ook daadwerkelijk als eerste getoond te worden. Blijven optimaliseren is dus essentieel!
3. Wat als je je Google Bedrijfsprofiel niet up-to-date hebt gehouden?
Na verloop van tijd kan het zijn dat je lokale SEO niet meer up-to-date is. Stel, je bent verhuisd of je openingstijden zijn veranderd, dan is het belangrijk dat je website en Google Bedrijfsprofiel deze wijzigingen reflecteren. Anders kunnen klanten opeens buiten openingstijden gaan bellen, of in het ergste geval zelfs voor een dichte deur staan (en niet meer terugkomen). Dit is waarom de informatie die je doorvoert wanneer je aan lokale SEO doet ook moet kloppen: anders kunnen er ook juist negatieve consequenties aan gaan kleven.