Nieuws, Uncategorized

Hoe DGTL hun festival omtoverde in een online ervaring

Na maandenlange voorbereiding kreeg DGTL Amsterdam, net als alle andere festivals, het bericht dat hun festival niet door kon gaan. Toch besloten de organisatoren niet bij de pakken neer te gaan zitten. Het festival ging door! Festival DGTL heeft afgelopen weekend laten zien dat er overal een online oplossing voor is. Hoe heeft het festival dit aangepakt? En wat kunnen wij leren van deze omdenk strategie?

Aangezien het niet mogelijk was om naar het dancefestival toe te gaan, heeft het team van DGTL ervoor gezorgd dat het virtueel te volgen was. De kijkers konden bij DGTL de livestreams en videostreams van 28 dj’s bekijken die normaal hun set hadden gedraaid op de NDSM-werf. De dj’s draaiden net zoals op het festival, op meerdere stages. Moest je nou persé die ene dj zien waarvoor je normaal snel naar de andere stage moest? Dit kon nu door een simpele klik met de muis.

Ondanks de moeilijke tijden in de evenementenbranche, laat het team van DGTL zien dat er meer wegen naar Rome zijn. Door het festival in plaats van fysiek om te zetten naar virtueel, is het uitgeroepen tot grootste virtuele festival ter wereld. Het online festival was gratis en kon door iedereen ter wereld bekeken worden. Om het festival gevoel compleet te maken was er voor de mensen uit Amsterdam zelfs een digitale bar waar drankjes konden worden besteld. Ook voor de vette snack tijdens het drinken kon je gebruik maken van de digitale food court.

Maar wat levert het dan op? Bij de livestream van DGTL is een donatieknop toegevoegd zodat de kijkers een donatie konden doen aan het Erasmus MC. Doordat het festival internationaal veel bereik heeft, wordt er verwacht geld op te kunnen halen voor een vaccin waar het Erasmus MC mee bezig is.

Uiteraard moeten we ook niet vergeten dat dit veel naamsbekendheid oplevert voor het DGTL-festival. In veel kranten in binnen- en buitenland wordt DGTL nu benoemd, waardoor veel nieuwe potentiële festivalgangers op de hoogte worden gebracht van het bestaan van DGTL. Kortom, het verplaatsen van hun festival naar online heeft veel gratis publiciteit opgeleverd. Een slimme marketing stunt!

Ondanks deze moeilijke tijden laten de organisatoren van DGTL zien creatief te zijn en toch verder te kunnen bouwen aan de toekomst. Niet alleen voor de evenementenbranche is dit een eye opener, ook andere bedrijven kunnen wat leren van de manier waarop de organisatoren van DGTL omgingen met het probleem. ‘’Het grootste online festival’’ is slimme marketing. In deze tijden moeten we niet alleen kijken naar wat de coronacrisis niet mogelijk maakt, maar ook welke mogelijkheden er zijn om toch de continuïteit te waarborgen. Veel ondernemers laten de Nederlandse handelsgeest al zien en laten zich niet van het veld slaan.

Ben je ook nieuwsgierig naar de onlinemogelijkheden voor jouw bedrijf? Wij denken graag mee aan een tijdelijke oplossing voor omzet verlies of het creëren van nieuwe online mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *