Myrthe Nauta | oktober 30, 2023

In 10 stappen ready voor Q4

Q4 is in aantocht, en dat betekent dat de drukste winkelperiodes van het jaar weer voor de deur staan. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst zijn allemaal kansen om je omzet te verhogen, maar hoe bereid je je het beste voor op deze stormloop aan shoppers? ON. Digital Marketing helpt ondernemers ook dit jaar weer om van de feestdagen écht een feestje te maken – want wanneer je eenmaal je winst binnen hebt geharkt, mag daar natuurlijk op geproost worden! Volg ons stappenplan en je kunt ervan verzekerd zijn dat ook jij helemaal klaar bent voor deze mooiste tijd van het jaar. 😉 Weet je eigenlijk nu al dat je deze taken toch liever uit handen geeft, zodat je zelf niet met de handen in het haar hoeft te zitten? Neem dan contact met ons op!

DÉZE DATA WIL JE ALVAST IN JE AGENDA ZETTEN

Op welke data in Q4 moet je je exact voorbereiden? Waarschijnlijk weet je wel wanneer de feestdagen vallen, maar om je hier nog eens extra bewust van te maken:

  • 31 oktober: Halloween
  • 24 november: Black Friday
  • 27 november: Cyber Monday
  • 5 december: Sinterklaas (Nederland)
  • 6 december: Sinterklaas (België)
  • 25 en 26 december: 1ste en 2e Kerstdag
  • 31 december: Oudjaarsdag

WAAROM JE JE ECHT VOOR Q4 WILT INSPANNEN

Uit verschillende bronnen van Google kunnen we de volgende informatie halen:

  • “Vakantie-shoppers” (klanten die specifiek in Q4 shoppen en op zoek zijn naar scherpe acties) zijn doelgerichter en besteden meer tijd aan onderzoek (1):
    • In het afgelopen jaar heeft 80% van de shoppers aangegeven dat ze voorafgaand aan hun aankoop onderzoek verrichtten.
    • Slechts 20% van hen gaf aan dat ze impulsieve aankopen deden.
  • Meer dan 30% van de vakantie-shoppers in de onderzochte markten staat open voor het ontdekken van nieuwe merken en retailers, zelfs als ze daar nog nooit eerder hebben gewinkeld (1).
  • Bijna 50% van de ondervraagden geeft aan dat ze graag nieuwe merken volgen, zelfs als ze op dit moment niet van plan zijn om iets van die merken te kopen (2).
  • 50% van de wereldwijde kerstshoppers zegt dat ze zullen kiezen waar ze cadeaus willen kopen op basis van wie de beste deals, kortingen of promoties heeft (1).
  • In 2021 keerden shoppers bijna terug naar fysieke winkels niveaus van vóór de pandemie, terwijl hun gebruik van digitale kanalen, zoals onderzoek doen op een smartphone (72%), online video’s kijken (51%) en online kaarten zoeken (32%), op een aanzienlijk hoger niveau ligt dan in 2020 (1).
  • Zoekopdrachten naar ‘in-store’ zijn bijna verdrievoudigd sinds het begin van 2022 (3).
  1. Google/Ipsos, Holiday Shopping Study, week of Oct. 13, 2022 – Nov. 23, 2022.
  2. Google-commissioned Ipsos Consumer Continuous study, May 5, 2022 – May 8, 2022.
  3. Google Trends, Worldwide, shopping category, Jan. 1, 2022 – Nov. 3, 2022.

Afbeeldingen zeggen meer dan duizend woorden als het aankomt op waarom jij je écht voor Q4 wilt inspannen. Hieronder is in een grafiek duidelijk te zien hoe één van onze opdrachtgevers in 2022 prachtige resultaten behaalde door het lanceren van een Black Friday actie!

Succescase Blackfriday actie 2022 opdrachtgever ON.

HET STAPPENPLAN

Maar hoe bereid je deze periode nou precies goed voor? En waar moet je rekening mee houden bij het lanceren van succesvolle campagnes in Q4? Hieronder vind je het stappenplan! In 10 stappen ontdek jij hier welke inspanningen jij nog precies voor Q4 wilt doen om het maximale uit jouw omzet te halen… voordat het te laat is!

STAP 1: JE DOELGROEPANALYSE

Om te beginnen is het heel belangrijk dat je je klanten goed leert kennen. Wie zijn ze eigenlijk? Wat drijft hen? En niet te vergeten: wat zoeken ze precies tijdens de feestdagen? Als het goed is heb je natuurlijk al veel eerder een doelgroepanalyse uitgevoerd, maar Q4 is hét moment om hier eens een frisse blik op te werpen. Tenslotte vertonen shoppers in de feestdagenperiode ander koopgedrag dan in de rest van het jaar, en daar wil je op inspelen in je gerichte marketingcampagnes.

Start met het bekijken van de basisinformatie, zoals leeftijd, geslacht en locaties. Daarna wil je verzamelen wat hun interesses zijn, welke producten of diensten ze eerder bij je hebben afgenomen, en misschien zelfs op welke momenten van de dag ze dat hebben gedaan. Door middel van deze informatie kun jij je marketingstrategie aanpassen om je doelgroep te bereiken op een manier die voor hen relevant is.

Stap 2: Creëer je aanbiedingen

Nu je je doelgroep kent, is het tijd om aanbiedingen te bedenken die hen ook zullen aanspreken. Wat voor kortingen kun je aanbieden die je klanten niet kunnen weerstaan? Denk aan Black Friday-deals, Sinterklaas-bundelacties en heerlijke Kerstaanbiedingen. Vergeet overigens ook Cyber Monday niet, de maandag ná Black Friday waarop mensen de last-minute deals proberen te scoren die nog niet door anderen zijn weggekaapt.

Welke aanbiedingen je ook draait, het draait allemaal om het creëren van waarde voor je klanten. Aan deals ga je niet ontkomen, want je weet dat je concurrentie hetzelfde doet! Vergeet dus niet om je aanbiedingen ook af te stemmen op de verwachtingen van je doelgroep, zodat je niet teleurstelt.

Stap 3: Zorg ervoor dat je visuals klaarliggen

Afbeeldingen zeggen meer dan duizend woorden, zo ook tijdens de feestdagen. Zorg er dus voor dat je aantrekkelijke afbeeldingen, banners en video’s hebt klaarliggen om in je campagnes te verwerken. Wees niet bang om de aandacht te trekken en een vleugje kerstsfeer toe te voegen! Deze visuals kunnen het verschil maken tussen een voorbijgaande blik en een aankoopbeslissing. Wacht hier niet mee tot het te laat is.

Zoek je nog een partij die mooie visuals kan aanleveren in de vorm van banners, logo’s, foto-/filmshoots en meer? Ons team Branding pakt dit allemaal graag voor je op!

Sinterklaas visual opdrachtgever ON. Black Friday visual opdrachtgever ON. Halloween visual opdrachtgever ON.

 

Stap 4: Ontwikkel je landingspagina’s

Vervolgens spelen je landingspagina’s een cruciale rol in je strategie voor Q4. Deze pagina’s moeten naadloos aansluiten op je aanbiedingen en je klanten aanzetten tot actie. Dus, wanneer een klant op een social media campagne, een Shopping-advertentie of een Google-resultaat klikt, wil je ook dat deze uitkomt op de juiste pagina mét aanbieding. Daarom is het ook belangrijk om verschillende landingspagina’s te maken voor de verschillende feestdagen.

Een mooi voorbeeld zie je hiernaast. Dit zijn een Display Ad en landingspagina van Bol.com voor een Black Friday campagne die naadloos op elkaar aansluiten.

Vergeet de gebruikerservaring overigens niet! Je pagina’s moeten altijd snel laden en gebruiksvriendelijk zijn, vooral op mobiele apparaten. Je deals kunnen anders nog zo mooi zijn, maar als je klanten ze uit irritatie door een traag ladende pagina wegklikken, krijgen ze ze ook nooit te zien. Dat is waarom technische SEO de basis vormt voor iedere effectieve website.

Stap 5: Begin op tijd met je SEO!

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is over het algemeen een langetermijninvestering, dus is het nooit te vroeg om ermee te beginnen. Hoe eerder je begint, hoe beter je website gepositioneerd zal zijn voor de feestdagen. Doe grondig zoekwoordenonderzoek om te ontdekken welke zoektermen relevant zijn voor je product en aanbiedingen, optimaliseer je content en meta-tags en zorg ervoor dat je interne links in orde zijn. Backlinks zijn daarbij onmisbaar om hoog te ranken, dus vergeet niet aan je kwalitatieve linkbuilding te werken. Zo zorg je ervoor dat je landingspagina’s ook op organische wijze vindbaar worden.

Natuurlijk zijn wij bij ON. dé specialist op het gebied van SEO. Heb jij nog experts nodig die de techniek van jouw website onder handen kunnen nemen én de krachtigste landingspagina’s met mooie SEO-teksten voor je kunnen bouwen? Neem dan vrijblijvend contact op!

Stap 6: Stel je e-mail marketing strategie op

Ook e-mail is een krachtig hulpmiddel tijdens de feestdagen. Begin op tijd met je e-mail marketing strategie om ervoor te zorgen dat je klanten je onmogelijk over het hoofd kunnen zien! Segmenteer je e-maillijst op basis van de interesses en het koopgedrag van je klanten (hallo, doelgroepanalyse!), maak aantrekkelijke e-mails met gepersonaliseerde aanbiedingen en promoties en vergeet e-mail automatisering niet om verlaten winkelwagentjes terug te winnen en aanvullende suggesties te doen. E-mail is de enige directe manier om je klanten te bereiken en hen naar je website te leiden; dit wil je niet missen!

Meer weten? Lees dan ook ‘5 redenen waarom e-mail marketing onmisbaar is’ en ‘Je rendement verhogen met e-mail automation’ óf neem direct contact op met onze e-mail marketeers!

Stap 7: Zorg voor engagement met social media marketing

Het op-een-na meest gepersonaliseerde marketingkanaal is misschien wel social media. Creëer aan de ene kant betrokkenheid en vergroot je merkbekendheid met krachtige organische content, terwijl je aan de andere kant je ads het werk laat doen om een nieuwe doelgroep binnen te halen. Plan een contentkalender voor Black Friday, Sinterklaas én Kerst zodat je weet wat het moment is om relevante content te delen. Dit kan variëren van aankondigingen van je aanbiedingen tot productdemonstraties, klantrecensies en feestelijke berichten: zolang je maar in de spotlights staat! Hieronder staan drie voorbeelden van visuals uit social media campagnes van een opdrachtgever van ON.

Belangrijk is wel om je te bedenken dat deze content op tijd gecreëerd moet worden. Het is niet voor niets dat ‘Zorg dat je visuals klaarliggen’ stap 3 in deze gids is: foto- en videoshoots voor je socials moeten namelijk worden voorbereid, uitgevoerd én bewerkt voordat ze daadwerkelijk online kunnen, en dat kan tijdrovender zijn dan het misschien klinkt. Het is dan ook zeker niet gek om hier dik een maand (liever langer!) van tevoren mee te beginnen!

Heb je nog tips nodig voor je socials? Lees dan ‘Succesvolle social media campagnes opzetten: 5 handige tips’ of schakel direct onze social media specialisten in voor een consult.

Stap 8: Stel je Google Ads in

SEA en je Google Ads mogen uiteraard ook niet vergeten worden! Met deze betaalde advertentiekanalen vergroot je vrijwel direct de zichtbaarheid van al je promotieartikelen en -acties, doordat je je advertenties heel specifiek kunt aanmaken op basis van zoekwoorden, locaties en demografische gegevens. Maak zeker losse advertentiegroepen aan voor alle feestdagen binnen Q4 en stel deze zo in dat ze op de relevante momenten gedraaid worden, buiten je gewone advertentiecampagnes om. Zo krijgt je doelgroep al je aanlokkelijke acties op de juiste manier te zien en kunnen ze eigenlijk niets anders dan klikken!

Het instellen van je advertenties is wel een kwestie van trial-and-error, en we snappen dat jij die tijd daar niet per se voor hebt. Wil jij dus dat een specialist voor jou geoptimaliseerde ads draait? Neem dan contact met ons op!

Stap 9: Draai je speciale Black Friday- en Kerst-campagnes

Naarmate de feestdagen dichterbij komen, breekt het moment aan om je speciale campagnes ook daadwerkelijk te lanceren. Zorg ervoor dat al je marketingkanalen naadloos met elkaar samenwerken om je boodschap te verspreiden. Dat betekent: overal dezelfde visuals en dezelfde aanbiedingen, afgestemd op het specifieke publiek dat je met ieder kanaal wilt bereiken.

Houd de prestaties van je campagnes nauwlettend in de gaten en pas je strategie aan op basis van de gegevens die je met de tijd verzamelt. Wees flexibel en pas je aan aan veranderend consumentengedrag. Uiteindelijk is de basis van marketing altijd hetzelfde, dus ook in Q4: data is alles!

Stap 10: Blijf monitoren en optimaliseren!

De feestdagen zijn geen tijd om achterover te leunen. Zoals we al zeiden is het essentieel om je campagnes actief te blijven monitoren en gegevens te verzamelen over je conversies, klikfrequenties en verkoopresultaten. Om het maximale uit Q4 te halen, wil je je aanbiedingen en advertentiebudgetten op het juiste moment finetunen en je doelgroepstrategie blijven optimaliseren. Het is een spannende tijd, dus hier wil je bovenop zitten!

Q4 intimiderend? Met behulp van ON. niet meer!

Ja, dat Q4 intimiderend kan lijken, snappen we zeker. Met de juiste voorbereiding en ondersteuning kan het echter ook een tijd zijn van ongelooflijke mogelijkheden om jouw bedrijf te laten groeien! Als full funnel marketing bureau is ON. Digital Marketing er om je te begeleiden op elk moment van dit opwindende traject.

Wij begrijpen dat de feestdagen complex kunnen zijn, dus zetten wij onze expertise graag in om jou te helpen. Of je nu een klein bedrijf hebt dat net begint of een gevestigde onderneming die haar marktpositie wil versterken, ON. staat voor je klaar om alle hapgrage shoppers de juiste kant op te leiden – richting die aankoopknop!

Het is nog niet te laat om ons je de zorgen van Q4 te laten ontnemen. Neem nu contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen bijstaan in de mooiste tijd van het jaar.