Zonder e-mail automation haal je simpelweg niet het meeste uit je e-mail marketing, dat staat vast. Want zelf duizenden verschillende e-mails sturen naar al je klanten? Dacht het niet! Maar wat houdt e-mail automation precies in, op welke manieren kun je het inzetten, en hoe kun je het eigenlijk gebruiken om je rendement te verhogen? Je leest het hier, in onze nieuwste blog over e-mail automation!


Wat is e-mail automation?
E-mail automation is een onderdeel van e-mail marketing, waarbij e-mails automatisch naar abonnees worden verzonden wanneer er een bepaalde triggergebeurtenis plaatsvindt. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers niet zélf iedere klant een bedankmailtje hoeven te sturen, of constant compleet gepersonaliseerde nieuwsbrieven hoeven samen te stellen. Dat kán niet eens, hoeveel uren je er ook voor vrijmaakt. Zodra je bedrijf eenmaal succesvol is, blijven de klanten binnenstromen – en dat betekent ook dat er duizenden e-mails verzonden moeten worden.
Welke vormen van e-mail automation zijn er?
E-mail automation kan verschillende vormen aannemen, die allemaal hun eigen trigger hebben. Een aantal interessante automations die eigenlijk ieder bedrijf wel zou kunnen inzetten, zijn als volgt:
- Verlaten winkelwagen automation: heeft een vaste klant iets in zijn winkelwagentje gestopt, maar vervolgens weggeklikt en niet afgerekend? Na een vaste periode ontvangt deze persoon een mailtje met daarin een reminder van wat er exact in dat winkelwagentje zat. Vermoedelijk had die persoon al interesse, dus zal het wel erg moeilijk worden om al die items opnieuw te weerstaan!
- Terugwin automation: als een klant een bepaalde periode lang (laten we zeggen: 180 dagen) geen bestelling heeft geplaatst, dan is dat een gemiste kans. Met een geautomatiseerd mailtje kun je een poging doen om deze klant terug te winnen. “Hé, heb je ons gemist? Kijk eens naar al deze mooie nieuwe items in ons assortiment!”
- Welkomstcampagne: wanneer een klant zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief of bijvoorbeeld voor het eerst een bestelling heeft geplaatst, moet dat gevierd worden! Door een welkomstcampagne met een hartelijk bericht voelen klanten zich gewaardeerd, waardoor ze sneller zullen terugkomen – vooral als je ze meteen een kortingscode geeft!
- Review automation: reviews verzamelen wordt erg gemakkelijk wanneer je enkele dagen na aankoop automatisch een verzoek om een review naar de klant stuurt. Reviews zijn nu eenmaal essentieel voor de betrouwbaarheid van je bedrijf, dus wil je er zo veel mogelijk. Vergeet alleen niet op je reviews te reageren!
- Herhaalaankoop automation: heb je een product dat herhaalaankoopgevoelig is, zoals vitaminepillen of haarverf? Deze producten raken op een gegeven moment op, en daar kun je klanten aan herinneren! Als ze dan inderdaad een herhaalaankoop doen, wordt de kans een stuk groter dat ze die bij jou doen.
- Cross-sell automation: dit type automation lijkt op de herhaalaankopen, maar richt zich dan op producten die passen bij het eerder gekochte product. Bijvoorbeeld: als een klant een bodylotion heeft gekocht met een specifieke geur, is hij misschien ook geïnteresseerd in een bodywash of handcrème met diezelfde geur. Hierbij gaat het dus om producten uit een ander assortiment, die wel overlap vertonen met de getoonde wensen van de klant.
- Upsell automation: anders dan cross-sell automation gaat upsell automation om producten die in een net iets hogere prijsklasse zitten. Dus stel dat je koffiebonen verkoopt, dan zou je in een dergelijke upsell e-mail koffiebonen kunnen aanprijzen die nét een tikkeltje luxueuzer zijn en een dieper aroma hebben, tegen een net iets hogere prijs. Zo wordt de stap voor de klant minder groot om ook eens een product uit het hogere segment te proberen.
E-mail automation en dataverrijking
Een belangrijke marketingtrend van 2023 is dataverrijking. Deze trend houdt in dat je data van klanten verzamelt in een database en deze vervolgens toepast op de e-mails die je naar het e-mailadres van hun klantaccount stuurt. Houdt hierbij wel rekening met de AVG-wetgeving!
Dataverrijking maakt e-mail marketing extra effectief, omdat klanten zich hierdoor persoonlijk aangesproken voelen. Een klant die bij een kledingwinkel vooral jurken koopt, zal bijvoorbeeld niet snel geïnteresseerd zijn in herenshorts. Wanneer je een geautomatiseerde inspiratiemail naar deze klant stuurt, wil je er dus voor zorgen dat je haar jurkjes toont die ze zelf ook zou willen dragen – en niet die herenshorts, want dat is verspilde moeite.


Dataverrijking hoeft overigens niet alleen maar gebaseerd te zijn op het koopgedrag van je klant: je kunt ook vragen wat ze graag willen ontvangen! Bij de inschrijving voor jouw nieuwsbrief kun je klanten de mogelijkheid geven om te selecteren welk type mails zij graag ontvangen: inspiratie, tips, bedrijfsupdates, enzovoort. Doordat je klanten op deze manier niet spamt met ongewenste inhoud, zullen ze je mails een stuk sneller openen – en zullen ze zich dus ook een stuk sneller laten verleiden.
Dataverrijking is toe te passen op de meeste soorten e-mail automation. Bij een verlaten winkelwagentje toon je de daadwerkelijke inhoud die de klant anders misloopt, bij terugwin automation laat je producten zien die lijken op wat de klant eerder vaker kocht, enzovoort.


Reloadify: dé e-mail automation tool van ON.
Er zijn veel e-mail automation tools beschikbaar op de markt, maar bij ON. maken we voornamelijk gebruik van Reloadify. Dit is namelijk een tool waarmee je heel eenvoudig complete Flows kunt instellen, zodat klanten op ieder moment van hun klantreis de mail ontvangen die bij hen past. Een voorbeeld van zo’n Flow:
- Klant schrijft zich in op de nieuwsbrief → krijgt welkomstcampagne na 1 dag. → Welkomstcampagne is geopend? Dan krijgt de klant een dataverrijkingsmail met de vraag waar zij het liefst info over ontvangen. → Dataverrijking ingevuld? Eerste mail met info over de producten waar zij het meest geïnteresseerd in zijn. → Deze mail ook gelezen? Gepersonaliseerde aanbieding met 10% korting op de producten in de vorige mail.
In deze Flow zie je meteen een stukje dataverrijking terug. Hierin krijgt de klant de mogelijkheid om zélf te bepalen over welke onderwerpen hij of zij graag e-mails ontvangt, zodat de kans een stuk groter wordt dat je mails daadwerkelijk worden gelezen. Als klanten willen lezen wat jij ze stuurt, is de kans ook een stuk groter dat ze overgaan tot een herhaalaankoop. Dit is specifiek de kracht van Reloadify!


Hoe verhoogt e-mail automation je rendement dan?
Eigenlijk verhoogt e-mail automation je rendement op twee manieren: aan de ene kant hoef je hier minder personeelsuren voor in te zetten en aan de andere kant bereik je klanten met gemak op precies het juiste moment!
Daarnaast draait e-mail marketing erom dat je geïnteresseerden of abonnees op het juiste moment bereikt met de juiste e-mails, zodat zij eraan herinnerd worden waarom zij jouw klant willen zijn. Doe handige suggesties voor vervolgaankopen die zij niet kunnen weerstaan, verstuur een reminder wanneer de vitaminepilletjes van de klant waarschijnlijk op zijn of herinner ze aan dat achtergelaten winkelwagentje vol met prachtproducten. Die volgende aankoop heb je in de pocket!
Laat ON. jouw rendement verhogen met e-mail automation!
Met de juiste inzichten en kennis kun je zelf e-mail automation inzetten om het meeste uit jouw e-mail marketing te halen. Dat kost echter wel tijd, en een hoop probeerwerk. Want hoe weet je welke tactieken het meest effectief zijn en hoe je je klanten het best bereikt? Bij ON. weten we dat door onze jarenlange ervaring wél!
Zie je zelf experimenteren en het complete trial-and-error proces niet zitten? In dat geval nemen we jouw e-mail marketing graag uit handen. Met onze uitgebreide kennis en krachtige tools zijn wij keien in het verzamelen van de data die wij nodig hebben om jouw (ex-)klanten halsoverkop terug te laten rennen naar jouw shop. Gepersonaliseerde e-mails, precies op het juiste moment: dat is e-mail automation!
Interesse? Neem dan contact op met onze e-mail marketeers voor een vrijblijvend consult!