Jeff | februari 21, 2024

LinkedIn adverteren: onmisbaar in je marketingstrategie voor 2024

Hoe ben jij bij deze blog terechtgekomen? Via Google? Direct vanaf onze site? Instagram? Of misschien toch… direct via LinkedIn? Als wereldwijd zakelijk platform is LinkedIn dé manier om jouw boodschap onder de aandacht te brengen van andere professionals. Natuurlijk kan dat via organische content, maar wil je écht jouw beoogde publiek bereiken? Dan is specifiek LinkedIn adverteren onmisbaar in jouw marketingstrategie. In deze blog lees je alles over LinkedIn adverteren: voor wie het een geschikt kanaal is, waarom het zo impactvol is, en waarom je deze kans niet wilt mislopen.

Voor welke ondernemingen is LinkedIn adverteren interessant?

LinkedIn adverteren is vooral interessant als je zakelijke klanten hebt, bijvoorbeeld als je een groothandel hebt of zakelijk onderhoud pleegt – als je actief bent in de B2B-sector, dus. LinkedIn is namelijk een zakelijk platform, dus verwachten gebruikers ook zakelijke content; anders loop je het risico dat je ads niet goed ontvangen worden. Door middel van targeting en het stellen van doelgroepcriteria kun je vervolgens precies bepalen welke doelgroep jij wilt bereiken. Zo werf je leads waar je echt iets aan hebt.

Heb je aan de andere kant (vrijwel) geen zakelijke klanten? Dan is LinkedIn adverteren ook niet relevant, en kun je dat budget beter besteden aan andere vormen van social media marketing, zoals Facebook adverteren en Instagram adverteren, of aan SEA. Die platformen zijn geschikter voor niet-zakelijke doeleinden.

Natuurlijk ook om personeel te werven!

Met LinkedIn adverteren kun je dus uitstekend zakelijke leads werven, maar ook je vacatures kun je langs deze weg een veel groter bereik geven. ‘Kom bij ons werken-advertenties’, noemt LinkedIn dat zelf. Tenslotte is LinkedIn een van de grootste platformen voor werving en selectie! Ben je dus (vaak) op zoek naar nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld als snelgroeiend bedrijf? Ook dan is adverteren via LinkedIn een slimme zet.

De plaats van LinkedIn in de marketing funnel

Nu we hebben vastgesteld of LinkedIn adverteren al dan niet relevant is voor jouw onderneming, ben je waarschijnlijk benieuwd naar de plaats die het inneemt in de customer journey. Bij ON. hebben we het dan meestal over de online marketing funnel, waarin we kunnen weergeven welke marketingkanalen aansluiten op welke fasen. Voor de online marketing funnel hanteren we vier fasen, namelijk Awareness, Interest, Action en Care. En het mooie is: met LinkedIn adverteren bereik je alle vier!

Welke fase/doelgroep je bereikt is natuurlijk afhankelijk van de doelgroepcriteria die je instelt, maar breed genomen zit het als volgt:

Awareness

In de Awareness-fase wil je een publiek bereiken dat jouw bedrijf nog niet kent. Daarvoor gebruik je o.a. gesponsorde content die je uitzet onder een brede doelgroep, bijvoorbeeld door middel van Interest targeting.

Interest

In de Interest-fase wil je de interesse aanwakkeren van personen die jou al wel vaag kennen en die hun opties nog willen verkennen. Deze fase kan draaien om het verkrijgen van websiteverkeer, video views en dergelijke, maar bijvoorbeeld ook om leadgeneratie, zoals het verkrijgen van aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Deze groep kun je onder andere bereiken door middel van retargeting.

Action

In de Action-fase overwegen potentiële klanten jouw onderneming actief als oplossing voor hun probleem én gaan ze hopelijk over tot actie. Op dit punt wil je exact kunnen aantonen waarom jouw aanbod aansluit op de pijnpunten die zij ervaren, zodat je als beste uit de bus komt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld productdemo’s of case studies delen met personen uit de doelgroep die al uitgebreide interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Zelf gebruiken we voor deze fase ook graag klantverhalen of reviews, aangezien je daarmee perfect kunt laten zien hoe echte mensen jouw onderneming hebben ervaren.

Binnenkort volgt overigens ook onze blog over review marketing, dus stay tuned voor meer informatie over dat onderwerp!

Care

In de Care-fase wil je tot slot de loyaliteit van je klanten behouden en vergroten. Hierbij gaat het erom dat je bij je huidige klantenbestand in beeld blijft, bijvoorbeeld door nuttige tips uit je eigen sector te delen die relevant zouden kunnen zijn voor je klanten.

Zoals je wel kunt zien, is LinkedIn adverteren super veelzijdig. De enige kanttekening die we wel moeten plaatsen, is dat je een goed begrip moet hebben van de verschillende doelgroepcriteria om iedere fase ook daadwerkelijk te kunnen bereiken. Maar dát kun je natuurlijk altijd aan de expert overlaten.

LinkedIn als onderdeel van omnichannel marketing

Als full funnel marketing bureau kunnen we het belang van omnichannel marketing niet genoeg benadrukken. Dat is ook waarom we hier in het verleden verschillende blogs over hebben geschreven, zoals ‘Omnichannel marketing voor maximale resultaten’. LinkedIn adverteren past in onze ogen perfect in de omnichannel strategie, en mag daarom zeker niet vergeten worden!

Kort gezegd betekent ‘omnichannel’ dat al je kanalen dezelfde merkbeleving bieden en naadloos in elkaar overlopen. Overal één huisstijl dus, en de optie voor klanten om makkelijk door te klikken naar andere socials, je website en om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Heb je een blog gepubliceerd (zoals wij)? Dan kun je die via LinkedIn delen om zo mensen naar je site te trekken. Heb je whitepapers in de aanbieding in ruil voor een e-mailadres? Ook dat maakt LinkedIn eenvoudig mogelijk.

Bij omnichannel marketing draait het er vooral om dat je je klanten de best mogelijke ervaring biedt. Streef jij ook naar de echte omnichannel experience? Vergeet dan niet je LinkedIn daarin mee te nemen!

Hoe ziet LinkedIn adverteren eruit?

Laten we nu eens kijken naar wat je precies met LinkedIn adverteren kunt. Tenslotte heeft ieder social media platform zijn eigen vormen van targeting, en LinkedIn is daar zeker geen uitzondering op.

Doelen

Allereerst: je doelen. In grote lijnen kun je op LinkedIn kiezen uit drie soorten doelstellingen, namelijk Bekendheid, Overweging en Conversies. Deze benamingen komen niet exact overeen met de marketing funnel die wij bij ON. aanhouden, maar kunnen hier wel naar worden doorgetrokken!

Als je kiest voor Bekendheid (Awareness), is het doel van je campagne om je merkbekendheid te vergroten door zoveel mogelijk weergaven te verkrijgen onder een relevante doelgroep.
Bij Overweging (eerder te vergelijken met onze Interest-fase) kun je kiezen of je het aantal websitebezoeken, interacties of videoweergaven wilt stimuleren. Hierbij is het doel dat mensen directer met jouw onderneming in contact komen, zodat hun interesse gewekt wordt en zij jou hopelijk gaan overwegen.

Onder Conversies kunnen tot slot handelingen uit onze Interest- én Action-fasen worden geschaard. Hierbij kun je kiezen of je leads wilt genereren, sollicitanten wilt werven of dat je daadwerkelijk uit bent op websiteconversies. Voor leadgeneratie kunnen zij zich bijvoorbeeld direct via LinkedIn inschrijven voor een nieuwsbrief, en voor websiteconversies kunnen zij doorklikken naar de relevante pagina waar zij een aankoop kunnen doen.

Doelstelling LinkedIn

Doelgroepcriteria

Het instellen van de doelgroepcriteria is vervolgens de belangrijkste stap om ervoor te zorgen dat je ad daadwerkelijk aan de juiste, relevante doelgroepen vertoond wordt. Wist je dat LinkedIn meer dan 20 doelgroepcriteria heeft die je stuk voor stuk apart kunt instellen? Daarbij kun je denken aan aantal jaar ervaring, functie (specifieke functie of branche), werkzaamheid bij een specifiek bedrijf, opleiding, interesses en tot slot nog demografische gegevens.

Als zakelijk platform zijn deze doelgroepcriteria specifiek ingestoken op gegevens die relevant zijn voor het bedrijfsleven. Onder interesses worden bijvoorbeeld ‘arts and entertainment’, ‘business and management’ en ‘sales and rental’ geschaard.

In verband met het grote aantal doelgroepcriteria dat LinkedIn hanteert, is het zeer belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat ieder criterium inhoudt. Een online marketing bureau kan je hier zeker bij helpen, zodat je zeker weet dat je ook echt de juiste doelgroep bereikt!

Soorten ads

Tot slot biedt LinkedIn je nog de mogelijkheid om te kiezen uit een groot aantal verschillende soorten ads. Zo heb je advertenties met één afbeelding of juist een afbeeldingencarousel, videoadvertenties en tekstadvertenties, maar ook specifieke types als volgadvertenties (waarmee je mensen aanmoedigt je te gaan volgen) en vacature advertenties (voor het werven van sollicitanten). Over het algemeen spreken deze soorten ads redelijk voor zich, maar het is wel goed om je bewust te zijn van je opties!

on-foto

Onze eigen ervaring met LinkedIn

Omdat transparantie bij ons hoog in het vaandel staat en wij geloven dat het beter is om onze expertise te delen dan deze voor onszelf te houden, delen we graag onze eigen ervaring met LinkedIn.

Om onze doelen te bereiken, targetten we twee audiences: potentiële medewerkers (recruitment) en potentiële opdrachtgevers (performance). Deze groepen benaderen we met verschillende content.

Recruitment

Voor recruitment zetten we hoofdzakelijk videocontent in. Deze video’s hebben als doel om duidelijk aan potentiële medewerkers te laten zien wie wij zijn als bedrijf en wat het werk bij ON. nu precies zo aanlokkelijk maakt. Hierbij gaat het ons vooral om branding en engagement. Voorbeelden van deze ads zijn video’s van onze jaarlijkse vakanties en uitjes, maar ook praktische zaken, zoals doorgroeimogelijkheden en pensioenregelingen. Wat we hierbij wél zien, is dat de content die de echte ON.-sfeer overbrengt het beste aansluit bij deze doelgroep en doelstelling.

Performance

Voor het stukje performance ligt onze focus op het delen van kennis en het uitdragen van autoriteit. Hiervoor adverteren we onder andere met informatieve blogs en video’s. Door deze zakelijke doelgroep te voeden met deze informatie creëren we transparantie en vertrouwen en bouwen we autoriteit op binnen de markt. Wanneer deze doelgroep vervolgens wil starten met marketing, is de kans veel groter dat zij als eerst aan ons denken. Zo blijven we ook top-of-mind!

Welke content werkt voor het LinkedIn adverteren?

Er zijn drie soorten content die in onze ervaring zeer effectief zijn als het aankomt op LinkedIn adverteren, waarvan we onze klanten dan ook graag laten meeprofiteren:

  • Video content valt sterk op in de tijdlijn, en is vooral interessant voor recruitment-doeleinden waarbij een kijkje achter de schermen een doorslaggevende factor kan zijn in de keuze om wel of niet te solliciteren.
  • Leadcampagnes in de vorm van whitepapers of andere downloadables zijn interessant om nieuwe potentiële klanten te werven. Door dit soort “gratis” kennis weg te geven, bouw je autoriteit op en laat je een blijvende indruk achter.
  • Ook blogs over je product of de markt, zoals wij bij ON. delen, zijn een effectieve manier om kennis te delen, vertrouwen te wekken en top-of-mind te blijven.

Waarom je dus echt van LinkedIn wilt profiteren

LinkedIn is een bijzonder platform, dat kunnen we wel stellen. Want hoewel bijvoorbeeld Facebook en Instagram heel krachtig zijn, zijn ze niet specifiek gericht op een zakelijk publiek. Dat betekent dat ze niet dezelfde zakelijke filteropties hebben als LinkedIn, en dat je er over het algemeen gewoon een ander type persoon zult tegenkomen. De mensen op LinkedIn, daarentegen, zijn professionals: mensen die hun carrière of onderneming vooruit willen helpen en daarvoor de handen ineen willen slaan met andere professionals. Zijn dát de mensen die jij wilt bereiken, of dat nu is om leads of juist personeel te werven? Dan kun jij niet zonder LinkedIn adverteren.

LinkedIn- en marketingstrategie nodig? ON. is er voor jou!

Je LinkedIn uitbesteden en dé perfecte marketingstrategie op maat ontvangen, lijkt je dat wat? Neem dan zeker contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende online marketing scan, dan kijken we graag wat de mogelijkheden zijn!