Met local SEO, of lokale SEO, zorg je ervoor dat je jouw lokale vindbaarheid vergroot. Richt jouw bedrijf zich op een lokale dienst? Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een autodealer in de provincie Groningen, of van een wellnesscentrum in Amsterdam? Dan mag lokale SEO niet aan jouw strategie ontbreken!
Maar wat is het precies? Hoe kun je erop inspelen als ondernemer? In dit blog geef ik vijf tips om jouw lokale vindbaarheid middels local SEO te verbeteren.
Wat is local SEO?
Lokale SEO is een soort SEO-strategie waarbij je je richt op regionale en lokale vindbaarheid. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de gebruiker op zoek is naar een autodealer in Groningen en dus “autodealer Groningen” intypt, waarna de gebruiker via de lokale zoekresultaten bij jouw bedrijf uitkomt.
Het kan ook zo zijn dat de gebruiker zich al in Groningen bevindt en op Google “autodealer” invoert. In dit geval zal de zoeker weer op jouw site terecht komen (mits je jouw site juist hebt geoptimaliseerd).
Local SEO tip 1: optimaliseer Google Mijn Bedrijf
Zorg dat je je Google Mijn Bedrijf (GMB) vermelding claimt/aanmaakt en optimaliseert. Mits je deze juist optimaliseert, ben je zichtbaar in de zogenaamde “local pack” op bepaalde zoekwoorden. De voordelen van GMB zijn:
- Je bent vindbaar op Google Maps;
- Het maakt interactie met klanten mogelijk;
- Je kunt aanbiedingen uitlichten;
- Prominente zichtbaarheid.
Zorg dat je alle bedrijfs- en adresgegevens, foto’s, openingstijden en een omschrijving toevoegt. Hiernaast is het ook mogelijk om producten en diensten toe te voegen. Hier kun je de vermelding aanmaken en claimen. De stappen wijzen zichzelf. GMB is in elk geval een stap dat niet uit jouw local SEO strategie mag ontbreken.


Lokale SEO tip 2: verzamel reviews
Zorg ervoor dat je positieve reviews op GMB vergaart. Want zeg nou zelf, je bent zelf toch ook veel eerder geneigd om ergens je haar te gaan laten knippen wanneer de desbetreffende kapsalon positieve reviews heeft?
Wil je je GMB vermelding ranken op een bepaald zoekwoord? Zorg er dan voor dat de reviews die je krijgt, het zoekwoord waarop je in jouw lokale SEO strategie wilt ranken bevatten.


Lokale SEO tip 3: zorg voor relevante lokale links
Zorg dat je jouw bedrijf toevoegt aan online bedrijfsgidsen. Zorg ervoor dat de NAP-gegevens consistent zijn. Indien je NAP-gegevens online niet overal juist vermeld staan, kan het namelijk zo zijn dat jouw GMB vermelding niet wordt weergegeven. Voorbeelden van online bedrijfsgidsen zijn Yelp, Drimble, Telefoonboek en Openingstijden.
Hiernaast is het van belang om links te verzamelen van relevante sites in de regio. Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een woonwinkel in Leeuwarden, zorg dan dat je bijvoorbeeld een link krijgt van een site waarop alle winkels in Leeuwarden staan.


Tip 4: structured data vergroot je lokale vindbaarheid
Structured data is een stuk code dat Google helpt de content op een pagina te begrijpen. Wanneer je local structured data toevoegt aan een site, geef je hiermee extra signalen aan Google over de locatie, het soort bedrijf en je werkgebied.
Met het type LocalBusiness in de Schema Markup Generator creëer jij zelf de juiste structured data code om je local SEO strategie te boosten.


Tip 5: rank je site op lokale zoekwoorden
Eigenlijk trap ik met deze tip een open deur in, maar zorg dat je je site rankt op lokale zoekwoorden. Als eigenaar van een woonwinkel in Leeuwarden wil je je homepage bijvoorbeeld ranken op “woonwinkel Leeuwarden” en als slager in Groningen op “slager Groningen”.
Zorg dat je hierbij ook variaties maakt en bijvoorbeeld combineert met “centrum van ..”, de wijk waarin jouw zaak zich begeeft en dat je bekende gebouwen in de stad benoemt. Zo zou je het in Groningen bijvoorbeeld in je tekst benoemen dat je bedrijf op steenworp afstand van de Grote Markt ligt. Op deze manier maak je de tekst relevanter voor een locatie. Zorg dat je adresgegevens duidelijk op de site staan en voeg een Google Maps kaartje toe aan de footer en de “over ons” pagina.


Advies nodig over local SEO?
Ben je de eigenaar van een lokale zaak en wil je de vindbaarheid ervan verbeteren? Neem contact op met via het onderstaande contactformulier, of stuur een mailtje naar info@ondigitalmarketing.nl. De local SEO specialisten van ON. staan voor jou klaar!