Jeff | december 4, 2023

Lokale advertenties: de kracht van Google Ads

Lokale advertenties, waarom zou je dat doen? Nou, dat is eigenlijk heel logisch: alleen zo bereik je specifiek die mensen uit jouw regio die écht interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Zo vergroot je je zichtbaarheid op Google Maps, ben je budgetvriendelijk bezig én breng je online en offline naadloos samen. Ja, met Google Ads ben je vast wel bekend, maar hoe zit het dan precies met Local Search Ads en Local Inventory Ads? Dat is wat we uitleggen in deze blog, inclusief redenen waarom jíj hiervoor zou willen kiezen. Lees snel verder om te ontdekken of lokaal adverteren op Google Maps en Google Ads iets voor jou is! 

Wat zijn lokale advertenties in Google Ads?

Zoals je wel uit de naam kunt afleiden, zijn lokale advertenties in Google Ads advertenties die gericht zijn op een publiek uit een bepaalde regio. Hierbinnen heb je een aantal verschillende mogelijkheden, zoals Local Search Ads, Local Inventory Ads en de winkeldoelen in Performance Max. Hieronder leggen we uit wat deze vormen van lokaal adverteren inhouden.

Local Search Ads (adverteren op Google Maps)

Om te beginnen zetten Local Search Ads je bedrijf (letterlijk!) op de kaart. Dit is namelijk een vorm van adverteren op Google Maps, waarbij je advertenties verschijnen wanneer mensen bij jou in de buurt op jouw (type) dienst of onderneming zoeken. Veel mensen gaan namelijk direct naar Google Maps als ze willen weten waar bijvoorbeeld een restaurant, dierenwinkel of autogarage in hun buurt te vinden is. Normaal gesproken toont Google al bedrijven in Maps, maar als je kiest voor Local Search Ads, krijg jij een voorrangspositie. Zo vergroot je de zichtbaarheid van je lokale onderneming en trek je specifiek die klanten die interesse hebben in jouw product of dienst.

Local Inventory Ads (Shopping)

Local Inventory Ads zijn een vorm van lokale advertenties in Google Shopping. Deze vorm van adverteren is relevant als je mensen naar je fysieke winkel wilt trekken, doordat deze advertenties meteen tonen wat de beschikbaarheid is van een bepaald product in een bepaalde regio. Ze staan mensen toe te checken in welke winkels dat product op voorraad is en tegen welke prijs, zodat ze snel een beslissing kunnen maken. Dit is een slimme manier om de brug te leggen tussen online en offline winkelen, wat het een belangrijk onderdeel van omnichannel marketing maakt.

Performance max met winkeldoelen (Shopping)

Een bijzondere nieuwe functie in Google Ads is het gebruik van Performance Max met winkeldoelen. Met deze functie kun je simpelweg je winkellocaties definiëren, je campagnebudget opstellen en advertentie-onderdelen toevoegen. Google doet de rest voor je, door je biedingen, plaatsingen en componentcombinaties te optimaliseren en zo de conversies in je winkel te maximaliseren. Deze campagnes verschijnen in Google-services zoals Search, Maps, YouTube, Gmail en Display en richten zich dus specifiek op potentiële klanten die je fysieke winkel willen bezoeken.

Wat zijn de voordelen van lokaal adverteren via Google Ads/Maps?

Misschien had je dit zelf ook al wel gegokt, maar lokaal adverteren via Google Ads heeft een aantal dikke pluspunten. Bedenk je maar eens:

  • Je bereikt precies de mensen die in jouw buurt zoeken op jouw type dienst of product, wat betekent dat je alleen mensen bereikt die ook echt interesse hebben.
  • Je zichtbaarheid op Google Maps wordt vergroot, zodat potentiële klanten je fysieke locatie een stuk sneller kunnen vinden.
  • Het is budgetvriendelijk, omdat je gericht adverteert en dus geen advertentiebudget verspilt aan mensen die ver buiten jouw regio zitten.
  • Met lokale advertenties boost je de interactie tussen het stukje online en offline, zodat je klanten een gestroomlijnde ervaring krijgen. Bij ON. benadrukken we het belang van omnichannel marketing nog maar eens graag, want dát is waar veel mensen uiteindelijk echt naar op zoek zijn (zelfs als ze zich daar niet van bewust zijn)!

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om een lokale campagne in Google Ads te draaien?

Eén zeer belangrijke voorwaarde waaraan je moet voldoen om een lokale campagne in Google Ads is te draaien, is dat je een fysieke locatie moet hebben. Ook moet in principe iedereen je locatie kunnen bezoeken, wat betekent dat je geen lidmaatschap of iets in die trant mag vereisen. Vervolgens zit het met het instellen van je lokale advertenties als volgt:

Voor Local Search Ads moet je eerst locatiecomponenten inschakelen in je Google Ads-account. Zorg ervoor dat je Bedrijfsprofiel-vermelding is ingesteld of geüpdatet, want die is direct gekoppeld aan jouw locatie die in Maps getoond moet worden. Target vervolgens je locatie slim (alleen binnen eigen land!) en stel specifieke, locatiegebonden biedingen in. Vergeet bovenal niet je zoekwoorden te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten, zodat je het meeste haalt uit je advertentiebudget.

Voor Local Inventory Ads gelden soortgelijke regels. Ook hiervoor moet je locatiecomponenten inschakelen, een Bedrijfsprofiel-vermelding hebben en gebruikmaken van targeting en biedingen op locatie. Eén verschil is dat je mogelijk ook deel moet nemen aan voorraadverificaties, zodat Google je voorraad op ieder moment kan checken om klanten van de juiste informatie te voorzien.

Hoe weet je of lokaal online adverteren relevant is voor jouw bedrijf?

Om te bepalen of lokaal online adverteren relevant is voor jouw bedrijf, kun je rekening houden met het volgende:

  • Heb je een fysieke locatie? Als jouw business géén fysieke locatie heeft waar klanten naartoe kunnen komen, zijn lokale advertenties niet zinvol en eigenlijk ook niet mogelijk. Heb je wél een locatie, dan wil je zeer waarschijnlijk wel lokaal adverteren.
  • Is er lokaal vraag naar jouw aanbod? Als mensen actief online zoeken naar producten of diensten in jouw omgeving, is lokaal adverteren in Google Ads het overwegen waard. Dit kun je checken! Gebruik bijvoorbeeld een zoekwoordentool om te zien of mensen zoeken op [jouw dienst + jouw stad], dan weet je direct wat die vraag ongeveer is.
  • Waar komt je doelgroep vandaan? Lokaal adverteren is meestal gericht op een doelgroep die in jouw eigen regio woont, en die niet van verre hoeft te komen. Zorg er in ieder geval voor dat je je doelgroep goed genoeg kent dat je je regionale targeting op hen kunt afstemmen, zodat je de juiste mensen kunt bereiken.

Hoe meet je je resultaten?

Meten is weten, zo zeggen we altijd maar. Misschien vraag je je nu af hoe je de resultaten van je inspanningen met lokaal adverteren via je Local Search Ads en Local Inventory Ads kunt meten, want het gaat er uiteindelijk wel om dat mensen jouw fysieke locatie moeten hebben bezocht… Dat zit zo:

Je lokale advertentieresultaten meet je via je Google Bedrijfsprofiel. Hierlangs krijg je inzicht in winkelbezoeken, routebeschrijvingen, telefoontjes en klikken naar je locatie op Google Maps. De gemiddelde aankoopwaarde kun je vervolgens doorschieten naar Google Ads, waardoor je zelfs kunt sturen op omzet.

Voor Performance Max met winkeldoelen komt hier nog een mooie bonus bij: dit maakt gebruik van AI-schattingen om te voorspellen hoeveel mensen daadwerkelijk je winkel bezoeken. En het allermooiste is wel: dit is AVG-proof, omdat het om een schatting gaat, dus blijf je in lijn met de privacywetgeving terwijl je wel de effectiviteit van je lokale advertenties meet. Win-win!

Wat kost het?

Net als gewone Google Ads worden de kosten van lokale advertenties bepaald op basis van cost-per-click (CPC). Dat betekent dat je een bepaald bedrag bepaalt zodra iemand op jouw advertentie klikt. Wat de CPC exact is, hangt vervolgens af van verschillende factoren. Zo kosten populaire zoekwoorden meer, doordat er veel concurrentie op zit. Dat betekent ook dat des te populairder jouw product of dienst is in jouw regio, des te meer je waarschijnlijk moet betalen.

Er zijn gelukkig ook manieren om de kosten te drukken! Hoe hoger je advertentiekwaliteit, hoe lager je biedingen bijvoorbeeld kunnen zijn om alsnog een goede positie te bemachtigen. Hiervoor heb je onder andere relevante bestemmingspagina’s nodig en uitgebreide productinformatie.

Met Google Ads heb je altijd de kosten in de hand. Je bepaalt namelijk zelf je budget en kunt variëren met advertentie-indelingen, zodat je niet onnodig geld verspilt. Zolang je je lokale advertenties regelmatig monitort en experimenteert met verschillende instellingen, ontdek je vanzelf welke opties voor jou het winstgevendst zijn.

Lokale marketing: ook organisch!

Heb je nu beseft dat lokaal verkeer voor jouw onderneming van groot belang is, en vraag je je af of je dit ook organisch kunt bereiken? Daarvoor hebben we lokale SEO! Hiermee optimaliseer jij je website en Google-bedrijfsprofiel zo dat deze op organische wijze bovenaan de zoekresultaten komen te staan, zodat jij ook langs die weg lokaal gevonden kunt worden. Dit is geen vervanging voor lokaal adverteren via Google Ads, maar zeker wel een fantastische aanvulling! En het mooie is: op lokale SEO betaal je geen CPC, enkel de initiële opzetkosten. 😉

Hoe ON. jou kan helpen het meeste te halen uit je lokale advertenties

Natuurlijk kunnen we je wel vertellen dat Local Search Ads en Local Inventory Ads superwaardevol zijn voor de lokale ondernemer, máár dan moet je het wel goed doen – en daar is toch enige expertise, tijd en moeite voor vereist. Wij nemen je deze taak dan ook graag uit handen. En hoe kan ON. je dan daarbij helpen?

  • Als Google Premier Partner lopen wij voor op de concurrentie, doordat we updates – zoals de winkeldoelen in Performance Max – direct kunnen testen en doorvoeren. Dat geeft jou een mooie voorsprong!
  • Onze Google Ads-strategieën zijn schaalbaar, zodat ze kunnen meegroeien met jouw omzet. Zo maken we optimaal gebruik van je budget zonder onnodige uitgaven.
  • Ons team van SEA-specialisten heeft uitgebreide ervaring met diensten in allerlei sectoren, zodat we altijd weten welke strategieën het effectiefst zijn.
  • Al onze contracten zijn maandelijks opzegbaar, zodat jij nooit ergens aan vastzit. Jouw tevredenheid staat bij ons centraal, dus gaan wij altijd tot het uiterste!

Hulp nodig bij je lokale advertenties? Neem contact op!

Kun jij nu wel wat hulp gebruiken bij je lokale advertenties in Google Ads, zoals je Local Search Ads of je Local Inventory Ads? Vraag gerust een vrijblijvende online marketing scan bij ons aan, dan kijken wij wat we voor jou kunnen betekenen!