Jeff | januari 15, 2024

Marketingtrends 2024

Ja, het is weer zover: nieuw jaar, nieuwe marketingtrends, en dus tijd voor de marketingtrends van 2024! We zijn allemaal weer aan het werk, klaar om er (relatief) fris en fruitig tegenaan te gaan, en te kijken naar wat het komende jaar ons te brengen heeft. Wat kunnen we ongeveer verwachten? Denk maar aan nieuwe trends omtrent AI, veranderingen in de privacywetgevingen die volledig gaan veranderen hoe we naar marketing kijken, en meer. Spannend? Lees dan snel verder en ontdek hoe de marketingtrends van 2024 het marketinglandschap dit jaar weleens volledig overhoop zouden kunnen gooien…

De top 7 marketingtrends voor 2024!

De wereld van de online marketing is natuurlijk volop in beweging! Voor 2024 zijn er natuurlijk talloze trends en ontwikkelingen te noemen die het speelveld mogelijk (drastisch) gaan veranderen. Om het overzichtelijk te houden hebben we voor dit blog gekozen voor de 7 belangrijkste en meest opvallende trends voor het nieuwe jaar!

1. We omarmen AI (met enige voorzichtigheid)

De allereerste marketingtrend voor 2024: dat is natuurlijk het gebruik van AI! Sinds de release van ChatGPT, maar ook bijvoorbeeld AI image generators, hebben we zo ondertussen wel kunnen concluderen dat AI niet meer uit marketing weg te denken is. Zoals we eerder hebben besproken in onze blogs ‘De kracht van AI en online marketing – een interview met Jeroen Schiphuis’ en ‘ChatGPT en Google: welk effect heeft dit op je SEO-rankings?’ is kunstmatige intelligentie nu eenmaal een enorm krachtige tool waarmee je bijna alle kanten op kunt. Nu zullen sommigen daarbij vooral nog denken aan SEO, zoals met het genereren van content en bijvoorbeeld meta descriptions, maar eigenlijk kunnen we het voor ieder marketing kanaal wel inzetten. En daarom blijven we erbij: AI is geen overgewaaide trend, instead it’s gonna take the world by storm.

2. AI-gebaseerde Ads-strategieën (+ Performance Max!)

Niet alleen voor SEO wordt AI bijna onmisbaar, ook in SEA en in Google Ads-strategieën gaan we steeds meer slimme toepassingen van dit soort tools zien! Zo kunnen we sinds eind 2023 gebruikmaken van de bètaversie van generatieve AI in Performance Max. Dit komt erop neer dat je moeiteloos pakkende koppen, beschrijvingen en afbeeldingen kunt laten genereren en je bestaande assets kunt verbeteren zonder daarvoor nog per se externe tools nodig te hebben.

Google was sowieso al steeds meer aan het wegsturen van handmatig gecreëerde Ads met de opkomst van Performance Max, maar wat we gaan zien is dat ons steeds meer taken uit handen genomen gaan worden – en dat vooral op steeds slimmere, effectievere wijze waar we écht mooie resultaten mee kunnen gaan boeken. Ook SEA gaat met AI dus een toekomst tegemoet die we vroeger nooit voor mogelijk hadden gehouden!

3. Kwalitatieve content nóg belangrijker

Juist omdat vrijwel alle marketeers op dit punt gebruikmaken van AI en veel content zo ondertussen automatisch gegenereerd wordt, zal het belang van kwalitatieve, authentieke content sterk toenemen in 2024. Voor SEO-doeleinden kan dit soort content prima effectief zijn, maar het menselijke publiek wil juist graag iets tot zich nemen wat 1) echt en 2) uniek is. Dat zien we bijvoorbeeld ook veel bij social media marketing, waar het niet langer effectief is om even een korte prompt in te typen in een AI tool en het resultaat vervolgens maar op socials te gooien — waar daaruit komt, dat kent iedereen zo onderhand wel. In plaats daarvan wordt menselijke creativiteit en bijbehorende engagement extra belangrijk.

Een voorspelling die gedaan wordt, is dat er in 2024 mínder content gecreëerd zal moeten worden en dat er meer sterke long-form content moet komen die via verschillende kanalen naar het beoogde publiek gepusht zal moeten worden. Oftewel: kwaliteit over kwantiteit, en écht meerwaarde bieden (zoals Google altijd al wilde).

4. Nieuwe privacywetgevingen en cyber resilience

Ja, waarschijnlijk had je dit al meegekregen, maar één grote marketingtrend voor 2024 heeft sterk te maken met de nieuwe regelgeving die Meta recentelijk heeft doorgevoerd. Als reactie op een wetgeving die feitelijk een verbod op gerichte advertenties op social media zou inhouden, is Meta gaan experimenteren met een abonnementsmodel. Alleen de gebruikers die betalen, krijgen dan geen gerichte advertenties meer te zien. Nu blijkt wel dat vrijwel niemand daadwerkelijk bereid is die abonnementskosten te betalen, máár dit toont wel aan dat het met de tijd steeds lastiger gaat worden om bepaalde bezoekers te herkennen en te targeten.

Zeker nu Google ook third-party cookies aan het uitfaseren is, wordt de grens tussen marketing en privacy-overschrijdende marketingtactieken steeds vager. Om dergelijke problemen te voorkomen, zullen we steeds meer AI-schattingen van daadwerkelijke bezoeken en conversies gaan zien. Kortom: we zullen ons moeten wapenen tegen 1) het verlies van data en 2) de afnemende mogelijkheid om prospects direct te targeten met social media marketing en SEA.

5. Balans betaalde vs. organische marketing

Tja, en dan kijkend naar de vorige marketingtrend… “Het probleem” met betaalde marketing/advertenties, zoals social media ads en Google Ads, is juist dat die draaien op third-party cookies en specifieke doelgroepinformatie. En laten we die in de toekomst nou net niet meer mogen gaan gebruiken. Dat betekent dat dit soort betaalde reclame zijn waarde enigszins gaat verliezen en dat we ons meer gaan moeten richten op onze eigen data en content. ‘Owned media’, noemen we dat ook wel.

En wat bedoelen we met ‘owned media’? Twee dingen:

  1. We zullen onze data zélf moeten gaan verzamelen om tot de kern van onze doelgroep te komen en nog steeds de juiste mensen te kunnen bereiken.
  2. Organische content en het delen daarvan wordt nóg belangrijker dan het al was, juist omdat dit de manier is om je boodschap onder ogen van de juiste mensen te krijgen.

Oftewel: we moeten ons extra gaan focussen op SEO, organische social media posts en e-mail marketing om onze marketinguitingen direct bij de juiste personen onder de aandacht te brengen.

6. SEO belangrijker onderdeel van social media strategieën

Oké, organische content in de zoekmachines wordt dus steeds belangrijker. Maar: nu we grote verschuivingen hebben gezien in de manier waarop de jongere generaties online aan hun informatie komen (hint: dat is vaak eerder via social media dan via Google), zullen we ons als marketingtrend voor 2024 moeten gaan beseffen dat ook onze social media marketing des te meer SEO-geoptimaliseerd moet worden. Dat betekent dus ook op bijvoorbeeld TikTok antwoord gaan geven op bepaalde zoekvragen en daar echte merkautoriteit gaan opbouwen. Tenslotte is dat waar gens Z en Alpha tegenwoordig rondhangen! Dit zal wel enige verschuiving in de mindset van veel marketeers gaan vereisen, maar dan staat social media specialisten ook een spannende toekomst te wachten!

7. Meer aandacht voor loyaliteit

Wat weten we nu precies, als we kijken naar de eerdergenoemde trends in deze blog? Ja, nieuwe regelgevingen zoals die van Meta en het afschaffen van third-party cookies van Google maken adverteren in 2024 lastiger, dat kunnen we wel stellen. In plaats daarvan wordt organische content zo veel belangrijker en daarmee in feite ook loyaliteit. Want: nu het direct targeten van prospects steeds meer problemen oplevert, wordt juist loyaliteit van groter belang dan het in lange tijd geweest is.

In 2024 draait marketing niet alleen meer om “zien en gezien worden”, maar om het creëren van een aanhang die er ook uit zichzelf voor kiest om jouw marketinguitingen te bekijken. Zo kunnen we namelijk de need voor third-party cookies en prospect targeting verkleinen: laat ze maar naar jou toe komen! Twee kanalen zijn hiervoor ideaal, namelijk social media marketing en e-mail marketing.

  • Organische social media marketing houdt in dat je volgers moet verkrijgen die jou ook echt willen volgen. Dat betekent: sterke, prikkelende content waarmee mensen graag engagen en die hen inspireert.
  • Voor e-mail marketing is het belangrijk om e-mailadressen te verkrijgen van prospects en bestaande klanten, wat betekent dat je aan hen zult moeten duidelijk maken welke meerwaarde het voor hen heeft om in jouw adressenlijst te staan. Meer hierover lees je in onze blog ‘Hoe bouw je klantloyaliteit op met e-mail marketing?

Door dus juist de nadruk te leggen op jouw community, op sterke organische content die op eigen kracht door jouw doelgroep gevonden wordt, zorg je ervoor dat je minder afhankelijk wordt van adverteren en dat jouw merk een solide toekomst tegemoet gaat. Vergeet dus vooral de kanalen onderaan de marketing funnel (in de Care-/loyaliteitsfase) niet in je strategie!

Het is nog niet te laat om bovenop de marketingtrends van 2024 te duiken!

Gelukkig is het jaar nog maar net begonnen, dus dat wil zeggen: nog alle tijd om je eens flink in de marketingtrends voor 2024 te gaan verdiepen. Want als jij nog sterk afhankelijk bent van third-party cookies en -analyse, je je nog niet aan een organische strategie hebt gewaagd of je AI tot nu toe links hebt laten liggen, dan wordt het weleens tijd om daar wat aan te doen.

Intimiderend? Welnee! Of, nou ja, in ieder geval niet voor ons als online marketing bureau, want daar zijn wij natuurlijk voor. 😉 Laat jij dit soort taken liever oppakken door een bureau dat hier écht verstand van heeft? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende online marketing scan, dan ben je ervan verzekerd dat 2024 een prachtig jaar wordt voor jouw onderneming.