Emiel | juli 12, 2023

Meer omzet halen uit je Google Bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf)? 7 tips!

Het Google Bedrijfsprofiel (ofwel Google Mijn Bedrijf) is een tool die door veel marketeers toch onbenut blijft. En dat terwijl hiermee stiekem zoveel extra vindbaarheid in Google te behalen valt! Daarom maakt dit onderdeel van Google in onze ogen een essentieel onderdeel uit van de SEO-strategie. In dit artikel leggen we uit hoe je je Google Bedrijfsprofiel/Google Mijn Bedrijf inzet om meer klanten naar jouw shop te trekken en zo meer omzet te genereren. Lees snel verder!

Wat is het Google Bedrijfsprofiel?

Het Google Bedrijfsprofiel (eerder Google Mijn Bedrijf genoemd) is het blok dat direct in Google verschijnt (middenin of rechts) wanneer je een bedrijfsnaam of een specifiek lokaal zoekwoord intypt. Deze lokale zoekwoorden zijn woorden waarvan Google verwacht dat mensen een adres willen zien, zodat ze zelf op locatie kunnen langskomen bij een bedrijf of verkoper van hun gewenste product of dienst.

In het Google Bedrijfsprofiel staat onder andere het adres vermeld, de openingstijden, contactgegevens, plus enige interessante info over het bedrijf. Soms zullen bedrijven hier ook producten uploaden, die direct via een button gekocht kunnen worden.

Zeer waarschijnlijk ben je wel bekend met het Google Bedrijfsprofiel, hoewel de benaming Google Mijn Bedrijf stiekem gebruikelijker is…

Wat is er met Google Mijn Bedrijf (GMB) gebeurd?

Google Mijn Bedrijf (GMB) is de oude naam van het Google Bedrijfsprofiel. Deze wijziging heeft Google in november 2021 stilletjes doorgevoerd, waardoor veel mensen hier nog altijd niet van op de hoogte zijn. Dat is ook zo gek nog niet: eigenlijk is er vrijwel niets veranderd!

Voor de correctheid hebben we het in dit artikel wél over het Google Bedrijfsprofiel, waarmee we het oude Google Mijn Bedrijf bedoelen.

Positie 0 met het Google Bedrijfsprofiel

Technisch gesproken is het bovenste organische zoekresultaat positie 1. Hierbij gaat het dan om de website die het meest relevant is voor gebruikers, en het best SEO-technisch is ingericht. Daarboven kun je echter nog positie 0 hebben, die is gereserveerd voor Featured Snippets of bijvoorbeeld jouw Google Mijn Bedrijf. Hierdoor maak je met een Google Bedrijfsprofiel kans op de allerhoogst mogelijke positie!

Hoe haal ik via Google het meeste uit mijn bedrijf? De 7 tips!

Wil je nu weten hóe je die pronkpositie in Google kunt behalen en inzetten voor de grootste omzet? Welnu, het gedeelte waar je echt op zat te wachten: dé tips die jou zullen helpen om door middel van Google meer winst te slaan uit jouw bedrijf!

1.         Zorg ervoor dat al je contactgegevens correct zijn ingesteld

In je Google Bedrijfsprofiel is het extreem belangrijk dat je contact- en adresgegevens correct zijn ingesteld. Google Mijn Bedrijf is namelijk locatiegebonden, waardoor je alleen wordt getoond aan mensen in de relevante regio’s. Als je adres niet klopt of niet is ingevuld, ben je dus eigenlijk onvindbaar.

Zeker als je regelmatig bezoekers of klanten ontvangt, is dit zeer belangrijk. Mensen kunnen direct vanuit de app een routebeschrijving openen, die hen direct naar jouw winkel of bedrijf leidt. Maar als die gegevens niet kloppen… Dan zijn ze voor niets gereden!

Hetzelfde geldt voor de openingstijden: die moeten altijd correct zijn ingesteld, zeker op feestdagen. Je wilt namelijk nooit hebben dat klanten door niet-kloppende gegevens voor een dichte deur komen te staan, want dan heb je al snel een negatieve review.

2.       Kies bij het invullen van je gegevens zoekwoorden met een lokale zoekintentie

Er zijn twee soorten zoekwoorden met een lokale zoekintentie: ‘online marketing bureau Groningen’ is lokaal, omdat je hiermee direct op Groningen zoekt. Maar als je in Groningen bent, en je typt bijvoorbeeld ‘boekhandel’ in, dan is Google slim genoeg om te weten dat jij een boekhandel in de buurt zoekt. Dat is dus óók een lokaal zoekwoord.

Weten of een zoekwoord lokaal is? Typ het in in Google en kijk of het blok Plaatsen verschijnt. Zo ja, dan is dit Google Maps kaartje het bewijs dat je een lokaal zoekwoord hebt gevonden.

Wanneer je je services instelt in je Google Bedrijfsprofiel, dan kan het slim zijn om een service per lokaal zoekwoord aan te maken. Hetzelfde geldt voor specifiekere producten: die kunnen op die manier ook makkelijker in de regio gevonden worden. En omdat Google zelf weet waar jij gevestigd bent, hoef je je plaatsnaam niet nog eens in de omschrijvingen te verwerken.

3.       Stel je servicegebied in om lokaal gevonden te worden

Misschien overbodig, maar ook zeer essentieel: stel de volledige reikwijdte van je servicegebied in, zodat je vindbaar bent voor alle potentiële klanten! Hierbij is het overigens beter om iedere provincie los te selecteren dan om simpelweg ‘Nederland’ aan te vinken. Waarom? Zo geef je aan Google een signaal af dat je bedrijf ook écht services levert in die gebieden.

4.       Upload producten om ze direct zichtbaar te maken

Bij de lokale zoekwoorden hadden we dit al kort benoemd: de producten. Deze verschijnen onderaan je Google Bedrijfsprofiel en kunnen daar direct aangeschaft worden. Kies simpelweg een afbeelding, kies een titel (het liefst een relevant lokaal zoekwoord) en vul de omschrijving in. Als iemand dan op dat product zoekt, kan jouw bedrijf weleens bovenaan verschijnen!

5.       Gebruik posts/updates om aanbiedingen uit te lichten

Eén functie van Google Mijn Bedrijf was altijd dat je posts kon schrijven. Deze blijven één week zichtbaar en worden onderaan je Bedrijfsprofiel uitgelicht. Zeker wanneer je weer let op lokale zoekwoorden kun je hier geweldige dingen mee behalen.

Iedereen zoekt wel een aanbieding in zijn eigen regio, toch? Vertel jouw klanten in deze updates wat zij willen weten en wanneer zij dan op jouw lokale zoekwoord zoeken, vinden ze misschien jouw aanbieding wel!


6.       Google Mijn Bedrijf blijft een visitekaartje: maak er iets moois van!

Google Mijn Bedrijf is vanaf het begin af aan een visitekaartje geweest voor bedrijven. Wie hiernaar kijkt, ziet direct de foto’s en daarmee de persoonlijkheid van het bedrijf. Grauwe, korrelige foto’s jagen bezoekers weg, terwijl sprankelende foto’s met stijl juist de interesse wekken.

Zorg er als restaurant bijvoorbeeld voor dat je eten appetijtelijk op de foto staat, om echt de eetlust te wekken! En heb je een grijze loods? Niemand vindt loodsen al heel gezellig, maar onder een grijze lucht al helemaal niet. Dat is ook een stukje psychologie!

7.        Vergeet je reviews niet!

De reviews maken een groot onderdeel uit van je Google Bedrijfsprofiel. Hier laten mensen weten wat ze van jouw bedrijf en services vinden. En ja, mond-tot-mond reclame is misschien wel het krachtigste wat er is… Als men een hoop negatieve reviews achterlaat, heb je een probleem.

Dus wat doe je hiermee? Probeer in ieder geval positieve reviews te verkrijgen! Is een klant tevreden, vraag hem dan een review achter te laten. Koop klanten nóóit om met bijvoorbeeld vouchers, want Google kan dat zeker registreren.

Het belangrijkste is dat je reviews echt moeten blijven. In één keer 50 positieve reviews krijgen die allemaal binnenstromen, dat valt op. Ook dat kan je zeker een penalty opleveren, dus doe het gewoon niet.

“Maar wat als ik wel negatieve reviews binnenkrijg op Google Mijn Bedrijf?” Laat zien dat je die afhandelt! Reageer erop, toon een stukje service. Dan weten lezers dat de reviews je aangaan en zullen ze je toch snel meer vertrouwen dan wanneer het angstvallig stil blijft.

Bonustip: houd rekening met de conversies van jouw sector

Eén ding om op te letten als het aankomt op de conversies van je Google Bedrijfsprofiel/Google Mijn Bedrijf, is dat verschillende sectoren andere conversies kennen. Want wat telt er nu als een conversie?

Voor de verkoop van producten is dit direct zichtbaar in Google Analytics en je omzet: je ziet ook direct om welk product het gaat, en welk pad de klant heeft genomen voordat hij tot aankoop overging.

Voor de dienstensector kan een conversie echter ook een telefoontje, een e-mailtje of een chatbericht zijn: deze kanalen betekenen niet direct sales, maar dat kan ook wél zo zijn. Houd dit soort salesmomenten dus goed bij in je administratie!

Net als bij alle vormen van marketing is de data van groot belang bij je Google Bedrijfsprofiel. Het kan wat nadenkwerk vereisen om te bepalen wát de juiste strategie is en wat die strategie je na verloop van tijd heeft opgeleverd, maar dan heb je ook wat!

Onze Google Mijn Bedrijf experts kijken graag naar jouw Bedrijfsprofiel!

Wil je zeker weten dat jij het meeste uit jouw marketing haalt? Onze SEO specialisten zijn al jarenlang bedreven in Google Mijn Bedrijf, dus kennen ze alle ins en outs van deze grotendeels onontdekte tool! Vraag een vrijblijvende SEO-audit bij ons aan en ontdek waar in jouw Google Bedrijfsprofiel jij kansen hebt laten liggen!

GMB experts aan het werk