Nieuws

Een nieuwsbrief maken doe je voor de knaken

nieuwsbrief-maken

Een nieuwsbrief maken lijkt heel makkelijk. Daarom behoort het bij veel bedrijven ook tot de e-mail strategie. Maar is het wel zo eenvoudig?

Wij leggen je allereerst uit waarom je überhaupt een nieuwsbrief zou moeten schrijven. Daarna geven we je een aantal tips hoe je het best een nieuwsbrief kunt maken.

Waarom ga je een nieuwsbrief maken?

Een nieuwsbrief maken doe je voor de knaken. Althans, de kans is groot dat je de nieuwsbrief stuurt met een commercieel motief. Je gebruikt de mail als een wapen om je omzet, aantal leads of naamsbekendheid een boost te geven.

In principe is de nieuwsbrief een uitstekend middel om je doelgroep te benaderen, mits je het goed aanpakt. Bedenk dus goed waarom je een nieuwsbrief gaat maken en stel op basis daarvan een plan op.

Denk aan je doelgroep

Allereerst is het verstandig om te bedenken voor wie je jouw nieuwsbrief gaat schrijven. Verschillende doelgroepen vragen om een andere tone-of-voice. Een nieuwsbrief maken met dynamische content is dan een goed idee.

Je kan dan je doelgroepen segmenteren en elke groep andere content voorschotelen. Segmenteren doe je onder meer op basis van geslacht, woonplaats, leeftijd, interesses of zelfs koopgedrag.

Schat in wat jouw doelgroep wil krijgen

Je wil vanzelfsprekend een nieuwsbrief afleveren die jouw doelgroep echt kan waarderen. Het kan zijn dat ze dolenthousiast worden van kortingsacties, maar misschien lopen ze ook wel warm voor handige tips of nieuwtjes over jouw bedrijf of organisatie.

Als je duidelijk voor ogen hebt wat je wil gaan sturen, kan je beginnen met je nieuwsbrief maken.

Email nieuwsbrief maken tips

Personaliseer je nieuwsbrief

Iedereen met verstand van marketing weet dat een gepersonaliseerde aanhef in nieuwsbrieven gewoon met code gemaakt wordt. Maar gelukkig heeft niet iedereen verstand van marketing. Veel lezers voelen zich daarom wel degelijk persoonlijk aangesproken als hun naam bovenaan de mail staat.

Gebruik dus altijd een aanhef als ‘Beste Kees’. Je kunt dit met HTML code realiseren, al moet je wel de beschikking hebben over (voor)namen die horen bij je adressenbestand. Als je over informatie als geslacht en woonplaats beschikt, kan je hier natuurlijk ook nog rekening mee houden.

De nieuwsbrief moet nieuwsgierig maken

Een nieuwsbrief interessant maken, hoe doe je dat? Allereerst moet de inhoud relevant zijn voor de doelgroep. Een nieuwsbrief moet je daarnaast van onderaf op kunnen rollen. Het minst belangrijke moet dan als eerste uit beeld verdwijnen. Met andere woorden: het belangrijkste komt bovenaan. Zorg dat de nieuwtjes ook echt nieuwswaardig zijn; daarom heet het ook een nieuwsbrief.

Om de aandacht te trekken, is de onderwerpregel cruciaal. Dit is namelijk de eerste tekst die gelezen wordt. Zorg dat deze uitnodigt om verder te lezen. We geven een paar voorbeelden:

  • Zijn eierballen echt gezond?
  • Gratis eierballen voor [naam]
  • Geheim eierballen recept onthuld

Deze onderwerpregels suggeren dat er iets te halen valt voor de lezer. Namelijk interessante informatie, een geheim recept of zelfs gratis eierballen. Lekker toch?

Voor veel meer tips op het gebied van onderwerpregels zou je eens hier kunnen kijken.

Geef beknopte informatie

Als de ontvangers eenmaal je nieuwsbrief geopend hebben, is het zaak om daar ook daadwerkelijk iets uit te halen. Vergeet eindeloze verhalen en hou het beknopt. Licht onderwerpen uit met korte teksten en verleid de lezer daarna om door te klikken naar je website. Bijvoorbeeld om verder te lezen over een specifiek onderwerp of om een uitgelicht product te bekijken.

Stimuleer je lezers met opvallende buttons om actie te ondernemen. De buttons kunnen teksten als ‘lees verder’ en ‘bestel direct’ bevatten.

Een nieuwsbrief schrijven met korte zinnen

Je hebt geen ruimte voor lange verhalen. Houd je tekst dus compact al. Dit kan je het best doen met korte zinnen. Een slimme manier om zinnen kort te houden is het gebruik van een actieve schrijfwijze. Hierbij vermijd je de volgende woorden bij voorkeur:

  • worden
  • zullen
  • willen
  • hebben
  • proberen
  • kunnen

Voorbeeld:

Passief

Jouw aankopen worden vandaag nog verzonden.

Actief

We verzenden jouw aankopen vandaag.

Nieuwsbrief zelf maken

Denk aan de opmaak

Al is je nieuwsbrief inhoudelijk nog zo sterk, als het er niet uitziet ga je veel lezers verliezen. Een nieuwsbrief maken bestaat voor een groot deel uit het ontwikkelen van een passend ontwerp.

Bij het maken van je design is het heel belangrijk om te denken aan mobiele apparaten. Veel lezers gaan je nieuwsbrief e-mail namelijk openen op een tablet of smartphone. Een zogenaamd responsive design mag dus niet ontbreken.

Wat betreft opmaak is het ook belangrijk om hoogwaardig beeldmateriaal te gebruiken. Zorg dus voor professionele foto’s of stijlvol opgemaakt artwork. Het allerbelangrijkste is dat het ontwerp aansluit bij het design van je website. Dit maak de mail direct herkenbaar bij je doelgroep.

Stop met spammen. Of begin niet.

Je kunt een sterke nieuwsbrief maken, maar er zijn meer factoren die jouw succes bepalen. Hoe vaak je een nieuwsbrief e-mail moet versturen, hangt bijvoorbeeld af van verschillende factoren.

De zendfrequentie van je nieuwsbrief wordt onder meer bepaald door jouw branche en je doelgroep. Het is vooral een kwestie van monitoren, zodat je vanzelf ontdekt wat het best werkt. Maar tegenwoordig is het technisch ook mogelijk om je doelgroep gewoon te vragen wat wenselijk is. Dit kan je doen bij het moment van inschrijving. Zo voorkom je in ieder geval dat je teveel gaat ‘spammen’ en dat je te maken krijgt met een ongezond percentage uitschrijvers.

Een bijkomend nadeel is dat je sneller in de spambox terecht komt als je overdreven vaak mailt. Zo gaat je boodschap helemaal verloren!

Nieuwsbrief email opmaak voorbeeld

Verstuur op het juiste moment

Nadat je jouw nieuwsbrief uitgebreid hebt gecontroleerd, is het tijd om te gaan verzenden. Maar wanneer doe je dat eigenlijk? Als je iets wil verkopen aan consumenten, is het doorgaans niet heel handig om een nieuwsbrief te versturen tijdens kantoortijden.

De meest gangbare momenten zijn avonden, de vrijdagmiddag en ochtenden in het weekend. De beste tijden kunnen echter verschillen per doelgroep en branche. Ook hier is het dus van belang om goed te testen en monitoren wat het best werkt, want een nieuwsbrief maken doe je uiteraard om zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep te bereiken.

Google Analytics is een handig instrument om het verzendmoment te bepalen. Daar zie je namelijk op welke tijdstippen je de meeste sessies en transacties op je website hebt. De beste tijdstippen kan je gebruiken om te mailen.

Een nieuwsbrief maken? Wij helpen je graag!

E-mail marketing is een van de diensten die ON. Digital Marketing aanbiedt. Wij kunnen jou dan ook helpen als je het maken en versturen van nieuwsbrieven liever niet zelf doet. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op!

Vrijblijvend advies?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *