Jeff | november 28, 2023

Omnichannel marketing voor maximale resultaten

Omnichannel marketing voor maximale resultaten? Klinkt spannend, want maximale resultaten willen we natuurlijk allemaal wel. ‘Omnichannel’ is echter méér dan een clickbait-y term die je overal op het internet ziet rondzoemen. Omnichannel marketing gaat over het inzetten van een superkrachtige strategie waarbij zo veel mogelijk verschillende marketing kanalen samenwerken om jouw klanten één naadloze ervaring te bieden en maximale resultaten te halen uit de verschillende kanalen. Benieuwd? Neem direct contact met ons op voor meer informatie of lees snel verder om alles te weten te komen over omnichannel marketing!

Wat is omnichannel marketing?

Ja, wat is omnichannel marketing nu eigenlijk? Het klinkt misschien een beetje als een buzzword, maar het is zo veel meer dan dat! Kort uitgelegd wil omnichannel marketing zeggen dat alle marketingkanalen perfect op elkaar zijn afgestemd om een naadloze ervaring voor de klant te creëren.

Dit betekent dat je huisstijl en toon duidelijk in al je marketinguitingen naar voren komen en dat klanten ook eenvoudig via verschillende kanalen bij jou terecht kunnen komen. Zo creëer je een sterke merkbeleving die jouw klanten iedere keer weer positief verrast en zeker nog lange tijd in hun geheugen blijft hangen. Daarnaast versterken de verschillende kanalen elkaar waardoor je maximale resultaten kunt behalen per kanaal. Dat is exact wat de kracht van omnichannel marketing is.

Benieuwd hoe de medewerkers van ON. Digital Marketing “omnichannel marketing” uitleggen? Bekijk dan onderstaande korte video!

Wat betekent “omnichannel”?

Maar, wat betekent ‘omnichannel’ dan? Komt dat woord alleen voor in een marketingcontext?

Als we het woord ‘omnichannel’ ontleden, zie je al dat het bestaat uit de delen ‘omni’ (‘alle’) en ‘channel’ (‘kanalen’). ‘Alle kanalen’, dus. Aangezien ‘kanalen’ hier naar marketingkanalen verwijst, is het zeker een begrip uit de marketingwereld, en ook een begrip dat we steeds vaker zien!

Om duidelijk te maken wat ‘omnichannel’ precies betekent, is het misschien handig als we het vergelijken met begrippen als ‘single channel’, ‘cross channel’ en ‘multichannel’.

  • ‘Single channel’ spreekt waarschijnlijk wel voor zich: hierbij beperk je je tot één marketingkanaal en zijn er dus ook geen verschillende kanalen die met elkaar kunnen samenwerken.
  • Multichannel’ betekent vervolgens dat een bedrijf wel meerdere kanalen heeft, maar dat die kanalen allemaal onafhankelijk van elkaar werken om klanten te bereiken. In de strategie wordt dus geen rekening gehouden met de inspanningen van de andere kanalen, waardoor er een groot verschil kan zitten in de ervaring op het ene en het andere platform.
  • Cross channel’ gaat nog een stapje verder: daarbij is wel een poging gedaan om bepaalde kanalen met elkaar te laten samenwerken, maar worden ze toch nog steeds voornamelijk naast elkaar gebruikt.
  • Omnichannel’ brengt tot slot juist alle marketinginspanningen samen. Het is niet ‘meerdere’ kanalen, het is niet ‘overlap’ tussen kanalen, nee: het gaat om álle kanalen die op elkaar zijn afgestemd. Ja, dat kost wat werk, maar dan heb je ook wat!

Welke kanalen kun je inzetten met een omnichannel marketingstrategie?

Met een omnichannel marketingstrategie kun je zowel online als offline marketingkanalen inzetten en op elkaar afstemmen. Eigenlijk ieder contactmoment met je klant kunnen we wel onder deze noemer scharen. Alle volgende kanalen kunnen deel uitmaken van jouw omnichannel marketingstrategie:

Wat zijn de voordelen van omnichannel marketing?

We hebben nu gezien wat omnichannel marketing inhoudt en hoe het zich verhoudt tot andere ‘channel’-strategieën. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar als ondernemer of marketeer wil jij natuurlijk vooral weten wat zo’n omnichannel strategie jou kan opleveren. Je steekt er (mogelijk veel) tijd en moeite in, dus dan moet het ook echt wat opleveren, toch? Nou, dat doet het ook, zolang je het goed aanpakt! De voordelen van omnichannel marketing zijn als volgt:

1.              Een verbeterde merkreputatie

Een merk dat consistentie uitstraalt over alle kanalen komt betrouwbaar over op klanten. Doordat ze weten wat ze van je kunnen verwachten, bouw je al snel een sterke merkpositie op.

Om dit te behalen, is het belangrijk dat je visuele identiteit, tone of voice en boodschappen consistent zijn. Dus of je klant nu je website bezoekt, door je winkel loopt of je social media accounts bekijkt, je merk moet overal te herkennen zijn.

Ook is uniforme klantenservice iets om niet te vergeten. Zorg ervoor dat je klanten via ieder platform dezelfde topservice krijgen, dan weten ze dat ze altijd bij jou kunnen terugkeren – ook als er onverhoopt weleens een keer iets mis mocht gaan.

2.           Verhoogde klantloyaliteit

Om op het vorige punt voort te bouwen, verhoog je met een verbeterde merkreputatie ook al snel je klantloyaliteit. Als klanten je merk namelijk eenmaal goed kennen en ze het gevoel hebben dat al hun vragen of problemen goed worden afgehandeld, zijn ze sneller geneigd om bij je terug te komen.

Daarbij is dit ook gewoon een stukje marketingpsychologie: mensen kopen graag ergens waar ze al eerder wat hebben gekocht. Dus als ze eerder een keer op jouw website hebben geshopt en vervolgens een Facebook-advertentie van je zien waaruit jouw merkidentiteit duidelijk blijkt, dan zijn ze ook een stuk eerder geneigd om daarop te klikken en een herhaalaankoop te doen.

3.           Een hoger gemiddeld aankoopbedrag

Doordat klanten meer vertrouwen hebben in je merk, zullen ze ook sneller grotere aankopen doen. Tenslotte weten ze dat die aankopen op veilige en betrouwbare wijze bij hen terecht zullen komen én dat ze waarschijnlijk weer zeer tevreden gaan zijn met de kwaliteit. Dat is goed voor de winst!

4.          Een hoger rendement op je marketinginspanningen!

Uiteindelijk komen we dan aan bij hetgeen waar omnichannel marketing echt om draait: het verhogen van het rendement op je marketinginspanningen. Door de verbeterde merkbeleving worden klanten loyaler, komen ze sneller terug en geven ze graag meer geld uit. Dát is waar ze het voor doet!

Hoe stel je een omnichannel strategie op?

Nu vraag je je misschien af: ‘Hoe stel ik dan een omnichannel strategie op? Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn klanten die merkbeleving bied waar zíj echt op zitten te wachten, en waarvoor ze graag keer op keer terugkomen?’ Daarvoor is het belangrijk om in de wereld van jouw klant te duiken.

Stap 1. Leer je doelgroep kennen

Als je niet weet wie jouw (potentiële) klanten zijn, kun je onmogelijk de perfecte merkbeleving creëren. Waarschijnlijk heb je wel een doelgroep voor ogen, maar je moet je afvragen of je die doelgroep echt zo goed kent als je zelf denkt. Doe zeker geen aannames!

Begin bij voorkeur met een gegevensanalyse om inzicht te krijgen in het gedrag van je doelgroep op verschillende kanalen. Welke beelden leveren kliks op, welke slogans spreken hen aan? Laat je klanten je feedback geven op je marketing door middel van bijvoorbeeld enquêtes en klantbeoordelingen, om zo een duidelijk beeld te krijgen van wat ze echt vinden en willen.

Identificeer daarnaast je specifieke doelgroepsegmenten en ontwikkel op basis daarvan klantpersona’s. Zorg ervoor dat je hun demografische kenmerken, behoeften en wensen begrijpt, zodat ze daar direct op kunt inspelen. Een omnichannel strategie zal nooit effectief zijn zonder deze inzichten!

Stap 2. Breng de customer journey in beeld

Vervolgens is het belangrijk om de volledige customer journey in kaart te brengen, inclusief alle mogelijke touchpoints. Weet wanneer je klanten mogelijk een interactie met je bedrijf kunnen hebben, of ze nu in de bewustwordingsfase of juist in de (post-)aankoopfase zitten.

De kritieke punten in je customer journey wil je optimaliseren, zodat je kanalen vloeiend in elkaar overlopen. Bijvoorbeeld, van online onderzoek doen naar een bezoekje aan jouw winkel. Hoe overtuig je je klanten ervan die stap te maken?

Stap 3. Ontwikkel je merkbeleving

Op dit punt is de merkbeleving key. Je wilt niet dat je klanten ergens in de customer journey verward raken, want dan stijgt de kans dat ze halverwege afhaken. Nee, je boodschap moet heel duidelijk overal hetzelfde zijn; dat is het punt van omnichannel marketing nu net.

Stel in ieder geval duidelijke brand guidelines op die de visuele identiteit, tone of voice en kernboodschappen van je merk vastleggen. Deze moeten consistent worden toegepast op al je kanalen, of het nu gaat om afbeeldingen, video’s en tekst of juist om de klantenservice. Train ook je personeel hierin, zodat je klanten altijd dezelfde topervaring hebben met je merk.

Stap 4. Zorg dat de benodigde kanalen zijn opgezet

Vergeet niet dat al je kanalen dezelfde prettige ervaring moeten bieden. Dat betekent niet alleen dat je je huiskleuren zowel in je winkel als op je website en socials wilt tonen, maar ook dat je kanalen gewoon goed moeten functioneren. Er is weinig frustrerender dan een enorm trage website, om maar een voorbeeld te noemen. Dat wil zeggen:

  • Maak gebruik van SEO-tactieken om je website te optimaliseren en ervoor te zorgen dat iedere link je klanten naar de juiste webpagina brengt.
  • Zorg ervoor dat je klantenservice snel kan reageren als je klanten op een probleem stuiten, door via social media, e-mail én telefoon goed bereikbaar te zijn. Zo stel je je klanten tevreden en groeit hun vertrouwen in je merk, ook terwijl je bezig bent met het opbouwen van je omnichannel marketing strategie.

Stap 5. Implementeer en experimenteer

De sleutel tot het succes van je omnichannel marketing is hoe je die implementeert. Dat is niet iets wat over één nacht ijs kan gaan, want een goede strategie creëer je alleen door te testen, testen en nog eens testen. Implementeer je strategie geleidelijk, definieer en track je KPI’s én luister naar de feedback van zowel je klanten als medewerkers, die weten hoe het echt zit. Zo kun je steeds kleine tweaks aanbrengen in je omnichannel strategie, net zolang tot je hem hebt geperfectioneerd.

Hoe ON. je kan helpen bij het creëren van een omnichannel strategie

Als full funnel marketing bureau ondersteunt ON. Digital Marketing jou graag bij het creëren van jouw omnichannel strategie. Omdat we ons bezighouden met álle facetten van online marketing, plus een stukje branding, hebben wij precies geleerd wat wel en wat niet werkt en passen wij die kennis graag toe op jouw marketing!

Branding

Onze branding specialisten helpen je graag bij het creëren van een sterke merkidentiteit, die jij consistent over al je kanalen kunt communiceren. Zo kunnen we een nieuw logo, banners en zelfs algemene huisstijl voor je maken, zodat niemand jouw bedrijf nog over het hoofd kan zien!

Content marketing

Op basis van je huisstijl creëren onze contentexperts graag boeiende en relevante content voor bijvoorbeeld je socials en advertenties, die naadloos aansluit op jouw doelgroep. Alle kanalen moeten met elkaar samenwerken als het aankomt op omnichannel; dan kun je niet zonder sterke content marketing.

Samenwerking tussen de verschillende kanalen

Waar je klanten ook met je merk in aanraking komen, de ervaring moet overal hetzelfde zijn. Als je dus kiest voor omnichannel marketing bij ON., werken marketeers van al onze kanalen nauw met elkaar samen om jouw klanten de beste merkbeleving te bieden.

Interesse in onze omnichannel marketing? Neem contact op!

Wil jij jouw merk ook naar compleet nieuwe hoogten tillen met een omnichannel strategie? Wij zijn er voor je! Met onze maandelijks opzegbare contracten zit je nooit lange tijd ergens aan vast, dus daar hoef je het niet om te laten. En ben je gewoon benieuwd of omnichannel bij jou zou passen? Vraag dan vandaag nog een vrijblijvende gratis marketing scan aan, dan komen we snel bij je terug met de mogelijkheden. ON. Digital Marketing helpt jou de wereld veroveren met omnichannel marketing!