Omzet Hijsenhefshop door het dak – maar liefst 444% omzetgroei
Ondernemer Jos Oosterrood schakelde ON. Digital in 2019 in om de online marketing voor zijn webshop Hijsenhefshop te doen. Sindsdien is de omzet keer op keer gestegen, waardoor Oosterrood nu zelfs aan uitbreiding in Duitsland denkt. Hijsenhefshop heeft van 2019 tot 2022 een totale omzetgroei doorgemaakt van 443,82%! Hoe heeft deze leverancier van hijsmiddelen en hefgereedschap de weg omhoog gevonden?
SEA als eerste dienst
De samenwerking tussen Hijsenhefshop en ON. Digital Marketing begon in 2019 met SEA, weet eigenaar Jos Oosterrood: “Het bedrijf naast mij werkte als samen met ON. Digital. Ik kwam in contact met Johan Siefkes (eigenaar ON. Digital) en besloot SEA af te gaan nemen. Het ging direct goed van start, want in het eerste jaar steeg de omzet uit SEA behoorlijk.”
Waar is het succes aan te danken? SEA strateeg Daniël Rijken van ON. Digital noemt de situatie in 2020 als voorbeeld: “We zijn in het destijds overgestapt van handmatig bieden in Google Ads naar smartbidding. We zaten in het begin van de coronacrisis en de online vraag naar hijs- en hefmiddelen steeg behoorlijk. Dankzij smartbidding konden we de volumes bijbenen binnen de rendementsdoelstelling.”
In 2021 lag de focus op het consolideren van campagnes, wat Google Hagakure noemt. Rijken: “En we zijn gestart met slimme shopping campagnes. We zagen de concurrentie binnen de branche behoorlijk toenemen, maar wisten wederom een goed resultaat te bereiken. In 2022 is het traject verder doorontwikkeld, onder meer door marges per product en categorie beter in kaart te brengen. Daarnaast zijn we in de tussentijd Google Premium Partner geworden en konden we vroegtijdig beginnen met succesvolle Performance Max campagnes.”
Uiteindelijk is 2022 geëindigd met ruim 80% meer online omzet dan in 2021. Vergeleken met 2019 is het resultaat indrukwekkend: de online omzet uit SEA is met 671,20% gestegen! (bron: Google Analytics)
Meer organisch verkeer met SEO
In navolging van het SEA traject begon Hijsenhefshop in de zomer van 2019 met SEO. De focus lag daarbij eerst op de broodnodige technische optimalisaties, zodat er een goede basis stond om organisch te ranken in Google.
“Vervolgens is er een ijzersterke basis neergezet door talloze categorie- en productteksten te schrijven. In deze branche kun je daarmee direct enorme sprongen maken, dus het resultaat was uitstekend”, zegt Emma Posthumus, SEO expert bij ON. Digital.
Ook het verkrijgen van links vanuit andere websites speelde een belangrijke rol bij de groei, geeft Posthumus aan: “Om hogere posities te veroveren is in de loop der tijd meer geïnvesteerd in linkbuilding. De combinatie van technische verbeteringen, SEO content schrijven en links van relevante websites verkrijgen is zonder twijfel succesvol geweest.” In 2021 was de organische omzet (SEO) al verdrievoudigd ten opzichte van 2019 (bron: Google Analytics).
Om het succes verder te onderbouwen, is het de moeite waard om naar posities in Google te kijken. In 2019 rankten slechts 4 zoektermen op een top 3 positie in Google. In 2023 zijn dat er maar liefst 222! (bron: Ahrefs)
E-mailmarketing
E-mailmarketing wordt doorgaans ingezet om klanten beter te binden, want het terughalen van een klant is meestal goedkoper dan het werven van een nieuwe klant. Het succes van het e-mailtraject, dat begon in 2020, zit vooral in het toepassen van automations.
E-mailmarketing specialist Luuk Wagensveld legt het werken met automations uit: “Er zijn verschillende triggers gebouwd. Dit zijn automatische mails die we sturen onder specifieke omstandigheden. Denk aan het mailen van klanten met een gevuld winkelmandje die nog niet afgerekend hebben. Ook zijn herhaalaankoop triggers uitermate relevant voor Hijsenhefshop: zo hebben bepaalde producten een verwachte levensduur. Het werkt dan ook goed om richting het verlopen van de levensduur de klant te mailen over het vervangen van de desbetreffende producten.”
Hijsenhefshop doet naast verkoop ook de keuringen van hijs- en hefmiddelen. Het zal geen verrassing zijn dat klanten op het juiste moment een herinneringsmail krijgen om de wettelijk verplichte keuringen weer te plannen.
Tot slot zijn de zogenaamde cross sell triggers succesvol: koopt een klant product A, dan wordt het bijpassende product B aangeboden. Combineer dit met een maandelijkse – goed gevulde – nieuwsbrief en het e-mailverhaal is compleet. In 2021 werd 36% meer omzet behaald uit email marketing en in 2022 ging de omzet nog eens met 46% omhoog ten opzichte van het jaar daarvoor (bron: Google Analytics).
Social Media
Terwijl SEO, SEA en e-mailmarketing al enige tijd succesvol draaiden, werd er nog niks gedaan met social media marketing. Daar is in 2023 verandering in gekomen. “We zagen meer dan genoeg kansen en hebben dit aangegeven bij Jos Oosterrood”, vertelt social specialist Winston Paraschakis van ON. Digital.
“We zijn begonnen met retargeting. Kortweg wil dit zeggen dat we websitebezoekers terughalen naar de website met relevante advertenties op Facebook en Instagram. We gebruiken hiervoor een dynamische catalogus van Meta (Facebook en Instagram). Hierin wordt bijgehouden welke producten bekeken zijn en vertoont deze in advertenties.”
Het eerste resultaat was direct goed. Er werd een ROAS (Return On Ad Spend) van 32,8 bereikt en dat lag ver boven de doelstelling. Na het doorvoeren van optimalisaties steeg de ROAS zelfs naar 47! “We willen het traject nu verder uitbreiden met prospecting. Een ideale manier om nieuwe doelgroepen en klanten aan te trekken. We beginnen zodra de nieuwe Lightspeed website van Hijsenhefshop online gaat, want daar wordt nog aan gewerkt”, besluit Paraschakis.
Tevreden over de samenwerking
Eigenaar van Jos Oosterrood van Hijsenhefshop is uitermate tevreden over de samenwerking met ON. Digital, die ondertussen al bijna vier jaar loopt: “Voordat ik bij ON. Digital terecht kwam, werd ik benaderd door talloze marketingbureaus. Ik had nooit zo’n goed gevoel bij alle snelle praatjes die ik hoorde. In ON. Digital had ik vanaf het begin vertrouwen en de resultaten zijn goed.”
Hoe ziet de toekomst eruit? “Tot nu toe heb ik altijd kunnen vertrouwen op het advies van ON. Digital. Als zij zeggen dat we een volgende stap kunnen zetten, dan weet ik dat het goed komt!”
Wil jij ook starten met online marketing en ben je op zoek naar een online marketingbureau dat het verschil gaat maken? Neem contact op met ON. Digital Marketing. We maken graag vrijblijvend een afspraak voor een kop koffie en bespreken gezamenlijk de mogelijkheden voor jouw organisatie!