Nieuws

Online marketing trends 2021

online marketing trends 2021

Wat zijn de online marketing trends 2021? Het jaar is alweer bijna voorbij en 2021 staat voor de deur. Het nieuwe jaar brengt zoals gewoonlijk een hoop trends en ontwikkelingen met zich mee. Hopelijk een jaar zonder de complicaties van COVID-19, maar met een hoop mooie ontwikkelingen op het gebied van online marketing. In dit blog vertellen we jou wat de online marketing trends in 2021 zijn op het gebied van SEO, SEA, CRO en social media marketing.

De 10 online marketing trends 2021 die je móet kennen!

Online marketing trend 1: 2021 wordt het jaar van de Google Web Stories

Instagram-, YouTube- en LinkedIn stories zijn al langer bekend, maar Google Web Stories zijn voor velen nieuw! In het jaar 2021 wordt dit een belangrijke trend op online marketinggebied. Web Stories zijn tikbare content, die we tot voor kort alleen nog maar kenden van social media. Het wordt nu dus ook mogelijk om informatieve (organische) verhalen te plaatsen, zonder dat deze na verloop van tijd verdwijnen.

online marketing trends 2021 google web stories
Afbeelding 1:Google Web Stories van USA Today

Ben je van plan om in 2021 aan de slag te gaan met Web Stories? Dit zijn een aantal van de voordelen:

  • Content ziet er een stuk aantrekkelijker uit in verhaalvorm, dan op een ouderwetse webpagina;
  • Ideaal voor op de mobiel: ze zijn verticaal, werken door middel van de AMP-technologie en laden erg snel;
  • Interactief: doordat je moet tikken, luisteren en kijken, blijft de boodschap beter hangen bij de gebruiker;
  • Je kunt het verhaal embedden, waardoor je deze eenvoudig kunt hergebruiken op diverse pagina’s.

Wil je zelf aan de slag met Web Stories? Met deze plugin voor WordPress websites kun je het zelf proberen!

Afbeelding 2: Web Stories van Google

Online marketing trend 2: Cumulative Layout Shift (CLS)

Je kent het vast wel – je wilt op een artikel klikken en ineens verschijnt er een advertentie, waardoor de layout verschuift en je de advertentie aanklikt. Dit is nog een milde vorm, maar het kan ook voorkomen dat je vanwege een verschuiving per ongeluk een bestelling plaatst op een site. Verschuivende pagina-elementen zijn slecht voor de gebruikerservaring, dus slecht voor SEO! In het jaar 2021 zal dit een steeds belangrijkere rankingfactor worden.

Deze ontwikkeling op marketinggebied, de Cumulative Layout Shift (CLS), meet de mate waarin de layout van de site ineens verschuift. De score heeft een schaal van 0 tot 1, waarbij bij 0 niets gebeurt en bij 1 grote verschuivingen plaatsvinden.

Je vindt de CLS-score van jouw site in PageSpeed Insights en Google Search Console. Idealiter ligt deze score onder de 0,1.

CLS marketing trend in pagespeed insights
Afbeelding 3: CLS score in PageSpeed Insights

Digital marketing trend 3: Passage Indexing

Voor SEO marketeers is het geen geheim dat Google gehele webpagina’s indexeert. Inmiddels gaat het indexeren van zoekwoorden een stapje verder. Google maakte namelijk bekend nu ook passages van je pagina te indexeren. Deze passages kunnen namelijk essentieel zijn voor iemand die gericht op zoek is naar specifieke informatie. Met deze techniek kan Google gebruikers van het best mogelijke antwoord op een specifieke vraag voorzien.

Zodra deze update uitgerold is, zal het van invloed zijn op ongeveer 7% van de zoekresultaten. In de eerste fase wordt de update in de Engelse taalgebieden uitgerold, om vervolgens verder uit te breiden naar de rest van de wereld.

Online marketing trend 4: Google Actions Marketplace

Rechtstreeks aankopen via Google, dat wordt dé online marketing trend van het jaar 2021. Consumenten verwachten steeds sneller en eenvoudiger aankopen te kunnen doen. Google speelt hier op in met Google Actions Marketplace. Dankzij deze ontwikkeling kan de consument in de toekomst rechtstreeks vanaf elk apparaat aankopen doen, ook spraakgestuurd!

Google adviseert Shopping Actions te gebruiken als aanvulling op de reguliere Shopping campagnes. Op deze manier vergroot je de algemene aanwezigheid op de zoekmachine. Momenteel is deze functie alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten en Frankrijk, maar naar verwachting zal deze functie in het jaar 2021 ook in Nederland uitrollen.

digital marketing trend google actions
Afbeelding 4: Google Actions Marketplace

Online marketing trend 5: voice search

Steeds meer en meer mensen kiezen ervoor om spraakgestuurd te zoeken, in plaats van een vraag in te typen in de zoekmachine. Zorg er daarom voor dat je je content voor spraakgestuurde zoekopdrachten optimaliseert. Voice search was al een trend, maar komt in 2021 nog vaker terug in de online marketingwereld.

Wanneer iemand spraakgestuurd zoekt, is dit echter niet in de vorm van een kort zoekwoord, maar in de vorm van een vraag. Ga er daarom vanuit dat men in Google op dezelfde manier inspreekt, als dat hij of zij in het dagelijkse leven zou spreken. Zorg er daarom voor dat je long tail zoekwoorden hit in je content en focus daarnaast op het optimaliseren voor een featured snippet. Featured snippets worden namelijk vaak als antwoord gebruikt voor voice search.

Voice search resultaten
Afbeelding 5: resultaten voice search

Online marketing trend 6: nieuwe functies voor winkels op Instagram

Ook in het jaar 2021 zal Instagram haar mogelijkheden blijven uitbreiden. In de VS kregen relevante winkeleigenaren in het najaar toegang tot een nieuw betalingssysteem, waarmee zij eenvoudig een winkel kunnen openen op Instagram.

Met behulp van partnerprogramma’s (zoals Shopify) kunnen online betalingen geaccepteerd worden. Naar verwachting zal deze online marketing trend in 2021 ook in Nederland uitrollen.

Digital marketing trend 7: slimme Shopping-campagnes

Aan de hand van slimme Shopping-campagnes worden jouw reeds bestaande productfeed en -items gecombineerd met machine learning technieken van Google. Zo worden jouw advertenties in verschillende vormen getoond in diverse kanalen van Google. Binnen deze kanalen worden verschillende varianten van de advertentie getest. 

Uiteindelijk wordt de best presterende variant van deze advertenties getoond. Slimme Shopping-campagnes waren in 2020 al beschikbaar, maar zullen in 2021 een nóg grotere rol gaan spelen.

slimme shopping campagnes voor SEA
Afbeelding 6: slimme Shopping campagnes

Online marketing trend 8: Instagram Reels

Dit jaar verscheen deze functie al op Instagram: Reels. Net als TikTok zijn Reels korte, entertainende filmpjes. Stories verdwijnen na 24 uur, terwijl Reels blijven bestaan. Over het algemeen worden Reels een stuk vaker bekeken dan Stories en video’s op je feed. Het leuke is dat je er creatief mee kunt zijn, bijvoorbeeld door er tekst aan toe te voegen en muziek op de achtergrond te zetten. Bovendien zijn ze gemakkelijker te maken en langer dan Instagram Stories, ze kunnen namelijk wel tien tot vijftien seconden zijn.

Zorg ervoor dat je Reels aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep. Deze video’s moeten namelijk een hogere entertainmentfactor hebben. Jouw doelgroep neemt doorgaans een kijkje op Instagram om geëntertaind te worden, niet om gespamd te worden met commerciële content.

Instagram Reels social media trend
Afbeelding 7: voorbeeld Instagram Reels

Marketing trend 9: automatisering binnen SEA-campagnes neemt toe

De grootste ontwikkeling voor SEA zal in 2021 ongetwijfeld de toenemende automatisering binnen campagnes zijn. Dankzij AI en machine learning kan Google routinetaken steeds sneller uitvoeren. Handmatige taken worden zo overgenomen door jouw computer.

Handmatig CPC biedingen aanpassen is dus ook verleden tijd! Google kan dit steeds beter automatiseren. Dankzij deze automatisering kun jij je focussen op de creativiteit en de strategie in je account. Als je niet meegaat met de stroom, ga je achterlopen op je concurrent, dus zorg dat je de simpele taken laat uitvoeren door de computer!

Marketing trend 10: pagespeed blijft belangrijk

Elke marketeer weet: pagespeed is erg belangrijk! Zowel voor CRO als SEO geldt: een pagina die eeuwig blijft laden zorgt ervoor dat de consument vrij snel weer verdwijnt. In een wereld waarin alles snel moet, heeft niemand zin om online te moeten wachten op het afrekenen.

Zorg er daarom voor dat jouw site, ook in 2021, snel genoeg is. De PageSpeed Insights tool van Google, of de Pingdom Website Speed Test geeft inzicht in de snelheid van jouw site en hoe je deze kunt verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de bezoekers na twee seconden laadtijd al afhaakt, dus zorg ervoor dat je hieronder zit!

Pagespeed pingdom
Afbeelding 8: resultaten pagespeed Pingdom

Inspelen op de online marketing trends van 2021? Neem contact op met ON.!

Wil jij de concurrentie in het nieuwe jaar net een stapje voor zijn? Onze marketingspecialisten zijn altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Zowel voor SEO, SEA, social media, e-mail als conversieoptimalisatie komen wij met een concrete strategie!

Neem middels het onderstaande contactformulier op met onze specialisten, of stuur een mailtje naar info@ondigitalmarketing.nl. Dan zullen wij ervoor zorgen, dat de online marketing trends van 2021 geïmplementeerd worden op jouw site!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *