Erik | juli 12, 2023

Online marketing trends 2023

Het nieuwe jaar is begonnen en we starten het jaar met een blog over de online marketing trends van 2023! De ontwikkelingen op het gebied van online marketing zijn bijna niet bij te houden. Kijk met ons mee in onze online marketing glazen bol en lees in dit artikel alles over de trends die onze specialisten voorzien voor 2023.

Waarom is het belangrijk de online marketing trends bij te houden?

Zoals gezegd zijn de ontwikkelingen op het gebied van online marketing bijna niet bij te houden. Toch is het belangrijk om als marketeer én als ondernemer op de hoogte te zijn van wat er speelt. Marketingstrategieën die gebaseerd zijn op achterhaalde marketing trends of ontwikkelingen zullen in veel gevallen namelijk minder resultaten opleveren.

In dit artikel bespreken we per online marketingkanaal de belangrijkste online marketing trends van 2023 die onze specialisten nu voorzien. In dit blog bespreken we de trends voor de kanalen E-mailmarketing, Social Media marketing, SEA en SEO. Ga er lekker voor zitten en lees over alle online marketing trends voor 2023, of verdiep je enkel in de trends voor jouw favoriete online marketing kanaal.

Het kan zijn dat een aantal van deze trends over een paar maanden alweer achterhaald zijn omdat de ontwikkelingen gewoonweg zo snel gaan. Daarom houden we jullie doorlopend op de hoogte door middel van nieuwe blogs. Op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Online marketing trends 2023
Luuk houdt nauwlettend de online marketing trends in de gaten. Hij weet precies wat er speelt!

Online marketing trend 1: Personalisatie (E-mail marketing)

Een online marketing trend die we in 2023 binnen de e-mailmarketing steeds meer tegenkomen is het personaliseren van e-mails. Dan hebben we het niet persé over het gebruik van de voornaam van een klant in de onderwerpregel van je mails, dat kan iedereen inmiddels wel. We hebben het over “next-level personalisatie”. Dus geautomatiseerde mails die precies op het goede moment met de juiste boodschap binnenkomen bij klanten.

We geven een voorbeeld van een webshop met producten voor huisdieren:
Een klant heeft een zak hondenbrokken van 1 kg gekocht. Met de juiste berekening kan je een inschatting maken wanneer deze zak ongeveer leeg is. Je maakt op basis van deze berekening een automatische mail met daarin het aanbod voor dezelfde zak hondenbrokken of misschien zelfs een tip voor de lekkerste hondensnacks, een grotere zak hondenbrokken of andere aanverwante producten. Dat is de “next-level personalisatie” die steeds belangrijker wordt binnen e-mailmarketing.

Online marketing trend 2: Dataverrijking (E-mail marketing)

Om je e-mail strategie nog persoonlijker te maken heb je informatie van jouw klanten nodig. Als we het voorbeeld van hierboven nemen (aankoop 1 kg hondenbrokken), heb je de juiste informatie nodig om dat automatische mailtje op het perfecte moment te versturen.

Denk bijvoorbeeld aan informatie als: heeft deze persoon 1, 2 of misschien wel 3 of meer honden? Zijn het kleine hondjes die slechts 100 gram hondenvoer per dag eten of zijn het grote honden die wel 500 gram per dag verorberen? Dat zijn natuurlijk allemaal aspecten die beïnvloeden hoe snel die kilo hondenbrokken op raakt en wanneer jij een mail moet versturen.

Hoe krijg je de benodigde informatie van je klant?

Dergelijke persoonlijke informatie van jouw klanten is natuurlijk super waardevol, maar je kan je voorstellen dat deze informatie niet zomaar voor het oprapen ligt. De online marketing trend die wij in 2023 verwachten steeds vaker voorbij te zien komen, is het opzetten van dataverrijking campagnes!

In zo’n campagne stuur je een mail naar jouw klanten waarin je één of meerdere vragen stelt. Op basis van de informatie die jij van hen krijgt, kun jij jouw e-mail strategie verrijken. Vraag je om informatie bij je klant? Zorg dan ook dat je iets teruggeeft, bied bijvoorbeeld een kortingscode aan in ruil voor de informatie. Nothing worth having comes free .

Online marketing trend 3: Minder lezen, meer visuals (E-mail marketing)

Door alle social media en de algemene migratie van desktop naar telefoon van de afgelopen jaren, hebben klanten een relatief korte spanningsboog online. Het is belangrijk om je mails ‘mobile first’ te designen en hierbij ook visuele ondersteuning te bieden. Dit betekent dat de mails geschikt moeten zijn voor verschillende mobiele apparaten en de boodschap snel duidelijk moet worden.

Er wordt steeds meer gescand en steeds minder gelezen. Heb je in je e-mail toch een belangrijke boodschap die je klanten MOETEN lezen? Zorg er dan voor dat je in je tekst een aantal keywords dikgedrukt maakt. Dit maakt het lezen voor de scanner makkelijker en kan uitnodigen om de gehele tekst toch te lezen. Zorg dat je ook een aantal mooie visuals hebt die je boodschap ondersteunen en de aandacht trekken.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het inspelen op deze online marketing trends in jouw e-mailcampagnes? Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat wij voor jouw onderneming kunnen doen!

Online marketing trend e-mail marketing
Johan laat zien hoe kort de gemiddelde spanningsboog tegenwoordig is.

Online marketing trend 4: Steeds meer videomarketing (Social media marketing)

Eén van de belangrijkste online marketing trends in 2023 voor social media marketing gaat om het inzetten van videomarketing. Dit blijft namelijk een krachtige manier om interactie te krijgen met je doelgroep. De afgelopen jaren zagen we al ontwikkelingen waarbij kanalen waarop videocontent de boventoon voeren steeds populairder werden onder bedrijven, denk hierbij aan TikTok video’s, Instagram Reels en YouTube shorts.

Dit heeft te maken met de steeds korter wordende spanningsboog van online gebruikers en de mogelijkheid om door middel van video’s op creatieve manieren de aandacht te trekken van jouw klanten. Video’s zijn populair en dus zal deze content gepusht worden door het algoritme. Speel in op deze online marketingtrend van 2023 door niet te blijven hangen in statische content met enkel foto’s maar zet verticale video’s in om jouw doelgroep te bereiken.

Online marketing trend 5: Socials als zoekmachine (Social media marketing)

Een andere online marketing trend die we in 2023 zien opkomen en de komende jaren het online marketing landschap behoorlijk kan gaan veranderen is dat vooral jongeren social media kanalen inzetten als zoekmachine. En dit gaat veel verder dan je in eerste instantie wellicht denkt!

Waar voorheen eigenlijk vooral Google werd ingezet als zoekmachine gebruiken (vooral jongere gebruikers) steeds vaker social media kanalen om antwoorden te vinden op hun vragen. Ook zien gebruikers bepaalde producten of trends voorbij komen in de content op deze kanalen wat hen kan overtuigen zelf deze producten ook te kopen.

Speel in op de organische zoekvraag via social media

Social media kanalen als Instagram, TikTok en YouTube zijn tegenwoordig goede kanalen om organisch op te scoren. Zo zoeken gebruikers via deze kanalen naar inspiratie voor interieur, mode of lifestyle. Maar ook het gericht zoeken naar producten voor online aankopen gaat steeds vaker via deze kanalen.

Denk hierbij aan de volgende zoekvragen:

  • Beste vegan restaurant in Groningen
  • Fashiontrends voorjaar 2023
  • Inspiratie woonkamer
  • Beste huidverzorging tips
  • Etc.

Online marketing trend 6: First party data, belangrijker dan ooit (Social media marketing)

In de social media marketing zien we een vergelijkbare trend als online marketing trend 1. Het is steeds belangrijker om klanten te benaderen op basis van ‘first party data’. First party data houdt in dat je data gebruikt vanuit je eigen systemen. Dit zijn gegevens over jouw klanten die je zelf hebt verzamelt op bijvoorbeeld je website, via je social media kanalen of via e-mailmarketing. Dit kan gaan over het online gedrag van jouw klanten maar ook informatie over huishoudens, voorkeuren, NAW-gegevens, interesses, etc.

Gebruikers vinden het vervelend om benaderd te worden op basis van ‘third party data’ (algemene data over een bepaalde doelgroep die vaak wordt opgekocht bij third-partydataproviders). Online gebruikers willen benaderd worden door partijen waarmee ze al eerder in contact zijn geweest. Eén van de digitale marketing trends van 2023 is dus dat het steeds belangrijker wordt om zelf zoveel mogelijk nuttige data te verzamelen.

Twijfel je of jouw onderneming met jullie social media campagnes op de goede weg bent? Krijg je het niet voor elkaar om te blijven meegaan met de nieuwste online marketing trends of heb je andere vragen over social media marketing? Neem contact met ons op!

Online marketing trend 7: Feed kwaliteit (SEA)

We wisten van de afgelopen jaren al dat de feed kwaliteit een grote rol speelt in het resultaat van je Google Shopping campagnes.

Met ‘feed kwaliteit’ bedoelen we de volledigheid en actualiteit van de Google Shopping feed (denk aan product titels, afbeeldingen, prijzen, aanvullingen met externe data, etc.)

Met de komst van performance max 2022 werden feed optimalisaties al steeds belangrijker. De verwachting is dat er in 2023 nog meer ontwikkelingen aankomen op het gebied van feed kwaliteit en dat het belangrijk is om hier focus op te houden en op in te blijven spelen.

Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling op dit gebied is de komst van 3D images op basis van meerdere shopping afbeeldingen. Daarnaast heeft Google recent een ‘in stock’ filter toegevoegd waardoor het mogelijk wordt voor gebruikers om te filteren op bedrijven die het betreffende product daadwerkelijk op voorraad hebben in de winkel.

A search for “kids bike helmet near me” using the new “in stock” filter shows retailers in San Francisco with kids bike helmets on their shelves, clicking into Mike’s Bikes of San Francisco.

Je kunt nu het filter “op voorraad” gebruiken om alleen de winkels in de buurt te zien met een specifiek artikel in hun schappen. (Bron: Google)

Online marketing trend 8: Shopping via Google Lens (SEA)

Een andere online marketing trend van 2023 die te maken heeft met Google Shopping, is de mogelijkheid om te shoppen via Google Lens. Google werkt al langere tijd aan het uitbouwen van de shoppable search experience.

Google zegt hierover het volgende:

“We weten dat inspiratie op elk moment kan toeslaan. Of het nu een afbeelding is die je online ziet, een foto die je op je telefoon hebt opgeslagen of iets in de echte wereld dat je aandacht trekt, Google Lens maakt de producten die je ziet direct shopbaar.”

Looking at ApartmentTherapy.com from the Google app for iOS, tap the “search images” button at the bottom in order to see information about the products on the screen, as well as similar products.

Je kunt nu het filter “op voorraad” gebruiken om alleen de winkels in de buurt te zien met een specifiek artikel in hun schappen. (Bron: Google)

De mogelijkheden van Shopping via Google Lens

Sinds september 2022 is het voor iOS gebruikers mogelijk om via een nieuwe knop in de Google-app, alle afbeeldingen op een pagina doorzoekbaar te maken via Google Lens.

Hierover zegt Google verder:

“We maken het eenvoudiger om rechtstreeks vanuit uw zoekresultaten op mobiele apparaten naar kleding, schoenen en accessoires te zoeken. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘korte jassen’, laten we je een visuele feed zien van jassen in verschillende kleuren en stijlen, naast andere nuttige informatie zoals lokale winkels, stijlgidsen en video’s. Van daaruit kunt u uw zoekopdracht eenvoudig filteren op stijl, afdeling, merk en meer – en als u iets vindt dat u bevalt, kunt u beoordelingen, recensies bekijken en zelfs prijzen vergelijken om de beste deal te krijgen.”

Als online trends 7 en 8 je niet overtuigen om je Google Shopping Feed te optimaliseren, dan weten wij niet wat je wel zal overtuigen

Online marketing trend 9: Broad match zoekwoorden (SEA)

Een andere trend waar wij in 2023 meer van verwachten is de verschuiving naar ‘broad match zoekwoorden’. Vroeger werd dit matchtype afgeraden omdat je ads vaak getoond werden op irrelevante zoekvragen.

Inmiddels is Google beter in staat om taal te begrijpen en betekenis toe te kennen aan woorden. Daardoor kan het nu voorkomen dat je zichtbaarheid vergroot wordt op zoekopdrachten waarin jouw zoekwoord helemaal niet voorkomt, maar wel gerelateerd zijn aan jouw zoekwoord. Oftewel, je kunt breder gematched worden! Google geeft aan dat het belangrijk is om gebruik te maken van brede zoekwoorden in combinatie met slimme biedstrategieën.

We zouden er niet van opkijken dat dat in de toekomst dit matchtype de enige is die overblijft. Hieronder een visual van de huidige soorten matchtypes:

Online Marketing Trends - Google Match types

Hulp nodig bij het optimaliseren van jullie Google Shopping feed? Of ben jij benieuwd hoe wij nog meer uit jullie Google Ads account kunnen halen? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Online marketing trend 10: E-A-T (SEO)

In de laatste updates van Google wordt er steeds meer waarde gehecht aan kwaliteit boven kwantiteit. Als bedrijf (en ook voor individuen) is het belangrijk dat je online werkt aan je expertise (E), autoriteit (A) en betrouwbaarheid (T). Er zijn ontzettend veel manieren om aan te tonen dat je aan deze zaken voldoet en wanneer je goed op deze punten scoort, zal dit de kwaliteit in de zoekresultaten aanzienlijk verbeteren.

Op dit moment worden bedrijven die opereren in een zogeheten “your money, or your life” (YMYL) branches, hier al streng op beoordeeld door Google. Dit gaat om branches waarin het gaat om medische of financiële onderwerpen. Voorbeelden zijn websites die informatie aanbieden over investeringen, belastingen, medische ingrepen, geestelijke gezondheid, juridische kwesties als scheiden of erfenissen, leningen, pensioenen, etc.

De online marketing trend die wij voor 2023 voorzien is dat niet alleen bedrijven uit deze sectoren te maken krijgen met deze verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit. Uiteindelijk zal Google iedere website zo beoordelen.

Online marketing trend 11: Artificial Intelligence (SEO)

Al jaren hebben SEO marketeers te maken met het algoritme van Google wat grotendeels draait op Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning. Maar het afgelopen jaar duiken verschillende ontwikkelingen op waarbij het inhoudelijke werk van SEO marketeers ook in contact gebracht wordt met AI. Onze verwachting is dat dit één van de online marketing trends in 2023 zal zijn wat veel invloed kan gaan hebben op SEO.

Er komen steeds beter werkende tools die het werk van SEO specialisten makkelijker maakt. Denk hierbij aan tools waarmee lijsten met zoektermen automatisch geclusterd kunnen worden en zelfs content writing tools.

Al deze ontwikkelingen zijn nog in volle gang en het is nog moeilijk te voorspellen hoe Google hiermee om zal gaan en hoe dit er verder in de praktijk uit zal gaan zien. Onze verwachting is dat Google niet staat te springen om automatisch gegenereerde teksten. Dit heeft namelijk veel invloed op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de inhoud. Wel zien we dat hier grote stappen in gemaakt worden en het een kwestie van tijd is voordat SEO specialisten hier op de één of andere manier toch mee te maken krijgen.

Kevin en Aron geloven hun ogen niet als ze zien wat er allemaal al mogelijk is met Artificial Intelligence!

Online marketing trend 12: Long reads (SEO)

Jarenlang is de lengte van een tekst (het aantal woorden op een pagina) een belangrijk onderdeel van SEO geweest. Inmiddels is het natuurlijk een beetje een achterhaald idee dat zolang je maar de meeste woorden over een bepaald onderwerp op je website hebt, je beter zal scoren dan je concurrenten. Het goed scoren in de zoekresultaten van Google heeft veel meer voeten in de aarde. Maar we zien een digital marketing trend in 2023 die hier wel mee te maken heeft.

Als je kijkt naar online marketing trend 10 (E-A-T) en dit combineert met het aantal woorden omtrent een onderwerp op jouw website, dan zal je begrijpen dat dit vooral gaat om het aanbieden van kwaliteit. Je wil zo concreet en volledig mogelijk antwoord geven op de zoekvraag omtrent een bepaald onderwerp.

Hoe zorg je dat de informatie op een pagina als waardevol wordt beoordeelt:

  1. Belicht het onderwerp vanuit verschillende hoeken. Geef niet enkel basisinformatie, maar kijk vanuit het perspectief van jouw klant en geef antwoord op zoveel mogelijk vragen.
  2. Gebruik verschillende soorten content om informatie over te brengen. Gebruik tekst, afbeeldingen, video’s, podcasts, etc. Alles om te zorgen dat jij in ALLES overkomt als dé specialist in jouw vakgebied.
  3. Hou rekening met de intentie van de zoeker. Zorg ervoor dat de informatie die jij verstrekt past, bij de intentie van de zoeker. Want meer informatie, is niet altijd allemaal informatie waar de zoeker naar op zoek is.

Wil jij beter scoren in de organische zoekresultaten van Google? Wil jij de kwaliteit van jouw website verbeteren of kunnen we je helpen met het inspelen op de andere online marketing trends van 2023? Neem contact op met onze adviseurs, we kijken graag met u mee!

Blijf op de hoogte van de online marketing trends

In 2023 gaan we dieper in op bovenstaande én andere online marketing trends. Hou onze blog pagina in de gaten voor meer (actuele) informatie over de verschillende diensten. Heb jij vragen naar aanleiding van dit blog of wil je meer informatie ontvangen over de diensten van ON. Digital Marketing? Neem gerust contact met ons op en wij helpen jou graag verder.