Online marketing trends 2022

Deze blog over online marketing trends van 2022 maken we voor jou, omdat de online marketing wereld sneller verandert dan het weer. Zeker nu, want mede door de pandemie heeft onze branche weer een onstuimige groei doorgemaakt. Denk bijvoorbeeld aan winkels die tijdelijk de deuren moesten sluiten, waarna het voortbestaan werd gered door online goed zichtbaar te zijn.

ON. Digital Marketing neemt je mee langs de belangrijkste online marketing trends van 2022, waarbij we onder meer kijken naar vakgebieden als SEO, SEA, social media en e-mail marketing.

Online marketing trend 1: nieuwe privacy-instellingen van o.a. Apple

Social media en e-mail marketeers krijgen bij de start van 2022 lichte hoofdpijn. Niet van de champagne, wel van nieuwe privacy instellingen die Apple heeft doorgevoerd in iOS 15. Online marketing KPI’s zijn daardoor minder goed te traceren en het is moeilijker om doelgroepen heel nauwkeurig te segmenteren en bereiken.

Binnen e-mail marketing is het bijvoorbeeld lastiger om de open-rate te traceren, die inzicht geeft in hoeveel ontvangers een mail openen. Apple gebruikt de Mail Privacy Protection feature om het seintje te blokkeren dat aangeeft wanneer een mail geopend wordt. E-mail marketing zal daarom meer gericht worden op KPI’s als CTR en conversie.

Wie adverteert via Facebook zal merken dat het noodzakelijk is om meer te focussen op branding en brede targeting, omdat Facebook door de iOS update minder nauwkeurige informatie heeft.

Online marketing trend 2: Performance Max-campagnes

SEA speelt een grote rol in bijna elke online marketing strategie. Ook op dit gebied hebben we een belangrijk onderwerp binnen de online marketing trends van 2022. Het gaat over Performance Max-campagnes van Google Ads, die door Google worden gepresenteerd als een ultiem wapen.

Advertenties zijn zichtbaar via Google Search, het Google Display Network, Discovery, Gmail, YouTube en Google Maps. Leuk, maar kan je dan achterover leunen en wachten tot de omzet binnenstroomt? Nee, je dient onder meer beschrijvingen, logo’s en afbeeldingen in te voeren, waarna het geautomatiseerde systeem de rest doet. Een interessante ontwikkeling die zeker de moeite waard is om te testen. Zoals je van ons gewend bent, testen en analyseren wij Performance Max-campagnes uitgebreid.

Online marketing trend 3: autoriteit is belangrijker

In veel blogs over SEO lees je ‘content is king’. Je kunt gerust zeggen dat dit een gigantisch cliché is. Maar clichés vertellen vaak wel de waarheid en content is inderdaad een belangrijke factor om hoog te ranken in Google. Dit neemt niet weg dat (domein)autoriteit een niet te onderschatten factor is. Sterker nog, autoriteit lijkt belangrijker dan ooit te zijn en te blijven.

De autoriteit waar jouw website zo naar verlangt krijg je niet alleen door lang te bestaan, maar ook door relevante links te regelen. In je backlinkstrategie is het belangrijk om meer de nadruk te leggen op hoge kwaliteit links. Wat goed is kost doorgaans geld en dat geldt ook voor de betere links die je kunt kopen. We raden je aan om alvast budget opzij te leggen!

Online marketing trend 2022 domeinautoriteit
Over autoriteit gesproken: onze collega Danny denkt dat het dragen van een bril bijdraagt aan zijn autoriteit. Alleen nog even wat strenger kijken!

Online marketing trend 4: Instagram Reels en TikTok

Video blijft hét middel om te scoren op social media. We riepen dit vorig jaar ook al, maar we handhaven dit punt graag als online marketing trend voor 2022. Onder meer Instagram Reels behalen al snel een gigantisch bereik. Dat komt goed uit, want op basis van de interacties met je video’s kun je doelgroepen maken voor advertising. Dat is wel een meevaller als jij je bedenkt dat het door privacy updates steeds moeilijker is om de juiste doelgroep te bereiken. Het mag duidelijk zijn dat meer views voor meer interactie zorgen. Interactie zet je gehele account in de lift!

Tijd om te investeren in origineel videomateriaal op je social kanalen dus. Vergeet daarbij TikTok trouwens niet, want dit is het meest bezochte platform van 2021.

Online marketing trend 5: Google maakt jouw title tag

Heeft het nog wel zin om netjes een title tag in te voeren bij het publiceren van een pagina? SEO specialisten zien in title tags een belangrijk wapen om de SEO waarde van een pagina op te krikken, maar Google kan tegenwoordig ook zelf een title tag voor jouw pagina bedenken.

Onderzoek wijst uit dat 33,4% van de title tags door Google herschreven wordt. Bij 50% van de door Google aangepaste titels wordt de H1 van de pagina gebruikt. Gebruik je te lange title tags, dan is de kans 57% groter dat Google er mee aan de haal gaat! We raden je op z’n minst aan om de title tags van je belangrijke pagina’s goed in de gaten te houden in 2022.

Title tag door Google aangepast
Je gebruikt de title tag om jouw pagina aantrekkelijker te maken, maar Google gaat hier niet in mee en pakt gewoon de H1 van je pagina.

Online marketing trend 6: meer video en display ads

In een online wereld waarin iedereen de aandacht probeert te winnen kunnen opvallende uitingen het verschil maken. Daarom zien we dat de focus binnen SEA meer verschuift richting video en display ads. Het is de moeite waard om deze online marketing trend in 2022 te volgen, als je hiermee nog niet begonnen bent.

Natuurlijk, video’s en opvallende afbeeldingen vragen wel om een forse investering. Voor afbeeldingen heb je nog genoeg aan een goede designer, maar video vereist vaak meer uitgaven voor hardware als camera’s en licht.

Een aloude ergernis van marketeers was dat video en display ads gemeten werden volgens de zogenaamde last-click contributie. Dit is nu niet meer noodzakelijk, waardoor resultaten beter zichtbaar worden. Zo weet je ook wat het rendement is van je video en display ads.

Online marketing trend 7: links in je Instagram stories

Noem een groot nadeel van een Instagram account met minder dan 10.000 volgers. Juist, je kon geen links in je stories zetten. Gelukkig is dit gefixt en hier ga je in 2022 natuurlijk gretig gebruik van maken.

Je hoeft niet telkens meer ‘link in bio’ toe te voegen aan een story, ideaal toch? Je linkt gewoon naar alles wat je maar interessant vindt voor je volgers: nieuwe producten, blogs, video’s, etc. Wij vermoeden dat je soms lang moet zoeken als je in 2022 nog stories van bedrijven wilt zien waar geen links in staan.

Instagram story links
Lisette en Jasmijn zijn blij dat ze eindelijk links in Instagram stories kunnen plaatsen.

Digital marketing trend 8: Google negeert 13 in een dozijn

Als je met SEO bezig bent, heb je misschien wel gemerkt dat niet al je pagina’s zomaar geïndexeerd worden. Voorheen had Google het doel om het hele web te indexeren, nu ligt de focus vooral op kwaliteit. Dit betekent dat de Google crawl bots niet meer de moeite gaan nemen om alle lage kwaliteit pagina’s onder de loep te nemen. Precies, je 13 in een dozijn content doet niks meer.

Je kunt je meerwaarde aantonen door content te publiceren die écht toegevoegde waarde heeft. Ben je een contentschrijver die werkt volgens het principe ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’? Dan hoef je nog niet naar het politiebureau om jezelf aan te geven, maar je kunt het beste wel een andere werkwijze overwegen. Als ondernemer heb je waarschijnlijk heel veel verstand van je vakgebied. Profiteer van je eigen kennis en publiceer de meest interessante informatie van de hele markt!

Online marketing trend 9: pas op met doorway pages

Het algoritme van Google wordt voortdurend aangepast met updates. Zo probeert de zoekmachine telkens weer om meer relevante resultaten te tonen. Je kunt gerust zeggen dat er een kat-en-muis spel plaatsvindt tussen Google en SEO specialisten. De SEO goeroes proberen keer op keer maximaal te profiteren van het algoritme.

Waar kan je beter niet meer mee aankomen in 2022? We raden je aan om uit te kijken met doorway pages. Dit zijn pagina’s die gemaakt worden om op specifieke zoektermen te ranken, waarna eventuele bezoekers doorgeleid worden.

Doorway pages worden vaak genoemd als het over ‘Black Hat SEO tactieken’ gaat. In zijn algoritme updates probeert Google om doorway pages steeds beter te herkennen, waardoor ze minder plekken innemen in zoekresultaten. Het is de moeite waard om de documentatie van Google over dit onderwerp te bekijken.

Stop met doorway pages
Jeroen opent de aanval op doorway pages.

Online marketing trend 10: aan de slag met Reviews

Je online reputatie wordt sterk bepaald door reviews. Bestel jij bij een webwinkel die alleen maar slechte recensies heeft? Waarschijnlijk niet. Reviews geven Google een belangrijk beeld van de kwaliteit die je levert. En ja, dat beeld kan invloed hebben op de ranking.

Het is dan ook slim om in 2022 eens kritisch te kijken naar reviews die je hebt gekregen via bijvoorbeeld Google zelf en platforms als Yelp. Als negatieve reviews eerlijk en oprecht geschreven zijn, bieden ze een schat aan informatie om jouw producten of diensten te verbeteren. Vraag ons gerust om advies als je wilt weten hoe je meer (positieve) reviews kan krijgen.

Wil jij je bedrijf online naar een hoger plan brengen? Gebruik dan onze tips uit deze lijst met online marketing trends voor 2022. Neem gerust contact op als je vragen hebt of jouw online marketing liever uitbesteedt aan ervaren professionals van ON. Digital Marketing.

Inhoud

Solliciteren

Vul het formulier hieronder volledig in en wij nemen spoedig contact met je op.