Onmisbare social media tips voor bedrijven!
Het social media landschap verandert ontzettend snel. Bedrijven weten steeds slimmer in te spelen op de laatste trends. Wanneer jij op zoek bent naar de beste social media tips gaan er natuurlijk genoeg vragen door je hoofd.
Gaan we dit jaar afscheid nemen van Facebook? Hoe kan je Instagram inzetten voor je bedrijf? En dan heb je nog nieuwkomer Tik Tok. Moeten bedrijven daar ook mee aan de slag?
Alle social media tips voor bedrijven lees je in dit uitgebreide artikel!
Zoek je een snel antwoord op jouw vraag?
- Social media tips voor voor elk kanaal
- Waarom persoonlijkheid altijd werkt
- Storytelling van jouw bedrijf
- Interactie op Social Media
- Creativiteit versus kwantiteit
- Facebook tips voor bedrijven
- Instagram tips voor bedrijven
- Tik Tok gebruiken voor jouw bedrijf?
Deze social media tips zijn onmisbaar voor elk kanaal
Voordat we diep in de content duiken is het belangrijk om de kernwaarden van social media te begrijpen. Door deze kernwaarden te begrijpen wordt het namelijk makkelijker om te beslissen welke weg jij in moet slaan. Ongeacht op welk kanaal je inzet, let goed op de volgende tips.
Persoonlijkheid werkt altijd
Het belangrijkste aspect van social media is natuurlijk het delen van de persoonlijke kant van jouw bedrijf. Dit klinkt misschien logisch, maar er zijn genoeg bedrijven die deze onmisbare tip vergeten. Door de verhalen en gezichten achter jouw bedrijf te delen creëer je een sterkere relatie met jouw doelgroep. De mate van persoonlijkheid bepaal je uiteraard helemaal zelf.
Over het algemeen geldt;
Hoe meer persoonlijkheid
hoe beter!
Storytelling van het bedrijf is de weg naar succes
Elk bedrijf heeft een uniek verhaal te vertellen. Omdat geen enkel verhaal hetzelfde is, wordt storytelling ook gezien als dé manier om jezelf te onderscheiden.
Waarom?
Als we naar de wetenschap kijken is het eigenlijk erg simpel. Wanneer ons brein een saaie presentatie of bedrijfsslogan leest, activeert het slechts twee delen om de informatie te verwerken. Een verhaal daarentegen bevat emotie en activeert ons relativeringsvermogen.
Dit bericht bekijken op InstagramAppie en Milly zijn de kansen van Milly haar influencer carrière aan het bespreken! ?
Een mooi voorbeeld hiervan is het verhaal van Tony’s Chocolonely. We hoeven je vast niet te vertellen dat ze niet zomaar chocoladerepen verkopen. De wereld van chocola 100% slaafvrij maken, dat is de drijvende kracht achter het merk.
Het is een prachtige missie waar we letterlijk allemaal van smullen!
Interactie op Social Media
Dit is een belangrijke social media tip die bedrijven vaak vergeten. Nog te vaak wordt de focus alleen gelegd op het delen van content. Ik hoor je denken: was dat niet de bedoeling van social media? Uiteraard begint alles met content, maar het eindigt er niet. Wanneer de reacties binnenkomen is interactie met je volgers onmisbaar. Iedereen houdt van een goed gesprek, een onbeantwoorde reactie is daarom een gemiste kans. Ga daarom altijd het gesprek aan met jouw volgers. Hoe creatiever de reactie, hoe beter de merkbeleving

Creativiteit versus kwantiteit
Toen social media nog in de kinderschoenen stond was het een absolute must om minimaal 5x per week iets te delen. Dit ‘social target’ is niet altijd makkelijk te behalen voor bedrijven. Door te veel druk te zetten op zo’n target gaat de kwaliteit namelijk achteruit. Slappe content heeft uiteraard een slechte invloed op jouw identiteit.
Het is daarom beter om een klein beetje gas terugnemen en in te zetten op het delen van creatieve posts. Sterke social media-uitingen blijven veel langer hangen dan een slappe hap. Wanneer je deze tip toepast op jouw strategie moet je niet vergeten dat consistentie nog steeds onmisbaar is. Als je besluit om maar één keer per week iets te delen, wijk hier dan ook niet van af.
Alle bovenstaande social media tips zijn toepasbaar op alle kanalen. De meeste bedrijven werken met een diverse contentstrategie op verschillende social mediakanalen. Wil je weten wat de beste tips voor Facebook, Instagram en Tik-Tok zijn?
Lees dan hieronder verder.
Facebook tips voor bedrijven
Facebook heeft de afgelopen tijd zware klappen gekregen. Na de schandalen met Cambridge Analytica en de enorme groei van Instagram zou je Facebook bijna als een ondergeschoven kindje gaan behandelen. Dit is helaas een valkuil waar veel bedrijven mee te maken krijgen.
Facebook heeft nog steeds 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Dat is veel meer dan de 2,8 miljoen dagelijkse Instagram gebruikers. Daarnaast is Facebook nog steeds het meest gebruikte social media platform voor personen boven de 25 jaar.

Het is voor bedrijven daarom ook belangrijk om aandacht te blijven besteden aan Facebook. Met de onderstaande Facebook tips moet dat een fluitje van een cent zijn!
Een diverse content mix is nog steeds essentieel. Maar met alleen foto’s en verhalen blink je niet echt uit. Ook in 2020 blijft de populariteit van video groeien. Het gebruik van video is daarom echt essentieel om te winnen in Facebook.
Veel bedrijven gebruiken als ‘excuus’ dat ze geen video’s kunnen maken omdat ze er niet de juiste materialen voor hebben. Met dit excuus is het erg makkelijk om deze tip over te slaan, het is alleen niet helemaal terecht.
Een video op Facebook hoeft namelijk niet direct super strak en professioneel te staan. Het gaat er bij video juist om dat je een kijkje geeft op de werkvloer en persoonlijkheid toevoegt aan jouw content. Een video met je telefoon is zo gepiept, probeer het een keer!
Video’s zijn niet alleen goed voor de persoonlijkheid van je content, ze ranken ook nog eens veruit het beste in het nieuwsoverzicht!
Visuals op Facebook
Als jij met jouw bedrijf meer wilt inzetten op het delen van blogs, vergeet dan niet om genoeg aandacht te besteden aan de afbeelding van jouw thumbnail.
Ook op Facebook wordt het gebruik van krachtige visuals steeds belangrijker. Uiteindelijk moet jouw blog opvallen tussen het content oerwoud van andere bedrijven. Zeg nou zelf, welke thumbnail zou jij eerder aanklikken?


Instagram tips voor bedrijven
Facebook heeft nog steeds de meeste gebruikers in Nederland. Het kleine zusje Instagram groeit alleen veel sneller. Afgelopen jaar kreeg het platform er 710.000 nieuwe Nederlandse gebruikers bij. Daarmee komt het totaalaantal Instagram gebruikers in Nederland op 3,6 miljoen. Reden genoeg om eens goed in de laatste Instagram tips te duiken, gelukkig hebben wij ze hier voor jou samengevat.
Micro influencers
Eén van de meest opvallende trends in 2020 is het inzetten van micro influencers voor jouw merk. Een micro influencer is iemand die tussen de 5000 en 50.000 volgers heeft en content deelt over 1 specifiek onderwerp. Het voordeel van het inzetten van een micro influencer is dat jouw merk in het zonnetje wordt gezet door personen die echt gepassioneerd zijn over dat onderwerp. Het gevolg is een bereik van oprecht geïnteresseerde volgers en een meer geloofwaardige campagne.
Dit bericht bekijken op Instagram
Let’s be honest… Een post van een celebrity die ineens heel erg overtuigd is van een bepaald merk shampoo.
Dat geloven we in 2020 niet meer!
Grote influencers verliezen in rap tempo hun geloofwaardigheid. Echter blijft het inzetten van influencers voor jouw merk wel positief uitpakken. De vraag is niet óf, waar welke influencer je in moet zetten in 2020.
Wanneer je geen vertrouwen hebt in influencers op Instagram, hebben we nog een andere gouden Instagram tip voor je!
Tell the story!
In 2016 lanceerde Instagram hun nieuwe feature: Instagram stories. Het kindje had groeiproblemen in het begin, maar inmiddels is ook Instagram stories volwassen geworden. Voor bedrijven zijn stories niet meer weg te denken uit de content strategie. Waarom?
Zoals je eerder in dit blog hebt gelezen, is persoonlijkheid essentieel op social media. Stories zijn de beste manier om een band op te bouwen met jouw volgers. Met stories kan je namelijk elke dag een kleine indruk achterlaten op jouw doelgroep, daarnaast is het ook de beste manier om interactie te creëren met je volgers. Veel bedrijven gebruiken Instagram stories daarom ook om te stellen en te beantwoorden. Zeg nou zelf, heb jij de afgelopen 24 uur een story van een bedrijf bekeken?
There you go!
Tik Tok tips voor bedrijven
We gaan door naar de grootste nieuwkomer: Tik Tok. Het inzetten van Tik Tok voor bedrijven is nog een relatief nieuw gebied. Tik Tok heeft uiteraard een aparte gebruiksaanwijzing, daarom geven wij graag enkele Tik Tok tips!
Hoewel de meeste gebruikers van Tik Tok nog op de basisschool zitten, is de app zelf al een volwassen speler aan het worden. Tik Tok heeft meer dan 1.000.000 gebruikers in Nederland. 85% Van die gebruikers is onder de 18 jaar.
Tik Tok is een mobile first app, dat betekent verticale video’s dus! Met de app kan je inspelen op hashtags en trends. Dat zijn challenges die je zo goed of creatief mogelijk moet nadoen. En altijd op een specifiek nummer natuurlijk!
Eén miljoen gebruikers in Nederland klinkt natuurlijk als een aantrekkelijk marketinginstrument. Echter willen wij bedrijven wel adviseren om eerst goed research te doen naar de mogelijkheden van de app. Wanneer jouw doelgroep jonger dan 18 jaar is, is de kans groot dat ze beter kunnen ‘tik tokken’ dan jij.
Het laatste dat je wilt als bedrijf is dat je volledig de plank misslaat. Ons advies zou daarom zijn om eerst van een afstandje toe te kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn.

Heb jij nog een gouden Social media tip? Laat het even weten in de reacties van onze video. En vergeet ons natuurlijk ook niet te volgen op Facebook, Instagram, Youtube en Linkedin.