Myrthe Nauta | juli 3, 2024

Recordaantal nieuwe medewerkers in 2023 voor Fenner Dunlop!

Wist je dat wij ook branding- en recruitmenttrajecten uitvoeren en begeleiden? Fenner Dunlop stond, net als vele andere Nederlandse bedrijven, voor grote uitdagingen in recruitment. Voor ons een leuke uitdaging waar wij wel raad mee wisten! Dankzij de implementatie van een omnichannel strategie, waarbij Dunlop gebruikmaakt van meerdere marketingkanalen, hebben ze in het afgelopen jaar maar liefst 238 sollicitaties ontvangen en daarmee een recordaantal nieuwe medewerkers verwelkomd. Benieuwd hoe we dit samen hebben bereikt? Lees snel verder!

Wat doet Fenner Dunlop?

Fenner Dunlop is een succesvol bedrijf in de productie van rubberen transportbanden en staat wereldwijd bekend om zijn innovatieve en duurzame ‘long life’ rubberen transportbanden. Een transportband is een grote versterkte rubberen strook die onder andere in bedrijven en bij wegenbouw wordt gebruikt om spullen van A naar B te verplaatsen, zodat werkzaamheden zo efficiënt mogelijk kunnen worden afgehandeld.

Met meer dan honderd jaar expertise draagt Fenner Dunlop aanzienlijk bij aan de lokale economie. Alle transportbanden worden exclusief in Drachten geproduceerd, waar het volledige productieproces, van de ontwikkeling van rubber compounds tot uitvoerige tests en innovaties, wordt beheerd om de hoogste kwaliteit te waarborgen.

Fenner Dunlop, inmiddels onderdeel van Michelin, investeert voortdurend in geavanceerde technologieën en groeiplannen om zijn marktleiderschap te versterken. Met een team van meer dan driehonderd medewerkers, van productontwikkelaars tot planners, streeft Fenner Dunlop ernaar de wereldleider in veilige en complete transportoplossingen te zijn. Het bedrijf gelooft dat de juiste mensen essentieel zijn voor blijvend succes.

Fenner Dunlop is meer dan een werkgever in de technische sector; één van hun belangrijkste pijlers is duurzame relaties op de werkvloer. Er wordt daarom ook vaak een jubileum van 25 of 40 jaar gevierd. Bij Fenner Dunlop steekt men veel aandacht in het realiseren van een veilige, gezellige en leuke werkplek. Dat zie je ook als je door het bedrijf loopt: de mannen en vrouwen hebben plezier en lol met elkaar. Ze werken met zijn allen aan een goed en kwalitatief product: rubberen transportbanden. Elke dag is anders en het werk is leuk en divers. Werken bij Fenner Dunlop is geen lopendebandwerk!

on-foto

De uitdaging van Fenner Dunlop

De uitdaging die Fenner Dunlop had, was dat niet iedereen wist dat het zo’n leuke werkgever is zoals hierboven beschreven werd. Als je vanaf de buitenkant naar het bedrijf kijkt, zie je niet direct wat voor leuke club mensen daar werkt en we zien niets over de personeelsvereniging, de activiteiten en goede begeleiding van personeel. Dit had als gevolg dat het werven van nieuw personeel een uitdaging kan zijn.

In maart 2022 klopt Fenner Dunlop daarom bij ON. aan met de uitdaging van een personeelstekort. Fenner Dunlop wilde graag een beter beeld geven van hun bedrijfsvoering en een grotere doelgroep bereiken met hun recruitment boodschap. De organisatie kampte namelijk met een lage instroom van nieuwe medewerkers, onvoldoende naamsbekendheid in de omgeving en een doelgroep die niet op de hoogte was van hun goede arbeidsvoorwaarden.

Fenner Dunlop wilde werken aan een duurzame employer branding strategie met als doel bekend te staan als de leukste technische werkgever van Friesland.

Stap 1: website renoveren

Om Fenner Dunlop’s doelen te bereiken, adviseerden we vanuit ON. om eerst de website te verbeteren alvorens van start te gaan met advertising. Zonder goede website raak je namelijk gebruikers kwijt die via advertenties op je pagina terechtkomen. Zonde!

Omdat de doelgroep voor het werven van personeel bij Fenner Dunlop sterk verschilt van de zakelijke klantenkring, heeft de fabrikant een aparte ‘werken bij’-website. In samenwerking met ons zusterbedrijf ON. IT werd deze website technisch gerenoveerd en geoptimaliseerd voor zoekmachines en sollicitaties.

ON. IT zorgt ervoor dat websites niet alleen technisch goed presteren vanuit marketingoogpunt, maar ook visueel aantrekkelijk zijn. Eind 2023 en begin 2024 voerden we samen met Fenner Dunlop verdere optimalisaties door, waarbij de focus verschoof van technische aspecten naar design, conversieoptimalisatie en storytelling. Deze vernieuwing sluit perfect aan bij het merk en de behoeften van Dunlop.

Stap 2: uitbreiden met social media marketing

Na oplevering van de vernieuwde vacaturewebsite zijn onze collega’s twee keer bij de locatie van Fenner Dunlop in Drachten geweest voor een uitgebreide foto- en videoshoot. De organisatie werd hierbij zo veel mogelijk in beeld gebracht in verschillende video’s. Denk hierbij onder andere aan:

  • Wie is Fenner Dunlop en wat doet het bedrijf?
  • Hoe ziet de werkplek eruit?
  • Welke kansen biedt Fenner Dunlop als werkgever?
  • Wie zijn de collega’s?
  • Hoe is de werksfeer in het bedrijf?

Deze video content is een zeer belangrijk onderdeel geweest binnen het gehele traject om twee redenen:

  1. Het geeft beeld en gevoel bij alles wat er gebeurt in de fabriek. Het laat mensen écht zien hoe het werken bij Fenner Dunlop is en hoe de collega’s zijn;
  2. Het geeft een goed en passend advertentiemateriaal voor o.a. social ads, die exact die video’s aan het grote publiek kunnen tonen;

Deze content wordt gebruikt voor social media marketing, zowel voor organische posts als advertenties op Facebook en Instagram. Het social media advertising traject voor Fenner Dunlop maakt gebruik van een gestructureerde aanpak om potentiële kandidaten te bereiken en te betrekken.

Het social media advertising traject voor Fenner Dunlop volgt een gestructureerde trechterstrategie, ook wel bekend als een marketing funnel, om potentiële kandidaten te bereiken en te betrekken. Dit model beschrijft de stappen die een potentiële sollicitant doorloopt, van kennismaking met het bedrijf tot daadwerkelijke sollicitatie, waarbij elke fase specifieke marketingstrategieën en content vereist om tot een conversie te leiden.

Uitdagingen

Een grote uitdaging op het social media traject was het promoten van een specifieke boodschap binnen een kleine regio, gericht op technisch geschoolde werkzoekenden binnen een straal van dertig kilometer. Vanwege de beperkte doelgroep moesten we bij ON. creatief zijn met onze boodschap. Om verzadiging van advertenties te voorkomen, gebruikten we een maandelijkse contentkalender met nieuwe, verfrissende content, die ook als betaalde advertenties werd ingezet.

Een tweede uitdaging was het geven van een realistisch beeld van werken bij Fenner Dunlop, aangezien veel mensen niet bekend waren met de fabrieksomgeving. Dit hebben we aangepakt met de video- en fotoshoots in het bedrijf, waaronder interviews met medewerkers om het werk en de werkomgeving persoonlijk en toegankelijk te presenteren.

Hoe staat het er nu voor met social?

Sinds de start van het social traject heeft Fenner Dunlop 75 sollicitaties ontvangen via social media ads, waarbij de focus voornamelijk ligt op branding. Omdat je met branding een verbinding met het publiek wilt creëren, is betrokkenheid erg belangrijk. Je wilt dat mensen over je merk gaan praten, en dit is gebeurd!

Er zijn in totaal 3112 reacties geweest onder de advertenties, en de advertenties zijn 171 keer gedeeld. Dit is enorm waardevol voor de bekendheid van Fenner Dunlop en het behalen van het uiteindelijke doel.

Voorbeelden van Social media content van Fenner Dunlop

Hieronder zie 3 voorbeelden van video’s die de social media marketeers van ON. Digital Marketing voor Fenner Dunlop heeft gemaakt:

Stap 3: de start van SEA campagnes

Kort na de lancering van de vernieuwde website en de start van het social media traject, begonnen we in april 2022 met zoekmachine adverteren (SEA). Net als bij het social media traject brachten we Dunlop via meerdere punten in de marketing funnel onder de aandacht. Het SEA traject begon bescheiden met alleen tekstadvertenties.

Met het beschikbare beeldmateriaal van de social campagnes maakten we eenvoudig de stap naar Google Ads. De video’s presteerden goed op social media, dus adviseerden we Fenner Dunlop om deze ook te gebruiken voor YouTube campagnes op Google Ads.

Binnenkort starten we ook met Google Display-campagnes om Fenner Dunlop nog beter onder de aandacht te brengen bij de doelgroep!

Resultaten van de SEA campagnes

In 2023 hebben de SEA campagnes 42 ingestuurde sollicitaties opgeleverd, een stijging van 22% ten opzichte van het jaar ervoor. De click-through rate (CTR) van de zoekcampagnes steeg met 40%, wat inhoudt dat gebruikers relatief vaker op de advertenties klikten. Dit zijn mooie resultaten!

Deze verbeteringen zijn onder andere te danken aan de promotie van Fenner Dunlop via YouTube en social media, wat leidde tot een stijging in branded zoektermen.

Stap 4: aan de slag met SEO voor een betere organische vindbaarheid

Hoewel onze SEA- en social media-campagnes goed presteerden, zagen we nieuwe kansen voor organisch (gratis) verkeer. Onze SEO-marketeers voerden zoekwoordenonderzoeken uit en ontdekten veel mogelijkheden voor nieuwe teksten en informatie die nog ontbrak op de Fenner Dunlop-website. Eind 2023, anderhalf jaar na de start van de samenwerking, adviseerden we daarom een SEO-traject om de website uit te breiden met informatieve teksten. Tegelijkertijd werkte ON. Digital IT aan het websiteontwerp, waardoor we effectief konden samenwerken. Fenner Dunlop was enthousiast en we gingen direct van start!

De werkzaamheden omvatten onder andere het schrijven van meta-titels en descriptions en het toevoegen van relevante (job)schema’s (structured data), zodat vacatures beter gevonden worden in organische zoekresultaten.

Samen met Fenner Dunlop schreven we content om de zichtbaarheid van de website in zoekresultaten te verbeteren, zoals content voor lokale vindbaarheid (‘vacatures in Drachten’) en artikelen over Fenner Dunlop als merk en werkgever.

Daarnaast schreven we informatieve blogs over veel gezochte onderwerpen door de doelgroep, zoals ‘Wat doet een operator?’ en ‘Wat zijn de voordelen van werken in ploegendiensten?’. Deze blogs zijn gerelateerd aan de vacatures van Dunlop.

Resultaten SEO

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is echt een inspanning voor de langere termijn. Sta je eenmaal bovenaan? Dan hoef je voor dat zoekwoord eigenlijk geen budget meer te besteden aan advertenties.

Sinds de start van het traject zien we elke maand een toename in de zichtbaarheid van de Fenner Dunlop-website op de eerste pagina van de zoekresultaten. Een aantal belangrijke zoekwoorden en pagina’s staat nu op hogere posities dan voorheen en Fenner Dunlop heeft inmiddels meerdere sollicitaties ontvangen via organische zoekresultaten. Daar zijn we erg blij mee!

on-foto

Een onmisbare samenwerking volgens Fenner Dunlop

De samenwerking tussen ON. Digital Marketing en Fenner Dunlop laat zien dat effectieve online communicatie essentieel is om daadwerkelijk gezien en gehoord te worden. Volgens Eelco, HR-manager bij Dunlop, is ON. de specialist die hen hierbij helpt: “Het belang hiervan is inmiddels zo groot dat we ON. niet willen missen.

In 2023 heeft Fenner Dunlop 48 nieuwe medewerkers aangenomen, wat hen enorm blij maakt. Voorheen was de organisatie namelijk genoodzaakt om regelmatig uitzendkrachten in te huren via een uitzendbureau, waarbij een percentage van het jaarsalaris van de uitzendkracht als vergoeding werd betaald. Dit liep erg hoog op in de kosten.

Normaal komen jaarlijks zo’n dertig nieuwe medewerkers via een uitzendbureau binnen, maar dit jaar waren dat er slechts vijf. “Dit grote verschil is te danken aan onze eigen wervingsinspanningen met hulp van ON. Digital Marketing, wat ons veel geld heeft bespaard. Dit maakt onze samenwerking met ON. onmisbaar.”, zegt Eelco.

Volgens Fenner Dunlop zijn de lagere kosten en duurzame resultaten de grootste voordelen van eigen werving vergeleken met een uitzendbureau. Het inschakelen van een uitzendbureau is duur en levert vaak alleen kortetermijnresultaten op, terwijl ON. helpt bij het opbouwen van een sterk merk voor de lange termijn.

Ook een awareness uitdaging? Neem contact op!

Veel werkgevers ondervinden momenteel grote uitdagingen bij het vinden van geschikt personeel door de krappe arbeidsmarkt. Vraag jij je af of ON. Digital kan helpen bij het oplossen van jouw branding- en recruitmentvraagstukken? Wij staan klaar om je te ondersteunen! Neem vrijblijvend contact met ons op via de button hieronder of vraag direct onze gratis online marketing scan aan, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.