Jeff | april 4, 2024

Review marketing: zó belangrijk is dat

Als consument wil je natuurlijk diensten en producten afnemen bij de beste aanbieder op de markt. En met de hoeveelheid nepbedrijven en -producten die tegenwoordig online staan, is het extra belangrijk geworden om eerst goed te controleren of een bepaalde site wel betrouwbaar is voordat je daar een aankoop doet. Een goede manier om dit te controleren, is aan de hand van reviews die door anderen over dat bedrijf geschreven zijn. Als je ondernemer bent, wil je daarom ook dat er genoeg (positieve) reviews over jouw bedrijf online staan. Maar hoe kom je aan die reviews, en wat is dan het zogeheten “review marketing”? Dát lees je in deze blog.

Wat is review marketing?

Review marketing draait om het verzamelen van online reviews voor jouw bedrijf met als doel om de betrouwbaarheid van het bedrijf te vergroten en de merkreputatie te verbeteren. Letterlijk een vorm van marketing door middel van reviews, dus. Hoewel het verschillende vormen kan aannemen en je de reviews op verschillende manieren kunt verzamelen, gaat het er uiteindelijk altijd om dat de reviews jou helpen meer leads te winnen, conversies te genereren of loyaliteit onder klanten te stimuleren.

Hoe review marketing jouw business een boost geeft

Review marketing is eigenlijk extreem belangrijk voor ieder bedrijf. Dat zul je zelf ook vast wel eens ervaren hebben: je komt een productadvertentie tegen van een site waar je nog nooit van hebt gehoord, dus besluit je eerst even de reviews te checken vóór je daadwerkelijk een aankoop doet. Want met zo’n onbekende site weet je het maar nooit, toch?
Zeker voor de wat kleinere ondernemingen is review marketing onmisbaar. Je hebt dan maar weinig mond-tot-mondreclame en je solide reputatie moet nog komen. Dan móet je simpelweg aan de wereld kunnen laten zien dat je bedrijf betrouwbaar is. En daarvoor kun je dus reviews inzetten.

Wat zijn de voordelen dan precies?

  • Je bedrijf wordt betrouwbaarder gevonden. Sociale bewijskracht is niet voor niets een van de principes van Cialdini, die stelt dat mensen veel waarde hechten aan de mening van hun peers. Dat wil dus zeggen dat ze hun beslissing liever laten afhangen van de ervaring van andere consumenten dan van wat jij als bedrijf over jezelf te zeggen hebt.
  • Je kunt direct contact opnemen met klanten. Als klanten reviews achterlaten, kun je daar meestal direct op reageren – en is het ook belangrijk dat je dat doet. Zo kun je problemen direct afhandelen en zorg je ervoor dat klanten zich gehoord voelen, wat de loyaliteit versterkt.
  • Je omzet stijgt. Consumenten gaan eerder in zee met bedrijven die ze vertrouwen en waar ze loyaal aan zijn. Dat betekent dus: heb je (positieve) reviews, dan is de kans ook een stuk groter dat mensen een aankoop bij je doen of je diensten willen afnemen. En voor die hogere omzet en winst, daar doe je het uiteindelijk voor!

Cijfers en feitjes

  • Volgens onderzoek van Capterra leest 90% van alle consumenten vaak tot soms reviews voor de besluitvorming. Slechts 10% doet dat dus nooit. Mocht iemand op zoek gaan naar reviews van jouw bedrijf en die niet vinden, dan daalt de kans dus flink dat zij met jou in zee gaan!
  • Volgens datzelfde onderzoek controleert 52% van de consumenten of de informatie die in reviews gedeeld wordt wel echt is, bijvoorbeeld door te controleren of er niet alleen maar positieve reviews zijn. Dat betekent dat echte reviews heel belangrijk zijn voor je geloofwaardigheid!
  • 58% van de consumenten heeft vertrouwen in onafhankelijke reviewplatformen als Trustpilot. Daartegenover staat dat 20% vertrouwt in de reviews die zij op social media lezen.

Via welke platformen kun je aan die reviews komen?

Er bestaan verschillende soorten reviewplatformen waar men reviews kan achterlaten: van onafhankelijke platformen als Trustpilot tot Facebookpagina’s. Dit zijn echter lang niet al je opties! Hieronder zetten we de platformen voor je op een rijtje die je kunt overwegen.

Google

Wie jouw bedrijf (of soort bedrijf) intypt in Google, komt in de meeste gevallen (áls je het correct hebt ingesteld) uit bij jouw Google Bedrijfsprofiel. Dat is echt je visitekaartje, en een belangrijk onderdeel van SEO. Sowieso zien mensen hier direct of je positieve reviews hebt en hoeveel, dat is één. Maar des te meer positieve reviews je hebt, des te hoger je positie in Google ook nog eens wordt. Dit wil je dus sowieso meepakken!

Meer weten over het Google Bedrijfsprofiel? Check dan onze blog: ‘Meer omzet halen uit je Google Bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf)? 7 tips!

Externe reviewwebsites

Wie specifiek op reviews zoekt, wordt meestal doorgestuurd naar speciale reviewsites. Dan kun je denken aan bijvoorbeeld TrustPilot of KiyOh. We hebben bij de cijfers al kunnen zien dat consumenten dit soort sites over het algemeen het meest betrouwbaar vinden, dus hier heb je zeker baat bij! Wel even goed om te weten dat deze platformen meestal betaald zijn, máár dan heb je ook wat.

Marktplaatsen

Als je actief bent op marktplaatsen als Amazon, bol of Marktplaats, kunnen klanten ook daar direct reviews achterlaten – zowel op de producten als op jou als retailer. Hoe zit het met je verzendtijd, zijn je producten netjes verpakt, reageer je tijdig op vragen? Juist op marktplaatsen, waar ook veel andere verkopers actief zijn, zijn dit soort antwoorden van groot belang voor consumenten. Ook Thuisbezorgd valt hier overigens onder – want zeg nou zelf, zou jij bestellen bij een restaurant waarvan in de reviews staat dat het eten altijd koud wordt geleverd.

Facebook

Facebook bedrijfspagina’s zijn uitgerust met een functie waardoor je met één druk op de knop kunt beginnen met het verzamelen van reviews. Hoewel men over het algemeen ietwat achterdochtiger is als het gaat om reviews op social media, is dit wel een zeer eenvoudige manier om reviews te winnen — tenslotte hebben mensen al een account en kunnen ze zo hun review typen. Ook kunnen ze makkelijk foto’s en andere user generated content toevoegen, wat heel waardevol kan zijn om potentiële klanten een goed beeld van je bedrijf te geven. Vergeet social media marketing dus niet in je review marketing strategie!

Je eigen website

Tot slot is het natuurlijk ook mogelijk om reviews te verzamelen via je eigen website. Hiervoor kun je een eigen tool (laten) bouwen, maar er bestaan bijvoorbeeld ook Trustpilot plugins die jouw beoordeling automatisch op je eigen site weergeven. Mocht je kiezen voor een eigen tool, bijvoorbeeld zodat mensen ook eenvoudig specifieke productreviews kunnen achterlaten, houd er dan rekening mee dat deze soms minder betrouwbaar worden geacht dan externe reviewsites – tenslotte zou je ongewenste reviews in principe gemakkelijk zelf kunnen verwijderen, wat op Trustpilot níet zomaar kan. Voordeel is wél dat klanten je reviews direct zonder omweg kunnen bekijken, en we weten allemaal hoe belangrijk gemak voor hen is!

Hoe zorg je ervoor dat klanten ook echt reviews schrijven?

In de praktijk zien we dat klanten eigenlijk alleen reviews schrijven als zij daar een directe reden voor hebben. Meestal gaat het dan om een negatieve reden, zoals een klacht over een product of over je klantenservice. Hoewel negatieve reviews onvermijdelijk zijn (want soms kan er iets fout gaan en soms hebben mensen gewoon een slecht humeur), draait review marketing juist om het verzamelen van positieve reviews. Hoe kom je daar dan aan? Mensen die niets te klagen hebben, trekken hun mond ook niet snel open, toch?

Nou, gelukkig bestaan er wel manieren waarop je mensen wél kunt stimuleren om ook positieve reviews achter te laten. Kijk maar eens naar de volgende tips:

  • Wees niet bang om om reviews te vragen! Uit zichzelf zullen klanten niet snel positieve reviews schrijven, maar wel als je hen daarom vraagt – vooral na bijvoorbeeld een contactmoment met je klantenservice. Zo zit de hele ervaring nog fris in hun geheugen en is de kans groter dat ze je persoonlijk een plezier willen doen, zeker als het om een klein bedrijf gaat.
  • Beloon je klanten voor het geven van reviews. Oké, technisch gesproken is het niet de bedoeling om klanten te belonen voor het geven van positieve reviews, maar dat betekent niet dat je hen geen kortingscode of ander lokkertje kunt geven als zij een review achterlaten. Voor wat hoort wat, zeggen we ook wel.
    Let op: sommige marktplaatsen, zoals Amazon, staan dit níet toe. Kijk zeker eerst naar de richtlijnen van je gebruikte platform voordat je beloningen weggeeft om problemen te voorkomen.
  • Verstuur niet teveel automatisch gegenereerde berichten. Automatisering is een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing en is een slimme manier om aan review marketing te doen, maar pas hier wel een beetje mee op. Als je klanten namelijk constant bombardeert met de vraag om reviews achter te laten, wordt de kans een stuk kleiner dat dat uiteindelijk een positieve review gaat zijn. Verstuur dit soort geautomatiseerde e-mails dus liefst slechts eenmalig naar de klant, of bijvoorbeeld maximaal eens in het halfjaar. (Lees ook: “Dataverrijking in e-mail: leer jouw bestaande en nieuwe klanten beter kennen!” om hier meer over te weten te komen.)

Wat als je negatieve reviews krijgt?

Natuurlijk wil je positieve reviews verzamelen, dat spreekt voor zich. Maar wat nou als je tóch negatieve reviews krijgt, hoe moet je daar dan mee omgaan?

  • Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk reageert en dat je de punten die de klant opbrengt niet wegwuift. Bied je excuses aan zonder met excuses te komen voor wat er precies is gebeurd, zelfs als je weet dat de review subjectief is. Tenslotte zijn de reviews je visitekaartje en zien anderen óók hoe jij met negatieve reviews omgaat.
  • Schend de privacy van je klant niet in het openbaar en deel geen gegevens die de klant niet zelf al in de review heeft gedeeld. Zijn deze gegevens wel relevant voor de oplossing, zorg er dan voor dat de klant per e-mail of telefonisch contact met je kan opnemen.
  • Los de genoemde problemen (waar mogelijk) ook daadwerkelijk op. Als het eten koud geleverd is, zou je de klant bij de volgende bestelling bijvoorbeeld kunnen verblijden met een gratis maaltijd.
  • Verwijder negatieve reviews niet, ook niet als ze in jouw ogen onterecht zijn! Veel platformen staan dit sowieso niet toe, maar doe het ook niet op je eigen site of socials. Bedrijven zonder negatieve reviews komen op de meeste mensen al snel onbetrouwbaar over – probeer het dus ook vooral positief in te zien.

Do’s en don’ts in review marketing

Om de tips uit deze blog nog eens concreet samen te vatten, volgen hieronder een paar van de belangrijkste do’s en don’ts in review marketing.

Do

  • Reageer altijd op reviews: positief en negatief. Laat zien dat je betrokken bent bij je klanten en dat je hun mening belangrijk vindt, zo bouw je een relatie op. Blijf altijd vriendelijk en professioneel en ga niet te negatief in op critici.
  • Durf je excuses aan te bieden als je kritiek krijgt.
  • Maak je reacties persoonlijk.
  • Doe echt iets met constructieve feedback van klanten. Als je vaak dezelfde klachten in reviews ziet terugkomen, is dat een teken om die pijnpunten aan te pakken.
  • Verzamel reviews via een externe partij voor verbeterde geloofwaardigheid.

Don’t

  • Negeer je reviews niet. Zorg ervoor dat je in interactie blijft met je klanten. Zij nemen de tijd om een review achter te laten, dan kun jij ook de tijd nemen om daarop te reageren.
  • Wacht ook niet te lang met het reageren op reviews, al helemaal wanneer ze negatief zijn.
  • Verwijder negatieve reviews niet.
  • Laat geen nepreviews schrijven, dat is alleen maar schadelijk voor je merknaam.

Hulp nodig bij jouw review marketing? ON. staat voor je klaar!

Kortom, als jij een (online) onderneming runt, kun je eigenlijk niet zonder een krachtige review marketing strategie. Echter, we snappen het ook als je daar wel wat hulp bij kunt gebruiken. In dat geval staat ON. voor je klaar! Wil jij weten wat wij met onze expertise voor jouw onderneming kunnen betekenen, of het nu gaat om review marketing of andere vormen van online marketing? Neem dan contact met ons op of vraag een gratis en vrijblijvende marketing scan bij ons aan. We horen graag van je!