Jeff | mei 1, 2024

Server-side tagging & het einde van third-party cookies

Begin 2025 is het zover: Google trekt de stekker uit de ondersteuning van third-party cookies. Dit is een grote stap voorwaarts op het gebied van privacy, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee voor marketeers. Zij kunnen dan namelijk niet langer advertenties afstemmen op het surfgedrag van gebruikers. Gelukkig is er een oplossing: door third-party cookies te vervangen door first-party data en te kiezen voor server-side tagging in plaats van client-side tagging, kunnen we het verlies aan data omzeilen en toch gericht blijven adverteren. Meer over server-side tagging en het einde van third-party cookies lees je in deze blog!

Het einde van third-party cookies: waarom en wat betekent dat?

Google maakt momenteel nog gebruik van third-party cookies om het surfgedrag van webgebruikers te volgen terwijl ze het web verkennen en verschillende sites bezoeken. Deze cookies worden in de browsers van gebruikers geïmplementeerd en leveren informatie aan Google om doelgroepen te creëren, voornamelijk om gerichte Google Ads te kunnen plaatsen.

Echter, vanwege de AVG-wetgeving verwacht Google dat third-party cookies in de toekomst verboden zullen worden, omdat ze de privacy van gebruikers schenden. Andere browsers zijn al gestopt met het uitgebreide gebruik van third-party cookies; Safari verwijdert deze gegevens bijvoorbeeld na 7 dagen. Google Chrome volgt dit voorbeeld en zal vanaf begin 2025 ook stoppen met het gebruik van cookies.

Omdat third-party cookies momenteel een belangrijke aanwinst leveren aan de data die wordt gebruikt voor de targeting van Ads, zullen we andere manieren moeten vinden om gebruikersgegevens op een juridisch aanvaardbare manier te verzamelen. Dit betekent dat we moeten kijken naar first-party data, data afkomstig van onze eigen websites die we zelf hebben verzameld. Dit is waar tag beheer om de hoek komt kijken.

Het belang van tag beheer

In tegenstelling tot cookies, die in de browser van een websitebezoeker worden geplaatst, worden tags geïmplementeerd in de website die de gebruiker bezoekt. Deze tags kunnen worden ingesteld en beheerd met tools zoals Google Tag Manager. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld op een product klikt binnen die website, worden de gegevens van dat product direct naar de server van Google (of Bing, of Meta, afhankelijk van het gebruikte platform) verzonden.

In tegenstelling tot third-party cookies zullen tags niet verdwijnen. Dit betekent dat we met behulp van tags nog steeds kunnen bijhouden in welke producten gebruikers geïnteresseerd zijn, dat we deze first-party data kunnen bewaren en dat we de tags dus kunnen blijven gebruiken om gericht te adverteren. Er is echter wel een overstap die we moeten maken binnen dit proces: van client-side tagging naar server-side tagging.

Client-side tagging: hoe het begon en waarom het geen toekomst heeft

Zoals eerder vermeld, sturen de tags momenteel de verzamelde gegevens direct van de gebruiker terug naar onder andere Google. Dit staat bekend als client-side tagging, omdat de host hier de client is. Echter, met client-side tagging heb je als website-eigenaar geen controle over welke data precies naar de server van Google wordt gestuurd. Dit is in strijd met de AVG, omdat het niet juridisch te rechtvaardigen is om alle data van klanten zomaar over het web te sturen.

Dit is een van de redenen waarom client-side tagging geen toekomst heeft; het is slechts een kwestie van tijd voordat dit verboden wordt. Bovendien, gezien het feit dat Google vanaf 2025 met third-party cookies zal stoppen, zullen we een aanzienlijke hoeveelheid data verliezen als we niet snel actie zullen ondernemen.

De overstap naar server-side tagging

Bij server-side tagging wordt de verzamelde data niet direct naar de servers van bijvoorbeeld Google gestuurd, zoals bij client-side tagging. In plaats daarvan komt een eigen server van de website-eigenaar tussenbeide bij deze vorm van tracking. Deze server biedt controle over de specifieke gegevens die naar de externe platformen worden gestuurd. Zo kun je gebruikersgegevens verder anonimiseren en in lijn handelen met de AVG, zonder het risico te lopen automatisch de toegang tot al deze data te verliezen.

Kortom: de overstap van client-side naar server-side tagging wordt steeds urgenter, als je gericht wilt blijven adverteren zonder gehinderd te worden door de wijzigingen in het cookiebeleid van Google.

De voordelen van server-side tagging

Hoewel we het tot nu toe hebben gehad over het belang van het instellen van server-side tagging om mogelijk verlies van data te voorkomen, is het belangrijk op te merken dat Google pas in 2025 van plan is om third-party cookies uit te faseren. Hierdoor kunnen we geen exacte voorspellingen doen over hoe dit van invloed zal zijn op onze advertenties. Google hecht namelijk ook veel waarde aan deze data en is daarom bezig met het testen van verschillende oplossingen om de gegevens zo veel mogelijk te bewaken.

Toch biedt server-side tagging zeker voordelen die de moeite van het instellen waard zijn. Hier zijn enkele van die voordelen op een rijtje:

  • Met server-side tagging behoud je de controle over je gebruikersgegevens en blijft de privacy van je gebruikers beter gewaarborgd.
  • Server-side tagging is minder vatbaar voor Adblockers en andere extensies die client-side tracking blokkeren, wat resulteert in betrouwbaardere datameting.
  • Omdat data dankzij server-side tagging niet onmiddellijk verloren gaat en tot wel 2 maanden bewaard kan worden, blijven je gegevens in Google Analytics nauwkeuriger en worden eventuele ontbrekende gegevens aangevuld.
  • Bovendien verbetert server-side tagging de prestaties van je website en verkort het de laadtijd, wat resulteert in een betere gebruikerservaring.

Vragen over server-side tagging? Stel ze aan ons!

Server-side tagging is voor velen nog een nieuw concept, maar het staat vast dat het waarde heeft – zowel nu als in de toekomst. Bij ON. vinden we het belangrijk om altijd bovenop dergelijke marktveranderingen te zitten en onze opdrachtgevers optimaal te ondersteunen in de bijbehorende processen. Heb je vragen over server-side tagging en de mogelijke gevolgen hiervan voor jouw data? Aarzel dan niet om ze aan ons te stellen. De SEA-specialisten van ON. staan voor je klaar.