Hoe kun je e-mail en social media integratie in de praktijk inzetten?
Misschien klinkt het concept van e-mail en social media integratie nog wat abstract, maar eigenlijk is het juist ontzettend praktisch! Je kunt er onder andere het volgende mee bereiken:
1. E-mailadressen verzamelen via socials
De meest directe manier om e-mail en social media te integreren, is waarschijnlijk door het verzamelen van e-mailadressen via je social media kanalen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je social media posts te laten doorlinken naar een inschrijvingspagina voor je nieuwsbrief. Op deze manier kun je nieuwe leads verzamelen en direct toegang krijgen tot de inboxen van potentiële klanten.
2. Content delen via beide kanalen
Een ander voordeel van deze integratie is het feit dat je (een deel van je) content kunt delen via zowel e-mail als social media. Acties en nieuwsberichten die je op social media deelt, kun je hergebruiken in nieuwsbrieven en vice versa. Dit bespaart je niet alleen tijd en middelen omdat je niet de hele uiting opnieuw hoeft te schrijven, maar zorgt er ook voor dat je je boodschap consistent communiceert via je verschillende kanalen.
3. Lookalike audiences creëren op basis van e-mailadressen
Nog een krachtige tactiek is om de e-mailadressen die je voor je e-mail marketing hebt verzameld te gebruiken om zogeheten “lookalike audiences” te creëren voor je social media advertenties. Dit houdt in dat je je advertenties richt op een publiek dat qua kenmerken en interesses lijkt op je bestaande e-mailabonnees, zodat de kans op het aantrekken van geïnteresseerde prospects vergroot wordt.
4. Prospecting campagnes alléén op echte prospects richten
Tot slot is het mogelijk om e-mail te gebruiken om je prospecting campagnes op social media zo bij te sturen dat je alleen je daadwerkelijke prospects bereikt. Om dit te doen, kun je je bestaande klantenlijst (die zich al voor je nieuwsbrief hebben ingeschreven) uitsluiten van deze campagnes, zodat je er zeker van kunt zijn dat je alleen nieuwe klanten aantrekt.