Erik | juli 12, 2023

Starten met Reels en TikTok? Als bedrijf ben je er (nu nog) vroeg bij!

Hoewel TikTok en Instagram Reels al enkele jaren bestaan, valt het ons op dat er nog weinig ondernemers zijn die echt het meeste uit deze platformen halen. Dat is jammer, zeker omdat er nog zoveel onaangeboord potentieel in deze platformen zit. Door nu op deze kans te duiken, zou je er namelijk voor kunnen zorgen dat jouw advertenties écht opvallen. In deze blog bespreken we hoe jij als ondernemer TikTok en Reels kunt inzetten om een groter publiek te bereiken. We geven tips en tricks om jouw doelgroep beter te leren kennen en suggereren enkele invalshoeken voor krachtige content. Lees snel verder om meer te leren over deze fantastische kans!

Wat zijn TikTok en Reels?

TikTok en Reels zijn twee manieren waarop gebruikers korte video’s kunnen delen met hun volgers, maar waarlangs bedrijven ook kunnen adverteren. Hoewel deze twee veel overeenkomsten vertonen en daardoor voor dezelfde doeleinden gebruikt kunnen worden, verschillen ze wel enigszins van elkaar. Dat zit als volgt:

TikTok

TikTok is een app uit het jaar 2017 die volledig draait om het delen van korte video’s. Deze video’s zijn tussen de 15 en 60 seconden lang en kunnen worden voorzien van muziek, effecten en filters. Met meer dan een miljard actieve gebruikers wereldwijd heeft het platform een enorm bereik, zelfs al is het vooralsnog vooral populair onder de jongere doelgroepen. Door dit gigantische gebruikersbestand krijgen bedrijven eenvoudig de mogelijkheid om op een creatieve manier in contact te komen met een groot publiek.

Instagram Reels

Reels, of eigenlijk Instagram Reels, is een functie binnen de Instagram-app die vergelijkbaar is met TikTok. Ook hier kunnen gebruikers korte video’s maken om die vervolgens met hun volgers te delen. Bedrijven die al gebruikmaken van Instagram kunnen eenvoudig beginnen met Reels, wat dit een aanlokkelijke optie kan maken. Wel is het goed om er hierbij rekening mee te houden dat een TikTok-video met 100 volgers al viral zou kunnen gaan, terwijl dit bij Instagram Reels afhankelijk is van veel meer factoren. Kijk er dus niet van op als een TikTok-account veel sneller een groot bereik heeft dan Reels!

Waarom zou je als bedrijf gebruikmaken van deze platformen?

Als het grote publiek van TikTok en Reels nog geen reden is om als bedrijf te beginnen met deze platformen, zijn er enkele andere factoren die je misschien over de streep trekken. Hierbij kun je denken aan het volgende:

  • TikTok heeft een zeer jonge, betrokken doelgroep die dagelijks naar filmpjes kijkt en hier actief mee bezig is. Hierdoor is het een geschikte manier om een nieuwe doelgroep aan te spreken die steeds minder te vinden is op bijvoorbeeld Facebook.
  • Dankzij de korte filmpjes van zowel Reels als TikTok wordt het makkelijker om de aandacht van je doelgroep te vangen met boeiende content. Mensen zijn eerder geneigd om naar dergelijke video’s te blijven kijken, waardoor jouw merk ook beter blijft hangen.
  • Door elke dag te posten, verbeter je automatisch je merkbeleving. Je geeft je bedrijf een gezicht en maakt duidelijk waar jullie voor staan. Dit kan heel persoonlijk zijn en hoeft weinig moeite te kosten, terwijl je hiermee wel de sympathie van je doelgroep wint.
  • Specifiek TikTok kan jouw organische content ook aan gebruikers buiten je eigen netwerk tonen, waardoor de kans op viral gaan opeens een stuk groter is. Zolang je content geliked wordt, wordt hij ook getoond. Zo heb je geen enorme advertentiebudgetten nodig om gezien te worden.
  • Betaald adverteren via zowel Reels als TikTok is ook mogelijk! Dan wordt je content breed gepusht onder een grote, door jou gekozen doelgroep om je zichtbaarheid te maximaliseren.
  • Vooral Instagram Reels wordt door nog weinig ondernemers gebruikt als advertentieplatform. Mensen zien hierdoor nog weinig advertenties, waardoor jij de kans hebt om te stralen. Maak hier gebruik van!

Hoe begin je met adverteren via TikTok en Reels?

Wanneer je wilt beginnen met adverteren via zowel TikTok als Reels, is het belangrijk om eerst de platformen goed te leren kennen. Hiervoor kun je de volgende stappen volgen:

  1. 1. Eerst is het tijd om te ontdekken welke content werkt. Bekijk populaire video’s van vergelijkbare merken: wat bevalt wel, wat bevalt niet? Welke trends spot je? Welke stijl past bij jouw merk?
  2. 2. Zorg ervoor dat je profiel uitdraagt waar jouw merk voor staat. Vooral TikTok heeft een jongere doelgroep, dus houdt hier rekening mee!
  3. 3. Verwerk zoekwoorden waarop gebruikers veel zoeken in de titel van je profiel om hierop gevonden te worden en communiceer de waarde die je te bieden hebt in je beschrijving. Zo zien potentiële volgers direct wat zij van jouw kanaal kunnen verwachten.
  4. 4. Doe onderzoek naar hoe jij écht meerwaarde gaat bieden. Dat houdt in dat je je moet afvragen waarin je doelgroep interesse heeft, welke zoekopdrachten zij intypen en welke trends op dit moment bij hen spelen. Vergeet niet: mensen die nooit eerder van jouw merk hebben gehoord, willen niet weten wie jij bent. Ze willen weten hoe jij hén kunt helpen. Dat is wat uit je profiel en video’s moet blijken.

Zoals je ziet, vergt adverteren via TikTok en Reels wel enige voorbereiding en doelgroeponderzoek. Zeker als het gaat om advertentiebudgetten raden we je af om lukraak wat te proberen, want de kans is klein dat je dan succesvol bent. Maak weloverwogen beslissingen op basis van je eigen onderzoek om echt in de spotlight te komen.

Wat is geschikte advertentiecontent voor TikTok en Reels?

Bepaalde soorten advertentiecontent zijn zeer geschikt voor TikTok en Reels, juist omdat dit videoplatformen zijn. Vier soorten content die je vaak zult tegenkomen, zijn:

  • 1. Eigen content, waarin je aan branding doet om je merk neer te zetten. Deze content is persoonlijk, eigenzinnig en sterk, met een heldere eigen stem en interessante nieuwe invalshoeken. Erg belangrijk!
  1. 2. Trending content, waarin je een bestaande trend pakt en hier je eigen draai aan geeft. Wat trending is, trekt de aandacht en zet jouw merk neer als jong en modern.
  2. 3. SEO-content, oftewel content waarmee je specifiek aan een bepaalde zoekopdracht voldoet. Deze video’s geven bijvoorbeeld antwoord op ‘How to…’-vragen en bieden daardoor echt meerwaarde. Daar komen mensen voor terug!
  3. 4. Opvulcontent, die als laatste redmiddel dient als je niet meer weet wat te posten. Meestal zijn dit foto’s, quotes of tekstposts die wel meerwaarde bieden, maar die geen (bewegende) videocontent opleveren. Deze helpen je om wel onder de aandacht te blijven.

Bij voorkeur maak je gebruik van een combinatie tussen deze soorten content. Welke je de prioriteit moet geven, hangt hierbij af van je doelen. SEO-content is bijvoorbeeld informatief en creëert meerwaarde en loyaliteit, terwijl trending content en eigen content sympathie opwekken. Vind hierin de balans die bij jou past.

Tips om niet te vergeten als je net begint!

Als je net begint met adverteren op TikTok en Instagram Reels, kan het demotiverend zijn om niet meteen succesvol te zijn of zelfs viral te gaan. Om je hiermee op weg te helpen, hebben we de volgende tips voor je:

  • Houd je video’s kort en krachtig, maximaal 15 tot 20 seconden lang. Je wilt dat mensen je video’s uitkijken en níet vroegtijdig wegklikken. Wie interesse verliest, zal minder snel terugkomen.
  • Maak je video’s rewatchable! Zorg desnoods dat je tekst te kort in beeld is om deze in één keer helemaal te lezen, of verras je kijker met een plotselinge twist.
  • Wees controversieel: niemand zit te wachten op een van de duizenden varianten op een specifiek filmpje dat ze al zo vaak hebben gezien. Neem een standpunt aan, trek de aandacht, voorkom dat je de middenmoot wordt.
  • Maak direct aan het begin van elke video duidelijk wat de meerwaarde is die je te bieden hebt. Je hebt maar 3 seconden, daarna is men de aandacht verloren.
  • Posten doe je bij voorkeur zeer frequent, idealiter zelfs 3 keer per dag. Alleen op die manier breid je je aantal kijkers uit en kun je echt gaan groeien. Heb je het gevoel dat je video’s het zeer slecht doen, en dat je amper kijkers hebt? Geef niet op! Blijf posten om te ontdekken wat wel en niet werkt, anders zul je er sowieso niet komen.
  • Sterker nog: ga ervan uit dat je content in het begin niet goed gaat zijn en dat niemand erin geïnteresseerd is. Dat is oké. Waar het om gaat, is dat je blijft optimaliseren.

Kortom: blijf doorgaan, geef niet op en laat je bedrijf op authentieke wijze stralen. Uiteindelijk zul je dan het verschil gaan zien!

Onze videochecklist voor TikTok en Reels content

Voor een korte samenvatting van onze tips voor TikTok en Reels content kun je gebruikmaken van onderstaande checklist:

  • De eerste 3 seconden zijn heilig
  • Gebruik tekst in die eerste 3 seconden
  • Videolengte: maximaal 15 tot 20 seconden
  • Gebruik altijd trending audio
  • Zorg ervoor dat men opnieuw wil kijken

Liever je Reels en TikTok uitbesteden aan ON.?

Bij het opstarten van een succesvolle Instagram Reels of TikTok campagne komt veel kijken, zoals je wel hebt kunnen lezen. Hier heb je uithoudingsvermogen, een verkennende geest en vooral genoeg tijd voor nodig. We snappen dat jij als ondernemer daar mogelijk geen ruimte voor hebt, zeker omdat jij je liever wilt bezighouden met je bedrijfsvoering. Daarom kun je je social media marketing, waaronder je Reels en TikTok, ook aan ON. uitbesteden!

Als je voor ons kiest, komen we langs, maken we een uitgebreide shotlist en nemen we allemaal video’s op bij jou op kantoor. Deze spreiden we vervolgens uit over een maandkalender, zodat je altijd wat interessants te posten hebt.

Wil jij dat onze socials specialisten eens naar jouw campagnes kijken, om te zien waar nog kansen liggen als het aankomt op TikTok en Reels? Of wil je zelfs dat we je helpen deze campagnes van de grond af op te bouwen? Dat kan zeker! Neem vrijblijvend contact met ons op, dan staan wij voor je klaar.