Jeff | december 18, 2023

Strategische meetings: de sleutel tot klantsucces en innovatie

‘Strategische meetings: de sleutel tot klantsucces en innovatie.’ Voor de nuchtere Groningers die wij bij ON. Digital Marketing zijn klinkt dat wel een beetje hoogdravend, maar het is ook de absolute waarheid! Strategische meetings zijn namelijk dé manier om te ontdekken waar de prioriteiten van onze klanten echt liggen en hoe wij hun doelen kunnen waarmaken. Hoe dat werkt? Dat lees je in deze blog!

Wat is een strategische meeting?

Oké, eigenlijk is het begrip ‘strategische meeting’ heel breed, en wordt het bij verschillende organisaties op verschillende manieren gebruikt – zowel voor interne als externe bijeenkomsten. Als wij het bij ON. over strategische meetings hebben, bedoelen we daarmee de meetings die wij met onze klanten houden om hun marketingstrategieën af te stemmen. Hierin presenteren we onze bevindingen en vertellen we waarom wij zelf voor een bepaalde aanpak zouden kiezen.

Denk niet dat zo’n meeting eenrichtingsverkeer is, waarin we gewoon een hoop info op je dumpen: we willen juist van jou horen wat jouw mening is, of de focus van onze aanpak klopt, en wat jij zelf anders zou doen (en waarom). Samenwerking is voor ons namelijk ontzettend belangrijk, en juist door deze werkwijze kunnen we tot een strategie komen die perfect aansluit op jouw doelen.

Wat is het doel van een strategische meeting?

De strategische meetings die wij met onze klanten organiseren, hebben hoofdzakelijk als doel om het hele marketingproces zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. Dat betekent dat ze erin moeten resulteren dat:

  • De verschillende kanalen die je bij ons afneemt op elkaar zijn afgestemd, zodat we richting omnichannel marketing kunnen werken.
  • Er geen onduidelijkheden aan jouw kant bestaan over wat wij precies doen, om verwarring en eventuele teleurstellingen op termijn te voorkomen.
  • Wij bekend zijn met jouw winstmarges en andere belangrijke cijfers, zodat we op de juiste producten en diensten kunnen sturen.
  • Onze strategieën ook echt zijn afgestemd op jouw specifieke doelen en wensen, en wij dus samen kunnen werken om jouw organisatiedoelen te bereiken.

Oftewel: strategische meetings zijn ontzettend belangrijk voor het succes van een marketingtraject. Niet alleen helemaal aan het begin, tijdens de setup, maar ook gedurende de rest van het traject.

Welke resultaten leveren deze meetings op termijn op?

Het doel van marketing is natuurlijk om jouw onderneming te laten groeien (meer omzet, meer klanten, meer naamsbekendheid, etc.). Dat is ook het doel van onze strategische meetings, waarvan we het belang niet genoeg kunnen benadrukken. Want wat leveren deze meetings je op termijn op?

  • Een strategie die voldoet aan jouw wensen, behoeften en KPI’s
  • Meer openheid en vertrouwen tussen beide partijen
  • De mogelijkheid om onze strategieën verder te finetunen en ermee te experimenteren, zodat we ze maximaal kunnen optimaliseren
  • Uiteindelijk (en het allerbelangrijkst): een maximale verhoging van jouw rendement!

Hoe ziet een strategische meeting eruit?

Wanneer het tijd is voor een strategische meeting, voeren we die het liefst face-to-face. Dat betekent dat we wel gebruik kunnen maken van Google Meets, maar het liefst plannen we een fysieke bijeenkomst. Dat betekent dat jij naar ons toe komt of dat wij naar jou toe komen – wat maar jouw voorkeur heeft!

Tijdens de meeting delen we onze uitgewerkte strategieën en presenteren we de resultaten van de afgelopen periode. Vervolgens is het jouw beurt: jij mag zeggen hoe jij hierin staat. Hoe heb jij de resultaten van de afgelopen periode ervaren, wat zijn jouw bevindingen, welke ideeën heb jij, welke suggesties heb jij eventueel nog voor ons om de strategie beter af te stemmen op jouw doelen?

Op deze manier kunnen we niet alleen informatie met je delen, maar ook direct reageren op jouw behoeften en verwachtingen. Dat is natuurlijk wel zo fijn, want dat is hoe je échte samenwerking voor elkaar krijgt!

Wat voor input kun je als opdrachtgever leveren?

Misschien lijkt het woord ‘input’ wat intimiderend, want wat kun jij dan precies met ons delen? Wat wij vaak zien, is onder andere het volgende:

  • Welke verwachtingen heb je van ons? Welke rol wil je dat wij precies aannemen in dit traject? Moeten wij je alles uit handen nemen, of vind je het prettig als de regie toch deels bij jou of je eigen marketeers blijft liggen?
  • Wat zijn je doelen? Waar wil je precies naartoe met je onderneming en wat wil je bereiken met onze strategie? We hebben het samen over lange termijn en korte termijn doelstellingen.
  • Wat zijn je Key Performance Indicators (KPI’s)? Deze vloeien voort uit je doelen, maar maken ze concreet en helpen om daar ook echt een waarde aan te hangen. Nu zijn niet alle KPI’s direct haalbaar als je enkel gebruikmaakt van specifieke kanalen, maar ook dit bespreken we graag met je.
  • Hoe staat het met je winstmarges? Welke producten zijn het meest winstgevend, op welke categorieën moeten wij echt focussen?
  • Heb je bepaalde focuszoekwoorden? Op basis van de woorden (producten, diensten, etc.) die voor jouw onderneming belangrijk zijn doen wij zoekwoordenonderzoek. Dus waar ligt jouw focus?
  • Zijn er nog seizoensgebonden thema’s die relevant zijn voor jouw strategie? Wanneer is je omzet het hoogst, wanneer is die het laagst? Moeten we sterk inzetten op de Black Friday- en Kerstperiode, of is bijvoorbeeld de meimaand het echte hoogseizoen voor jouw branche?

Waarom is dat van belang?

Er zijn veel verschillende vormen van input die je kunt leveren, maar dát je die levert, is wel erg van belang! Door namelijk jouw doelen, KPI’s en andere onderdelen van je bedrijfsvoering met ons te delen, kunnen wij een strategie op maat ontwikkelen die perfect is afgestemd op jouw behoeften. Alleen op die manier kunnen wij namelijk een diepgaand begrip krijgen van jouw unieke bedrijf – want het ene bedrijf is het andere niet, zelfs al hebben we jarenlange ervaring met verschillende sectoren. Zo kunnen wij resultaten leveren die niet alleen aan je verwachtingen voldoen, maar vaak ook overtreffen wat jij voor ogen had!

Wat is een goede frequentie voor deze meetings?

Hoewel we geen standaardfrequentie aan strategische meetings kunnen koppelen, plannen wij ze bij voorkeur ieder kwartaal. Sowieso komen we tijdens de initiële setup bijeen om de nieuwe strategie te bespreken, maar zodra je traject wat langer bezig is, organiseren we het liefst dus elke drie (tot zes) maanden een strategische meeting. Zo kunnen we jouw doelstellingen op de voet blijven volgen en houd jij ook goed inzicht in wat wij precies voor jou doen.

Let op: deze strategische meetings zijn zeker niet het enige contact dat we met elkaar hebben! Natuurlijk ontvang je elke maand een rapportage en hebben we maandelijks doorlopend contact om de lopende zaken te bespreken.

Strategische meetings: in marketing kun je niet zonder

Ja, in conclusie kunnen we wel stellen: als je een marketingbureau in de arm neemt, kun je eigenlijk niet zonder strategische meetings. Pas als wij als opdrachtgever en opdrachtnemer echt tot een overeenstemming komen over jouw doelen en de weg daarnaartoe, kunnen we een strategie opstellen die al jouw verwachtingen overtreft. En deze strategie én het onderling contact dien je natuurlijk up-to-date te houden.

Wil jij deze aanpak in het echt ervaren? Neem dan zeker contact met ons op voor een vrijblijvende online marketing scan, dan gaan wij kijken hoe wij het meeste kunnen halen uit jouw strategie!