Nieuws

Succesvolle social media campagnes opzetten: 5 handige tips!

Succesvolle social media campagnes opzetten

Succesvolle social media campagnes opzetten, hoe doe je dat eigenlijk? Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Dit maakt het voor bedrijven erg interessant om hierop in te haken. 

Een campagne op social media ook daadwerkelijk succesvol maken, blijkt echter lastiger te zijn dan je eerst dacht. Het aantal likes en verkopen blijft achter, terwijl het social media succes concurrenten aan lijkt te komen waaien. Wat doe je verkeerd?

Om een zetje in de goede richting te geven, geven we hier een aantal tips. Met deze 5 tips kun jij ook succesvolle social media campagnes opzetten!

Wat is een social media campagne?

Maar allereerst: wat is een social media campagne eigenlijk? Het is een vertakking van online marketing, waarin (betaalde) advertenties worden gedraaid op social media. Op deze manier kun je specifieke doelgroepen bereiken, bijvoorbeeld om aan te zetten tot het kopen van een jouw assortiment of het afnemen van een dienst.

Helaas kunnen online gebruikers hun aandacht steeds minder lang bij een bepaald onderwerp houden. Dit is lastig wanneer je jouw product onder de aandacht wilt brengen, aangezien de kans groot is dat er gewoon langs jouw perfect vormgegeven advertentie wordt gescrold. 

Gelukkig kun je er, middels een tot in de puntjes uitgedachte social media campagne, in de verschillende stadia van het aankoopproces voor zorgen dat jouw doelgroep opnieuw in aanraking komt met jouw product of dienst. 

Door middel van een social media campagne kun je namelijk specifiek targeten op een doelgroep. Waar woont de potentiële klant, wat vindt hij of zij leuk en hoe oud is deze persoon? En dit zijn nog maar enkele gegevens waar je op kunt targeten.

Tip 1 voor succesvolle social media campagnes: UTM-codes instellen

De eerste tip is een eenvoudige, maar wordt toch vaak vergeten: zorg ervoor dat je een UTM-tag toevoegt aan de link in je post. Zo kun je in Google Analytics zien waar jouw klant daadwerkelijk vandaan komt en of je campagne succesvol is geweest of niet. Bovendien kun je het verkeer op je site zo indelen op campagne, actie, thema of het soort content. Hiermee kun je de data eenvoudig analyseren.

Met de Campaign URL Builder kun je deze UTM-code zelf eenvoudig genereren. Aan de URL van jouw site worden dan parameters toegevoegd, waarmee je de link meetbaar maakt.

Tip 2: data vanuit vergelijkbare doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen of lookalike audiences zijn doelgroepen die automatisch gegenereerd worden door Facebook. Het algoritme van Facebook gaat op zoek naar nieuwe potentiële klanten die erg lijken op jouw beste klanten (of bezoekers die interactie met jouw bedrijf hebben gehad). 

Daarnaast kan deze strategie ook gebruikt worden op Instagram. Je kunt een lookalike maken van iedereen die in de afgelopen X dagen interactie heeft gehad met jouw pagina. Dit is bijvoorbeeld handig voor meer volgers.

Pas lookalike audiences toe in jouw social media campagne en krijg nieuwe klanten die (bijna) net zo potentieel zijn als je meest succesvolle klanten! Klinkt goed, toch?

lookalike audiences om een social media campagne succesvol op te zetten

Tip 3: gebruik Bannersnack en Canva voor aansprekende visuals

Om succesvolle social media campagnes op te kunnen zetten hoef je, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, geen designer te zijn. Met tools zoals Bannersnack en Canva kun je zelf eenvoudig de mooiste banners, afbeeldingen en infographics maken. 

Met deze gratis, gemakkelijk te gebruiken tools zorg je dat jouw advertentie visuals de gebruiker een stuk meer aanspreken. Zowel Bannersnack als Canva beschikken over diverse opties om jouw posts, advertenties, banners en stories op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube eruit te laten springen.

bannersnack aansprekende visuals

Tip 4: retargeting middels custom audiences

Custom audiences op Facebook worden gebruikt om specifieke personen te targeten. Het enige wat hiervoor nodig is zijn telefoonnummers, cookie data, e-mailadressen of Facebook ID’s van jouw specifieke doelgroep. 

Als je custom audiences wilt toepassen in je social media campagne, is het wel van belang dat je hiervoor toestemming hebt gevraagd, in je privacy policy aangeeft hoe deze data verwerkt wordt en wat de precieze doeleinden zijn. Zorg er daarnaast ook voor dat men bezwaar kan maken.

Custom audiences worden gebruikt voor Facebook, Instagram en Twitter. Deze manier van retargeting is voornamelijk interessant wanneer je in de B2C markt producten en diensten aanbiedt.

succesvolle social media campagnes opzetten met retargeting custom audiences

Tip 5: creëer content per kanaal

Heb je een post gemaakt waar je trots op bent? Plaats deze dan vooral níét op al je social media kanalen. Op elk kanaal zit een andere doelgroep, bij wie verschillende soorten content aanspreken. Stem je content dus af op de gebruiker. Zo gebruik je LinkedIn bijvoorbeeld voor zakelijke doeleinden en Instagram richt zich op het visuele aspect van jouw product of dienst.

Deze laatste tip in het rijtje om jouw social media campagne succesvol te maken, gaat natuurlijk zowel op voor organische posts als voor betaalde advertenties. In het laatste geval is het echter ook nog eens zonde van je geld wanneer je content niemand aanspreekt. 

Advies over het succesvol opzetten van jouw social media campagnes?

Kom je er zelf niet uit, of heb je hulp nodig? Dan staan de specialisten van ON. Digital Marketing voor jou klaar. Neem contact op middels het contactformulier hieronder, of stuur een mailtje naar info@ondigitalmarketing.nl. Wij helpen jou graag!

Onthoud goed dat het succesvol opzetten van een social media campagne in elk geval met trial en error gaat! 



Vrijblijvend advies?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *