Tips voor SEA Targeting

In een zee van opties is het soms moeilijk om te bepalen hoe je advertenties perfect target op jouw producten. Tegenwoordig groeit het aantal kanalen en neemt het aantal segmenten toe. Daardoor is het soms al helemaal een onmogelijke klus. Om online succesvol te kunnen adverteren, is een correcte manier van targetten van groot belang. Het is natuurlijk de bedoeling dat, door middel van jouw advertenties, klanten en/of verkopen binnenkomen op je website.

Maar wat zijn nou echt de belangrijkste plaatsen om op jouw producten te adverteren? Waar haal je nu echt rendement vandaan en waar moet je zichtbaar zijn voor het vergroten van bijvoorbeeld je merkbekendheid? In dit blog helpen we jou op basis van drie belangrijke tips met het bepalen van targeting voor jouw advertenties.

1. Wees zichtbaar op de juiste plaatsen

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar dit zien we nog steeds te vaak verkeerd gaan. Dus we blijven het zeggen: adverteer op de plaats waar jouw klant kijkt! 

Het heeft uiteindelijk geen toegevoegde waarde om advertenties te tonen op plaatsen waar jouw gebruiker niet aanwezig is. Het bepalen van de juiste kanalenmix voor jouw producten is daarom van groot belang voor je online resultaten. 

Stel jezelf een aantal vragen:

Verkoop je een service of een product? Wordt er specifiek gezocht naar jouw product? Hoe wordt er gezocht naar jouw producten? Is het gericht op particuliere klanten, of juist zakelijke klanten?

Wist je dat bijvoorbeeld Bing (Microsoft search) een kanaal is wat ook gebruikt wordt voor adverteren? We zien hier doorgaans hogere conversiepercentages op bepaalde producten dan in Google.

Denk ook na over de leeftijd van je doelgroep en welke kanalen ze dagelijks gebruiken. Houd ook rekening met nieuwe kanalen zoals TikTok, maar bijvoorbeeld ook met Pinterest en andere opkomende kanalen waarop geadverteerd kan worden. 

Tips voor SEA targeting

Think outside the box:

  • Marketplaces, zoals bijvoorbeeld Marktplaats, Bol.com en Amazon;
  • Adverteren op specifieke apps;
  • Adverteren op een YouTube kanaal;

Heb je moeite met het inzien waar je doelgroep zich bevindt? Begin dan eerst met een doelgroepanalyse. Vergeet alle aannames over je doelgroep en begin bij de basis. Welke apparaten gebruikt je doelgroep het meeste? Wat zijn hun hobby’s, etc.

2. Maak gebruik van doelgroepen

Om een vliegende start te maken met nieuwe online kanalen voor advertenties, is het belangrijk om gebruik te maken van beschikbare data. Kanalen zoals Facebook en Google hebben grote hoeveelheden data van hun gebruikers tot hun beschikking (dit is natuurlijk anoniem). Een onderdeel waar je als adverteerder veel aan hebt, zijn de doelgroepen die beschikbaar zijn in deze kanalen. 

Adverteren op basis van doelgroepen zorgt ervoor dat je jouw advertenties specifieker toont aan doelgroepen die relevant zijn voor jouw producten. Hier volgen een aantal doelgroepen die relevant kunnen zijn:

  • Lookalike doelgroepen: gebruikers die gelijk zijn aan de huidige gebruikers van je website;
  • Remarketing: gebruikers die niet hebben afgerekend, of alleen hebben rondgekeken op je website;
  • Inkomens doelgroepen;
  • Opleidingsniveau;
  • Beroepsdoelgroepen;
  • Affiniteitsdoelgroepen;
  • In-market doelgroepen;
  • En nog veel meer…

3. Target op apparaten

Een andere belangrijke manier die vaak vergeten wordt, is het kijken naar apparaten. Elke gebruiker is uniek en gebruikt een ander apparaat. Misschien is jouw gebruiker wel alleen op zoek via zijn of haar mobiel. Het heeft dan dus niet zoveel zin om je targeting in te stellen op de computergebruikers. 

Stel je voor:

Je hebt een service voor rioleringsproblemen en doet vooral opdrachten buiten kantooruren. Je doelgroep wil zo snel mogelijk telefonisch contact en een reparatie inplannen. Wat zou je zelf doen? Zoeken op je computer of op je telefoon?

Waarschijnlijk is het in dit geval belangrijk om campagnes op de mobiel te targeten voor de avonduren. 

Hoewel er natuurlijk veel aannames zijn die je kunt doen bij bepaalde services, is het belangrijk dat je hier niet je volledige targeting op baseert. Negen van de tien keer zien wij  dagelijkse dat aannames niet correct zijn. Laat dus geen omzet liggen door niet te testen op andere apparaten.

Inhoud

Solliciteren

Vul het formulier hieronder volledig in en wij nemen spoedig contact met je op.