Myrthe Nauta | mei 17, 2024

Van inspiratie tot aankoop: de impact van Pinterest-advertenties

7 touchpoints, dat is hoeveel contactmomenten klanten gemiddeld nodig hebben in hun customer journey voordat zij tot aankoop overgaan. Als marketeers is het onze taak om deze touchpoints voor klanten te creëren, hen enthousiast te maken en uiteindelijk conversies te realiseren. Eén platform dat bijzonder effectief is voor het bewerkstelligen van touchpoints, maar toch vaak over het hoofd wordt gezien, is Pinterest. Maar hoe benut je Pinterest dan optimaal en hoe zorg je ervoor dat je inspanningen leiden tot conversies? Dat lees je in deze blog.

Wat is Pinterest?

Hoewel Pinterest vaak onder de social media platformen wordt geschaard, is het technisch gesproken een “visuele zoekmachine” voor het opdoen van inspiratie. De berichten op Pinterest worden ‘pins’ genoemd, en het opslaan ervan op je borden wordt ‘pinnen’ genoemd.

Wanneer je een zoekterm invoert, krijg je direct een overzicht van alle pins die daarmee overeenkomen. Gebruikers kunnen borden maken met hun favoriete pins, anderen volgen of gewoon door het platform browsen. Het delen van pins met anderen op het platform is ook mogelijk. De reden dat Pinterest geen vorm van social media is, is omdat het niet draait om het opbouwen van connecties, maar om het opdoen van inspiratie.

Voor bedrijven biedt Pinterest een kans om aantrekkelijke pins te delen die aansluiten op de interesses van gebruikers. Ze kunnen volgers verzamelen en gebruikers doorverwijzen naar hun eigen website, waar zij bijvoorbeeld direct kunnen overgaan tot aankoop van het getoonde product. Hierdoor is Pinterest niet alleen een hobbyplatform, maar ook een belangrijke kans voor zowel ondernemers als consumenten.

Is Pinterest interessant voor jouw onderneming?

Pinterest is niet zomaar een inspiratiebord, het is een krachtig visueel medium. Of het interessant is voor jouw bedrijf, hangt af van hoe aantrekkelijk je jouw producten of diensten visueel kunt presenteren. Sectoren zoals interieur, mode, fitness, beauty en design vinden hier hun ideale podium. Dat betekent dat je als woonwinkel, modezaak of yogastudio een enorme kans mist als je niet aanwezig bent op Pinterest

In andere gevallen is het belangrijk om te overwegen of jouw pins mensen echt kunnen inspireren. Een computerspeciaalzaak kan bijvoorbeeld een specifieke doelgroep aanspreken met high-end pc builds in felle neonkleuren, terwijl pins van een loodgieter in actie waarschijnlijk minder aantrekkingskracht hebben.

Demografische gegevens van Pinterest-gebruikers

Goed om te weten: 75% van alle Pinterest-gebruikers is vrouw, 30% is tussen de 18 en 29 jaar oud, en van de dagelijkse gebruikers is 42% Gen Z. Dat betekent dat je op Pinterest hoofdzakelijk een jong, vrouwelijk publiek aantreft. Echter, 25% van de gebruikers is nog steeds man, en 27% van de gebruikers is tussen de 50 en 64 jaar oud. Is je doelgroep dus wel voornamelijk mannelijk, of wat ouder? Dan hoef je je daar niet door te laten weerhouden. Overweeg wel altijd goed wat je verwacht te bereiken met Pinterest en bespreek desnoods je mogelijkheden met een van onze social media specialisten.

De plaats van Pinterest in de marketing funnel

In onze blog over de customer journey en de marketing funnel hebben we al eens de verschillende fasen besproken die een (potentiële) klant doorloopt voordat deze tot actie overgaat. In je marketinginspanningen wil je je richten op al deze fasen, zodat je je klanten vanaf de eerste bewustwording begeleidt richting het daadwerkelijke aankoopproces. Een van de sterktes van Pinterest is dat je je met dit platform kunt richten op al die verschillende fasen. En het wordt nog beter: Pinterest heeft zelfs speciale advertentiemogelijkheden waarmee je eenvoudig de respectievelijke doelgroepen van die fasen kunt targeten. Dat zit zo:

  • Awareness / bewustwording: In deze fase van de marketing funnel, door Pinterest eenvoudigweg “bewustwording” genoemd, draait het om het vergroten van je bereik en het creëren van merk- of productbewustzijn. Hier richt je je op mensen die nog niet actief op zoek zijn naar jouw merk, maar mogelijk wel geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.
  • Interest / overweging: In de Interest-fase, door Pinterest “overweging” genoemd, is het doel om meer bezoekers naar je content, zowel op als buiten Pinterest, te trekken. Dit betekent dat je content vaker aan dezelfde personen wordt getoond die eerder blijk van interesse hebben gegeven, en dat het doorklikken naar je website wordt gestimuleerd.
  • Action / conversies: In de Action-fase, waarvoor Pinterest de term “conversies” gebruikt, draait het om het stimuleren van acties die leiden tot conversies, zoals online aankopen, aanmeldingen of abonnementen.

Ook voor offline verkoop!

Ondanks dat Pinterest een online medium is, kan hiermee ook de verkoop van producten in je fysieke winkel worden gestimuleerd. Hiervoor is het belangrijk dat gebruikers eenvoudig toegang hebben tot je adres- en contactgegevens, zodat zij in persoon kunnen langskomen. Deze optie is uitermate geschikt voor onder andere horecagelegenheden, die potentiële gasten lekker kunnen maken met aanlokkelijke afbeeldingen van de gerechten die zij serveren.

Full-funnel Pinterest marketing

Pinterest zelf heeft eerder enkele tips gedeeld om het maximale uit full-funnel Pinterest marketing te halen. Hier zijn hun aanbevelingen:

  1. Probeer verschillende doelen uit om meer mogelijkheden te creëren die zich verspreiden over de hele funnel.
  2. Verdeel je marketingbudget over de verschillende fasen van de funnel, in plaats van je alleen te richten op conversies.
  3. Analyseer de verbanden tussen de verschillende fasen van de marketing funnel en bekijk hoe effectief je marketing is in elke fase. Dit helpt je om je marketingbudget aan te passen en je Return on Advertising Spend (ROAS) te maximaliseren.

Heb je hulp nodig bij je full-funnel Pinterest marketing? Als full-funnel marketing bureau weet ON. hier alles vanaf. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Verschillende soorten pins

Het is op Pinterest mogelijk om verschillende soorten pins aan te maken, allemaal met hun eigen kenmerken en sterktes. Al deze pins zijn vervolgens om te zetten in advertenties, die aan een breed publiek vertoond kunnen worden. Laten we echter eerst beginnen met de soorten pins die er zijn, voor een duidelijk beeld van de mogelijkheden.

Image-pin

De Image-pin is de meest standaard pin; dit is namelijk een eenvoudige afbeelding zonder interactieve elementen. Bij een Image-pin kan een omschrijving worden opgenomen, plus een link naar je website. Image-pins spreken grotendeels voor zich.

Image + Shopping-pin

Een interactieve versie van de Image-pin is Image + Shopping. Deze pins bevatten artikelen waarop geklikt kan worden, waarna de gebruiker wordt doorgeleid naar een Shopping-pagina waar hij of zij vergelijkbare artikelen kan aanschaffen. Pinterest kan deze vergelijkbare artikelen zelf selecteren op basis van AI-herkenning. Het is echter ook mogelijk om langs deze weg direct naar je eigen producten te linken.

Video-pin

Video-pins liggen in principe evenveel voor de hand als Image-pins en zijn bijvoorbeeld vergelijkbaar met Instagram Reels of TikTok. Deze video’s kunnen tussen de 4 seconden en 15 minuten lang zijn en bestaan uit een combinatie van beeld, tekst en geluid.

Idea-pin

Tot slot bestaat een Idea-pin uit meerdere korte video’s of foto’s die samen een inspirerend verhaal vertellen. De doelgroep van deze pins is op zoek naar inspiratie of ideeën, vandaar de benaming. In Idea-pins kan worden gelinkt naar een product of bedrijf, zodat gebruikers die zich geïnspireerd voelen jouw oplossing in principe direct kunnen aanschaffen.

Hoe ziet Pinterest-adverteren eruit?

Als je kiest voor Pinterest-adverteren, betaal je een bepaald bedrag om jouw pins bij jouw beoogde doelgroep onder ogen te brengen. Voordat je advertentie live gaat, zul je verschillende stappen moeten doorlopen. Dat werkt als volgt:

Het kiezen van je doelstelling

Om te beginnen zul je je doelstelling moeten kiezen. Op Pinterest heb je de keuze uit drie typen doelstellingen:

  • “Merkherkenning opbouwen” draait erom dat je mensen helpt je merk, producten of diensten te ontdekken. Hierbij is het eveneens mogelijk om specifiek videoweergaven te stimuleren.
  • “Overweging beïnvloeden” heeft als doel om meer mensen op jouw advertentie op Pinterest te laten klikken.
  • “Conversies genereren” gaat tot slot om de acties die mensen uitvoeren op jouw website, wanneer ze eenmaal vanaf de pin hebben doorgeklikt. Dat kan gaan om directe catalogusverkopen, maar bijvoorbeeld ook om nieuwsbriefinschrijvingen.

Het creëren van je creatives / ads

Stap 2 is het creëren van je zogeheten Pinterest creatives, ofwel je advertenties. Hiervoor kun je bestaande pins selecteren, een nieuwe pin aanmaken of een Idea-pin creëren. Deze zet je vervolgens om in een van de vele bestaande soorten Pinterest ads, van Standard ad tot Carousel ad. Er bestaan ook speciale Quiz ads die gebruikers kunnen adviseren over welk product het beste bij hen past, of Travel catalogs die reizigers doorverwijzen naar de beste hotels in een specifieke regio. De mogelijkheden zijn te uitgebreid om hier volledig op te noemen; deze kun je het best zelf ondervinden.

Doelgroeptargeting

Tot slot zul je de doelgroeptargeting moeten instellen. Ook hiervoor biedt Pinterest verschillende opties, van automatische targeting op basis van de inhoud van je pins tot targeting op demografische gegevens, interesses of zelfs ingevoerde trefwoorden (vergelijkbaar met SEA / Google Ads). Je kunt ook je klantenlijsten invoeren of act-a-like-groepen creëren.
Om de targeting eenvoudiger te maken, werkt Pinterest met drie verschillende targetingstrategieën: opnieuw in contact komen met gebruikers, nieuwe klanten vinden, of zelf kiezen. Ervaren Pinterest-specialisten zullen meestal voor die laatste optie kiezen, maar voor beginners wordt dit niet aanbevolen.

Pinterest ook geschikt voor organisch bereik

Hoewel we het tot nu toe hoofdzakelijk hebben gehad over Pinterest-adverteren, is het platform ook geschikt voor organisch bereik. Echter, het verkrijgen van dit organisch bereik gaat niet over één nacht ijs, en is beter te vergelijken met een SEO-traject: door hierin in eerste instantie voldoende tijd te investeren, zul je daarna ook resultaten boeken voor de lange termijn.
Wil je organisch opvallen op Pinterest? Denk dan aan het volgende:

  • Behandel het als SEO. Doe specifiek onderzoek naar zoekwoorden voor Pinterest en integreer ze in je pin-titels, -beschrijvingen, bordbeschrijvingen en algemeen profiel. Zorg er daarbij voor dat je bovenop de relevante trends voor jouw sector zit om te voorspellen wat jouw doelgroep wil zien. Zo vergroot je je organische vindbaarheid.
  • Plaats regelmatig nieuwe pins en blijf actief op het platform. Pinterest beloont langdurig actieve gebruikers met betere posities, dus consistentie is cruciaal. Geef niet te snel op; de nadruk ligt op langdurige activiteit.
  • Investeer in de SEO van je eigen website. Pinterest kijkt naar de domeinautoriteit van gelinkte websites, omdat wordt verwacht dat deze content van hogere kwaliteit is. Sowieso is SEO altijd belangrijk, dus creëer je op deze manier alleen maar een win-winsituatie!

Tips om de meeste impact te maken met je Pinterest-content

Uiteindelijk is het altijd je doel om het meeste uit je marketinginspanningen te halen, ongeacht of het gaat om advertenties of organische content. Daarom volgen hieronder enkele tips, zowel op visueel als technisch vlak, waarmee jij je Pinterest-content kunt optimaliseren:

  • Gebruik unieke, originele content: Pinterest geeft de voorkeur aan content die niet elders voorkomt en beloont unieke content met hogere posities.
  • Maak mobielvriendelijke, verticale content: Gebruik een formaat van 2:3, of 1000 x 1500 pixels. Zorg dat de verhouding niet groter is dan 1:2, omdat langere content mogelijk wordt afgesneden en minder aantrekkelijk oogt.
  • Focus op visuele aantrekkelijkheid: Gebruik zo min mogelijk tekst en richt je op sprekende beelden. Veel gebruikers bekijken video’s zonder geluid, dus zorg ervoor dat je video’s ook zonder spraak begrijpelijk zijn.
  • Kies voor video waar mogelijk: Video’s maken doorgaans meer impact dan stilstaande beelden.
  • Claim je website: Zorg ervoor dat je pins altijd naar jouw website verwijzen, ook als ze worden gerepind. Plaats hiervoor een HTML-tag in de <head> van je website. Dit is een precieze taak; schakel bij twijfel een IT-specialist in.

Schakel ON. Digital Marketing in voor hulp bij Pinterest adverteren!

Denk jij dat Pinterest-adverteren de perfecte volgende stap zou zijn voor jouw onderneming, en vraag je je af of ON. Digital Marketing jou op dit vlak zou kunnen bijstaan? Vraag dan een gratis en vrijblijvende online marketing scan bij ons aan, zodat wij de mogelijkheden kunnen bespreken. Onze social media specialisten staan voor jou klaar om samen met jou dit traject tot een succes te maken.