Iris | juli 12, 2023

Vanaf juli werken wij met GA4: wat gaat er veranderen?

Per 1 juli stopt Google Analytics met het ondersteunen van Universal Analytics. Vanaf dat moment kunnen er geen gegevens meer in dit accounttype worden verzameld en moet iedereen daarom overstappen naar Google Analytics 4 (GA4). Omdat dit wat veranderingen met zich meebrengt in de manier waarop gegevens verwerkt en geanalyseerd worden, zetten we in deze blog uiteen wat die veranderingen precies inhouden. Lees verder om meer te weten te komen over wat de overstap naar GA4 betekent voor jou en jouw marketing!

Allereerst: wat betekent deze verandering voor onze klanten?

We begrijpen het als de overstap naar GA4 wat vraagtekens bij jou oproept, maar het allerbelangrijkste is: als jij klant bij ons bent, hoef je hier zelf niets voor te doen, want wij regelen de complete setup van je GA4 en stellen alles voor je in. Als het voor ons níet mogelijk was om GA4 voor je in te stellen, hebben we je hier ook van op de hoogte gesteld, inclusief vervolgstappen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken, ON. lost het voor je op!

En nu: vanwaar de overstap naar GA4?

Nu we de belangrijkste zorgen hebben weggenomen, lijkt het ons goed om eens dieper in te duiken op de reden voor deze overstap naar GA4.

Kort gezegd komt het erop neer dat Universal Analytics sterk verouderd was. De huidige versie van Analytics stamt uit het jaar 2012, toen smartphones nog een stuk minder wijdverbreid waren. Tegenwoordig is dat natuurlijk een heel ander verhaal! Met het verouderde UA was het niet goed mogelijk om deze mobiele data correct en voldoende uitgebreid te analyseren, dus werd GA4 door Google in het leven geroepen om met de tijd mee te gaan.

Een tweede reden voor de overstap naar GA4 is de aangescherpte privacywetgeving. In de afgelopen jaren is Google vaak in opspraak gekomen door het gebruik van bezoekersdata, die niet altijd in lijn was met de geldende privacywetten. Daarom is een belangrijk aspect van GA4 dat de privacy van websitebezoekers beter gewaarborgd blijft. Oude data wordt daarom gewist.


Is het mogelijk om UA te blijven gebruiken?

Nee, UA blijven gebruiken is niet mogelijk. Zoals we hierboven al aangaven, kwam de privacy van bezoekers door het gebruik van UA in het gedrang. Om die reden wordt dit accounttype niet langer ondersteund vanaf 1 juli en zullen eerder verwerkte gegevens na een periode van 6 maanden gewist te worden. Het is in deze periode wel mogelijk om historische rapporten te exporteren, maar je kunt UA niet meer zoals vanouds gebruiken.

Wat zijn de grootste verschillen tussen GA4 en UA?

Tussen GA4 en UA zitten een paar belangrijke verschillen. Die hebben niet alleen te maken met de privacy van je websitebezoekers, maar bijvoorbeeld ook met de gebruikersinterface en de manier waarop data wordt geanalyseerd. Deze verschillen zetten we hieronder graag voor je op een rijtje:

1. Nieuwe rapporten en gebruikersinterface

In vergelijking met UA bevat GA4 een veel kleiner aantal standaardrapporten. Hierdoor is het niet direct mogelijk om bepaalde percentages en data terug te vinden zonder hier zelf rapporten voor aan te maken.

De reden voor deze verandering is volgens Google dat gebruikers op deze manier juist méér inzicht kunnen krijgen in de gegevens die zij nodig hebben, zoals de customer journey. Als klant van ON. hoef jij je hier natuurlijk geen zorgen over te maken: wij pakken alles voor je op!

2. Weggevallen cookies en machine learning

Doordat browsers steeds meer third-party cookies moeten gaan blokkeren in verband met de privacywetgeving, wordt het lastiger om gebruikers op het internet te volgen. Hierdoor zal veel data die we in UA nog wel hadden niet meer beschikbaar zijn.

Gelukkig kan GA4 gebruikmaken van machine learning om de data die er wel is zo goed mogelijk aan te vullen en tegelijkertijd toch de privacy van bezoekers te bewaren. Bovendien is het binnen GA4 mogelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen waarmee de gegevens van een bezoeker verwijderd kunnen worden, om zo aan de privacyrichtlijnen te voldoen.

Kortom: hoewel gegevens beter afgeschermd worden, kun je dankzij machine learning toch aan veel waardevolle data komen.

3. Verbeterd event-driven datamodel

UA maakte gebruik van een session-based datamodel, waarbij sessies werden gekoppeld aan de gebruikersdata die uit cookies werden vergaard. Tegenwoordig bevatten veel websites en apps slechts één daadwerkelijke pagina, waardoor dergelijke sessies niet meer goed meetbaar zijn.

GA4 maakt nu gebruik van een event-driven datamodel. Hierbij wordt een reeks gebeurtenissen gemeten, waarbij aan iedere gebeurtenis bepaalde parameters zijn gekoppeld. Ook worden sessies en paginaweergaven nu los van elkaar geregistreerd, zodat het nu ook mogelijk is om het succes van een single-page website helder in data uit te drukken.

4. Data-driven attributie

In UA werden conversies (zoals een ingevuld contactformulier of een afgeronde aankoop) nog toegekend aan het laatst gebruikte kanaal: zogeheten ‘last-click attribution’. In werkelijkheid gaf dit vaak een vertekend beeld van het pad dat een gebruiker had afgelegd voordat deze tot conversie overging.

In GA4 is hier een oplossing voor bedacht: data-driven attributie. In dit nieuwe attributiemodel wordt de credit voor de conversie verdeeld op basis van eerder verzamelde gegevens van gebruikers om zo te bepalen in hoeverre iedere stap van het pad aan de conversie heeft bijgedragen. Zo krijg je nu een eerlijk beeld van dit pad, zodat zichtbaar wordt welke kanalen (organisch verkeer, paid, socials, enz.) het effectiefst zijn in het genereren van conversies.

Tot slot: wat zijn de voor- en nadelen van GA4?

We hebben het al gedeeltelijk aangekaart, maar natuurlijk heeft GA4 zowel enkele voor- als nadelen. Deze kun je het best in het echt ervaren via een demo, maar om je alvast een beeld te geven:

Voordelen

  • Doordat GA4 data verzamelt zonder gebruik te maken van cookies en het IP-adressen automatisch anonimiseert, voldoet het aan de privacywetgeving en is het dus futureproof. Dat betekent dat we niet snel weer hoeven over te stappen!
  • Met machine learning kan Google eventuele ontbrekende data aanvullen, zodat je amper merkt dat de cookies zijn weggevallen.
  • Het is veel gemakkelijker geworden om specifieke doelgroepen aan te maken, in lijn met jouw KPI’s.
  • Ook is het nu mogelijk om zelf geavanceerde analyserapporten aan te maken waarmee je in beeld kunt brengen wat je maar wilt!

Nadelen

  • Daadwerkelijke tracking wordt lastiger door het gebrek aan cookies. Hiervoor in de plaats is echter machine learning gekomen, waarmee een goede inschatting kan worden gemaakt van de realiteit.
  • De toewijzingen van omzet per kanaal veranderen, waardoor het kan lijken alsof je omzet sterk is veranderd. Schrik hier niet van!
  • Zoals genoemd neem je geen historische data mee naar GA4, aangezien die data juist botst met de privacyrichtlijnen. Het is wél mogelijk om deze historische data op tijd te laten exporteren, zodat je hier inzicht in behoudt. Natuurlijk doen onze marketeers dat voor je!

Meer weten over GA4?

Bij ON. ontzorgen we je volledig. Dat betekent dat je de overstap van UA naar GA4 met een gerust hart aan ons kunt overlaten, zonder dat je hier nog omkijken naar hebt. We kunnen ons alleen wel voorstellen dat je toch benieuwd bent naar wat Google zelf exact over deze veranderingen te zeggen heeft. In dat geval bezoek je het best het Google Analytics-supportcentrum, voor meer informatie direct uit de bron.

Heb je verder nog vragen? Aarzel dan niet om die aan je marketeer te stellen; onze specialisten weten alles van UA én GA4 en helpen je natuurlijk graag!