YouTube advertising

GET IN TOUCH

Heb je een vraag? Neem dan direct contact op.

WAT IS YOUTUBE ADVERTISING?

YouTube advertising is een ideale manier om jouw merk online te promoten en meer verkeer naar je website te trekken! Bij deze vorm van marketing verschijnen jouw advertenties op YouTube, waarbij je veel verschillende keuzes hebt.
 
Wat deze vorm van adverteren zo krachtig maakt, is dat de kijker eigenlijk niet om jouw marketing uitlatingen heen kan. Google is hard bezig met het blokkeren van ad blockers, waardoor ook steeds meer mensen weer YouTube ads te zien krijgen.
 
Zelfs als gebruikers niet actief bezig zijn met jouw advertentie, horen zij zeer waarschijnlijk wél wat jouw product is en blijven de beelden toch in hun hoofd hangen. Hiermee is het direct een vorm van disruption marketing, zoals we ook bij social media marketing zien.
 

Zoals we verderop op deze pagina nog zullen bespreken, heeft YouTube bovendien een gigantisch bereik. Dus wat je doelgroep ook is, de perfecte ontvanger bereik je altijd met YouTube advertising.

WELKE SOORTEN YOUTUBE ADS BESTAAN ER?

Er bestaan verschillende soorten YouTube ads die je voor jouw marketing kunt inzetten. Hierbij zijn In-stream Ads, Discovery Ads en Bumper Ads de belangrijkste.

In-stream Ads

De In-stream Ads zijn de YouTube advertenties die je voorafgaand aan of tijdens een video ziet. Deze zijn meestal skipbaar na 5 seconden en je betaalt er alleen voor als een kijker daadwerkelijk 30 seconden óf je hele video bekijkt, afhankelijk van hoe lang die is.

Bumper Ads

Bumper Ads zijn korte advertenties van maximaal 6 seconden die níet overgeslagen kunnen worden. In feite werken ze hetzelfde als In-stream Ads, maar kun je hier alleen een korte, krachtige boodschap in kwijt.

Discovery Ads / In-feed Ads

Hoewel ze vaak nog Discovery Ads worden genoemd, heet dit type tegenwoordig officieel In-feed Ads. Zoals deze nieuwe naam al zegt, zijn dit advertenties die in de feed worden getoond wanneer een gebruiker een zoekopdracht intypt – en dus níet tijdens de video zelf. Dit zijn advertenties die alleen zeer betrokken gebruikers te zien krijgen, waarvan de kans groot is dat zij interesse hebben en jouw video zouden aanklikken.

WAT IS HET BEREIK VAN YOUTUBE ADVERTISING?

Het bereik van YouTube advertising is enorm, zowel binnen als buiten Nederland! In ons eigen land had het platform in 2022 9,3 miljoen gebruikers, en elk jaar groeit het nog door. In datzelfde jaar was het het op één na grootste social media platform na Facebook. Ondanks de opkomst van TikTok is YouTube dus nog altijd een fantastisch online marketing kanaal om in te investeren.

WAAR IN DE MARKETING FUNNEL BEVINDT YOUTUBE ADVERTISING ZICH?

Met YouTube advertising kun je vrijwel de gehele marketing funnel aanpakken! Voor de awareness-fase kun je namelijk simpelweg In-stream Ads of Bumper Ads tonen om gebruikers die nog niet per se bekend zijn met jouw merk op de hoogte te brengen.

Hetzelfde geldt voor de consideration-fase, als je gebruikers toegespitste advertenties tonen die aansluiten op eerdere, enigszins relevante zoekopdrachten. Wanneer we daarna de conversie-fase in gaan, kun je de klant de mogelijkheid geven om met een druk op de knop in YouTube tot aankoop over te gaan. Tot slot kan ook loyaliteit kan op deze manier gestimuleerd worden, bijvoorbeeld aan de hand van retargeting ads.

Kortom: met YouTube advertising kun je eenvoudig een breed publiek vangen, onafhankelijk van de fase van de marketing funnel waar de prospect op dat moment in zit. Pas je daadwerkelijke advertentiemateriaal hierop aan, en voilà: je hebt een krachtig nieuw kanaal aangeboord.

YOUTUBE ADVERTISING EN TARGETING

YouTube advertising is zeer geschikt voor het targeten van jouw doelgroep. Je kunt het zo instellen dat jouw advertentie alleen wordt getoond bij een bepaald soort video’s, bij een bepaalde artiest of maker, of zelfs alleen bij één specifieke URL.
Ook houdt YouTube zijn doelgroepen heel exact bij, zodat je je advertenties daarnaast ook kunt richten op een bepaalde demografische groepering. Door deze filteropties worden je advertenties niet getoond aan personen die hier gegarandeerd geen interesse in zouden hebben.

YOUTUBE REMARKETING

Een van de grootste manieren waarop YouTube marketing wordt ingezet, is in de vorm van remarketing. Gebruikers die al eerder op een advertentie van je hebben geklikt in Google of op social media, worden hierbij getarget met jouw video’s. Dit zijn namelijk de gebruikers die al eerder interesse hebben getoond, en hoe vaker zij aan jouw product worden blootgesteld, hoe groter de kans is dat zij tot aankoop overgaan. Daarom past YouTube advertising uitstekend in jouw remarketing strategie!

WAT HOUDT HET IN ALS JE JE YOUTUBE MARKETING UITBESTEEDT?

Als je je YouTube marketing aan ON. uitbesteedt, gaan wij voor jou aan de slag om alles uit dit kanaal te halen! Hierbij kun je denken aan het volgende:

  • We stellen alle soorten advertenties voor je in met het oog op jouw doelgroep en targets, waarna we de resultaten uitgebreid gaan tracken om deze bij te sturen. Zo optimaliseren we je advertentiebudget en return-on-investment (ROI).
  • Ons creatieve team doet graag suggesties voor de vormgeving van je advertenties, mocht je dit willen. Hierbij houden zij rekening met de plaatsing van de verschillende elementen binnen een YouTube ad en helpen ze je een aanlokkelijk resultaat te creëren.
  • Wij luisteren naar jouw wensen en pakken op wat jíj wilt. Jij houdt de regie dus, terwijl wij jou ontzorgen zoals jíj dat wilt.

WAAROM ZOU JE JE YOUTUBE ADVERTISING SPECIFIEK OVERLATEN AAN ON.?

Nu zijn er talloze online marketing bureaus die aan YouTube advertising doen, dus waarom zou je dit specifiek aan ON. overlaten? Dit is waarom!

  • YouTube is eigendom van Google, dus als Google Premier Partner ontvangen wij altijd de nieuwste updates en best practises als het gaat om YouTube Advertising, vóórdat de concurrentie die ontvangt. Hierdoor hebben wij automatisch een voorsprong.
  • Bij ON. is goed niet goed genoeg! Omdat wij met maandelijks opzegbare contracten werken, gaan wij altijd tot het uiterste om de meest winstgevende campagnes op te zetten. Jouw tevredenheid is de bron van ons bestaan!
  • Onze werkwijze is open en transparant, waarbij wij regelmatig contact met je opnemen om onze werkzaamheden en bevindingen te rapporteren. Zo weet jij exact waar jij je geld aan uitgeeft, wat wel zo fijn is.
  • We ontnemen je de regie niet, we staan naast je als jouw online marketing partner. Onze taak is om jou te helpen de top te bereiken op een manier waar jij je prettig bij voelt. ON. is er voor jou!

Overtuigd, of ben je nog sceptisch? Onze adviesgesprekken zijn altijd vrijblijvend, gratis en je zit nergens aan vast! Neem daarom contact met ons op om te weten wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van YouTube advertising.

NEEM CONTACT MET ONS OP!

Solliciteren

Vul het formulier hieronder volledig in en wij nemen spoedig contact met je op.