Skip to content

Daniël Borremans

Zoekwoordonderzoek als bouwsteen voor SEO

Hi! Leuk dat je mijn blog leest. Ik ben Daniël, SEO Marketeer bij ON. Digital Marketing. Vanuit een passie voor schrijven ben ik uiteindelijk terecht gekomen in de wereld van online marketing. Hier heb ik mij gespecialiseerd in SEO. Misschien wil je graag wat leesvoer, maar het kan ook zijn dat je ergens naar zoekt. Over dat laatste wil ik je graag meer vertellen.

In dit blog ga ik namelijk in op een van de belangrijkste bouwstenen van Search Engine Optimization: het zoekwoordonderzoek.

Waarom een zoekwoordonderzoek?

Wanneer je iets in een Google-zoekopdracht typt, heb je een bepaald doel. Je doel is om meer informatie te vinden over een nieuw restaurant, een nieuwsbericht te lezen of een product te kopen. Een positie tussen de eerste 10 resultaten is hierbij heel belangrijk.

Denk maar eens aan de manier waarop jij zoekt op Google. Grote kans dat je in de zoekmachine kijkt of het antwoord tussen de zoekresultaten op de eerste pagina staat. Verder dan deze eerste pagina kom je echter niet.


Uit onderzoek is gebleken dat 88% van de mensen niet verder kijkt dan pagina 1, daarom is het belangrijk dat je goed zichtbaar bent. Als je weet hoe je een zoekwoordonderzoek uit moet voeren, weet je al snel waar je je op moet focussen. Dit zorgt ervoor dat je een stap dichter bij een toppositie in Google bent.

Wat is een zoekwoord?

Laten we beginnen bij het begin: Wat is een zoekwoord eigenlijk? Een zoekwoord is een woord, woordgroep of zin die iemand in de zoekmachine intypt om bepaalde informatie op internet te vinden. Wanneer iemand op Google zoekt, probeert de zoekmachine te achterhalen waar de gebruiker naar op zoek is en geeft vervolgens een lijst met webpagina’s weer die dat onderwerp behandelen.

Google is steeds beter in staat om de zoekintentie (context) van een zoekwoord te begrijpen. Daarom is het belangrijk om de content van je website of pagina aan te passen op de zoekvraag van mensen. Het is dan ook al bij het keyword research van belang om de zoekintentie van een potentiële bezoeker te begrijpen. Vervolgens moet je je content daarop aan laten sluiten.

Zoekwoord: kleding wassen –>

Hiernaast vind je een voorbeeld van het verschil in de zoekintentie. Met de toevoeging van een paar woorden zien we de zoekintentie verschuiven van informatie over het zelf thuis wassen van kleding naar plekken om kleding te laten wassen in de regio (in dit geval Groningen).

Met het zoekwoordonderzoek is het dus mogelijk om te achterhalen waar mensen op zoeken en de zoekintentie te bepalen.

Zoekwoord: Kleding wassen in Groningen –>

Zoekwoordonderzoek als fundament

Een van mijn belangrijkste taken als SEO-marketeer is toch wel het zoekwoordonderzoek. Met deze analyse krijg ik namelijk inzicht in de woorden en woordgroepen die mensen gebruiken in de zoekmachine. De uitkomsten van dit onderzoek kan ik gebruiken voor bijna alle SEO-activiteiten die ik uitvoer.

Er zijn twee belangrijke principes als het gaat om zoekwoorden: verkeer en concurrentie score.

Wanneer je op zoek bent naar geschikte zoekwoorden lijkt het misschien zinvol om voor de zoekwoorden met meer verkeer te gaan, maar dat is lang niet altijd zo. Dit komt omdat het veel moeilijker is om goed te ranken (een positie in een zoekmachine behalen) op zoekwoorden die zeer concurrerend zijn.

In plaats daarvan is het de bedoeling om een zoekterm met een lage concurrentiepositie te vinden, zelfs als deze minder verkeer bevat. De zoekwoorden van concurrenten dien je dus ook mee te nemen in je analyse.

SEO-zoekwoordonderzoek tools

Als je een zoekwoordonderzoek wilt gaan uitvoeren, kom je erachter dat er veel verschillende tools bestaan die je kunt gebruiken. Moz, Mangools, maar ook Google zelf, hebben tools ontwikkeld. Een aantal van mijn favorieten zijn:

  • SEMrush
  • Übersuggest
  • AnswerThePublic
  • Google Suggest

1. SEMrush

Dit is een zeer uitgebreide en geavanceerde tool die ik dagelijks gebruik bij de werkzaamheden voor klanten. Deze tool zit vol data. Naast een overzicht van verbeterpunten aan de website geeft SEMrush inzicht in de posities van zoekwoorden, zoekvolumes én de concurrentie. Daarnaast kun je backlink analyses maken én kun je SEO-audits inzien.

2. Übersuggest

Übersuggest is een hulpprogramma bij het maken van analyses en het bepalen van geschikte zoektermen. Deze tool genereert namelijk zoekwoorden met betrekking tot jouw niche die je concurrenten mogelijk missen. Wat ik een groot voordeel vind van deze tool is de mogelijkheid om op land of zelfs provincie en plaats te filteren.

Aangezien Übersuggest een gratis tool is, kan iedereen hem zo gebruiken. Je moet echter wel weten waar je op moet letten.

Met deze tool vind je een overzicht van de resultaten zoals deze worden weergegeven in Google. Zoals je kunt zien krijg je een handig overzicht van het zoekvolume, het concurrentieniveau en een overview van de resultaten zoals deze in de zoekmachine getoond worden. Daarbij krijg je tevens een overzicht van gerelateerde zoekwoorden die je kunt gebruiken.

3. AnswerThePublic

Met de stijgende populariteit van Voice Search is AnswerThePublic een zeer leuke tool om te gebruiken. Vul een zoekwoord in en de site laat een rapport zien met vragen die worden ingevuld in de zoekmachine. Aan de hand van deze resultaten kun je vervolgens effectiever en efficiënter vragen beantwoorden.

4. Google Suggest

Dit is niet zozeer een tool, maar wel een heel handig hulpmiddel voor het vinden van (extra) zoekwoorden. De naam zegt het eigenlijk al; Google geeft suggesties voor het zoekwoord waar je een tekst voor wilt schrijven.

Ga jij binnenkort een zoekwoordonderzoek starten?

Om zichtbaar te zijn voor je doelgroep, moet je beginnen met het gebruik van de juiste zoekwoorden. Idealiter gebruik je hierbij dezelfde die ze in de zoekmachine zouden typen. Te veel focussen op specifieke zoekwoorden zonder de focus op de gebruiker te leggen is een grote fout die vaak gemaakt wordt. Doe daarom altijd een zoekwoordonderzoek!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het uitvoeren van je SEO-werkzaamheden en het uitvoeren van het zoekwoordonderzoek? Neem dan vrijblijvend contact op door het onderstaande contactformulier in te vullen.

Anderen bekeken ook:

Posted in

Laat een reactie achter





COOKIEMELDING
Als digital marketing bureau maken wij natuurlijk gebruik van cookies.
Een cookie is een klein bestandje dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer

Wij maken gebruik van:
-functionele cookies,
-analytische cookies en
-tracking cookies.
IK ACCEPTEER COOKIES
Meer informatie
Cookies Info